Americká armáda hledá bojovníka lehké váhy pro vrtulníkové jednotky

aktualizováno 
Americká armáda hledá kandidáta na nový průzkumný a útočný lehký vrtulník. Nový stroj zaplní mezeru ve schopnostech americké armády, která vznikla po vyřazení vrtulníků OH-58D Kiowa Warrior z výzbroje v roce 2014.

Vizualizace vrtulníku Sikorsky S-97 Raider | foto: Sikorsky

Americká armáda (US Army) v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) vybere v roce 2020 dvě firmy, které postaví prototypy lehkých průzkumných a útočných strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). FARA je následovníkem zrušeného programu AAS (Armed Aerial Scout), který řešil náhradu za vrtulníky Kiowa Warrior.

Vzhledem k rozpočtovým škrtům armáda program AAS s předpokládaným rozpočtem 16 miliard dolarů v roce 2013 zastavila. Všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa Warrior tak bylo vyřazeno bez náhrady.

Program FARA je součástí rozsáhlé iniciativy FVL (Future Vertical Lift) řešící obměnu celé vrtulníkové flotily americké armády, zejména víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk, bitevních AH-64 Apache a těžkých dopravních CH-47 Chinook.

Obecně se americká armáda soustředí v rámci programu FVL zeiména na vývoj útočných „vrtulníků“ střední váhové kategorie s dlouhým doletem a lehkých průzkumných strojů (program FARA).

Nové lehké vrtulníky (nebo konvertoplány) zastoupí vyřazené průzkumné stroje OH-58D Kiowa Warrior a nahradí také část bitevních vrtulníků AH-64 Apache a dronů MQ-1C Gray Eagle, které převzaly část úkolů po vyřazených strojích Kiowa Warrior. Podle webu The Drive stroje FARA dokonce přinesou některé schopnosti zrušeného programu stealth vrtulníku RAH-66 Comanche.

Oproti současnému programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), který testuje „pouze“ technologické demonstrátory V-280 Valor a SB-1 Defiant, vyústí program FARA v prototypy, tedy stroje technologicky připravené pro případnou sériovou výrobu.

Podle zadání americké armády musí mít nové lehké průzkumné vrtulníky schopnost operovat v „městských kaňonech“ megaměst budoucnosti a být volitelně pilotované nebo nepilotované. Prvky umělé inteligence pak pomohou snížit pracovní (kognitivní) zátěž posádky. V podstatě umělá inteligence dokáže filtrovat a třídit informace z celé plejády palubních senzorů a následně poskytne posádce klíčové informace v graficky rychle srozumitelné podobě.

Kromě toho armáda požaduje po nových vrtulnících schopnost široké spolupráce s bezpilotními stroji a také „ultraspolehlivou“ konstrukci s prodlouženou dobou mezi servisními prohlídkami.

Video: S-97 Raider

Armáda očekává do konce příštího roku předložení čtyř až šesti nabídek na nové průzkumné vrtulníky ‒ šanci mají tedy i jiné firmy než Bell s konvertoplánem V-280 Valor a Sikorsky s vrtulníkem SB-1 Defiant. Zúčastnit se mohou například evropské firmy Airbus Helicopters s vrtulníkem Eurocopter X3 nebo Leonardo s konvertoplánem AW609.

Dodejme, že původního programu AAS se účastnily stroje Lockheed Martin AAS-72X (Eurocopter UH-72 Lakota), Bell OH-58F Block II (vylepšený Kiowa Warrior), Boeing AH-6S (vylepšený MH-6 Little Bird), AgustaWestland AW109, Sikorsky S-97 Raider a AVX OH-58D (Kiowa Warrior s koaxiálním rotory a dvěma zapouzdřenými tlačnými vrtulemi).

První let prototypu programu FARA se očekává na začátku roku 2023. Vítězná firma získá kontrakt od armády o rok později.

Největší šanci má zřejmě firma Sikorsky, která již v roce 2015 poprvé ve vzduchu otestovala zmíněný lehký vrtulník S-97 Raider s koaxiálními protiběžnými rotory a tlačnou vrtulí.

S-97 Raider navazuje na technologický demonstrátor X2. Maximální startovací hmotnost stroje je 6000 kg a uvnitř vrtulníku najde místo dvojčlenná posádka a šestičlenný výsadek. Hlavní předností S-97 Raider je vysoká cestovní rychlost ‒ v čisté konfiguraci dokáže Raider létat cestovní rychlostí 440 km/h a s externími zbraněmi něco přes 400 km/h.

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
 

Nejčtenější

Unikla hesla rekordních 773 milionů uživatelů. Najdete tam to svoje?

Není heslo jako heslo. Či spíše heslo jako heslo vlastně ani není heslo.

Více než miliarda unikátních kombinací e-mailu a hesla unikla na web v zatím rekordní databázi přístupových údajů....

Jeden „drát“ by stačil pro celou ČR. Nové elektrické vedení láme rekordy

Transformátor pro 1 110 kV vedení v Číně, který postavila firma Siemens. Na...

Provozovatel čínské přenosové sítě spustil nejvýkonnější a nejdelší vedení světa. Putuje jím elektřina o napětí více...

Nájemný vrah doplatil na svůj koníček, udaly jej chytré sportovní hodinky

Mark Fellows na snímku z desetikilometrového závodu v Manchesteru v roce 2015

Britský běžec a cyklista Mark Fellows byl odsouzen k doživotnímu trestu za dvojnásobnou vraždu. K jeho odhalení a...

Tito lidé neexistují. Počítač si je vymyslel, napodobí rasu i vlasy

Fotografie neexistujících celebrit generované neuronovou sítí Nvidia na základě...

Podívejte se na fotky lidí, které jste nikdy nepotkali a nepotkáte. Počítač si je totiž vymyslel. Generativní...

Jak ze soustruhu. Vypadá neuvěřitelně, ale ledový disk vznikl přirozeně

V americké řece Presumpscot plave ledový disk

Na řece Presumpscot v americkém státě Maine vznikl extrémně velký rotující ledový disk. Vypadá možná nepřirozeně, ale...

Další z rubriky

Munici a svačinu povezou americkým pěšákům do boje robotická vozidla

Logistické robotické vozidlo MUTT (Multipurpose Unmanned Tactical Transport)

Americká 10. horská divize testuje čtveřici logistických robotických vozidel. Jedno z nich se stane prvním robotickým...

Spojené státy pracují na jaderných hlavicích nové generace

NNSA má v gesci údržbu čtyř základních amerických jaderných hlavic.

Spojené státy v následujících 25 letech vyvinou devět nových či modernizovaných jaderných hlavic. V souvislosti s tím...

F-35, PCA, B-21: bojová letadla USAF budoucnosti za stovky miliard dolarů

Vizualizace možné podoby PCA (Penetrating Counter Air)

Rozpočtový úřad amerického Kongresu vydal v prosinci 2018 studii The Cost of Replacing Today’s Air Force Fleet. Ta řeší...

Advantage Consulting, s.r.o.
FRÉZAŘ NA 5OSÉ FRÉZCE

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 21 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz