Americká armáda (US Army) v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) vybere v roce 2020 dvě firmy, které postaví prototypy lehkých průzkumných a útočných strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). FARA je následovníkem zrušeného programu AAS (Armed Aerial Scout), který řešil náhradu za vrtulníky Kiowa Warrior.
Vzhledem k rozpočtovým škrtům armáda program AAS s předpokládaným rozpočtem 16 miliard dolarů v roce 2013 zastavila. Všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa Warrior tak bylo vyřazeno bez náhrady.
Program FARA je součástí rozsáhlé iniciativy FVL (Future Vertical Lift) řešící obměnu celé vrtulníkové flotily americké armády, zejména víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk, bitevních AH-64 Apache a těžkých dopravních CH-47 Chinook.
Obecně se americká armáda soustředí v rámci programu FVL zeiména na vývoj útočných „vrtulníků“ střední váhové kategorie s dlouhým doletem a lehkých průzkumných strojů (program FARA).
Nové lehké vrtulníky (nebo konvertoplány) zastoupí vyřazené průzkumné stroje OH-58D Kiowa Warrior a nahradí také část bitevních vrtulníků AH-64 Apache a dronů MQ-1C Gray Eagle, které převzaly část úkolů po vyřazených strojích Kiowa Warrior. Podle webu The Drive stroje FARA dokonce přinesou některé schopnosti zrušeného programu stealth vrtulníku RAH-66 Comanche.
Oproti současnému programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), který testuje „pouze“ technologické demonstrátory V-280 Valor a SB-1 Defiant, vyústí program FARA v prototypy, tedy stroje technologicky připravené pro případnou sériovou výrobu.
Podle zadání americké armády musí mít nové lehké průzkumné vrtulníky schopnost operovat v „městských kaňonech“ megaměst budoucnosti a být volitelně pilotované nebo nepilotované. Prvky umělé inteligence pak pomohou snížit pracovní (kognitivní) zátěž posádky. V podstatě umělá inteligence dokáže filtrovat a třídit informace z celé plejády palubních senzorů a následně poskytne posádce klíčové informace v graficky rychle srozumitelné podobě.
Kromě toho armáda požaduje po nových vrtulnících schopnost široké spolupráce s bezpilotními stroji a také „ultraspolehlivou“ konstrukci s prodlouženou dobou mezi servisními prohlídkami.
Video: S-97 Raider
Armáda očekává do konce příštího roku předložení čtyř až šesti nabídek na nové průzkumné vrtulníky ‒ šanci mají tedy i jiné firmy než Bell s konvertoplánem V-280 Valor a Sikorsky s vrtulníkem SB-1 Defiant. Zúčastnit se mohou například evropské firmy Airbus Helicopters s vrtulníkem Eurocopter X3 nebo Leonardo s konvertoplánem AW609.
Dodejme, že původního programu AAS se účastnily stroje Lockheed Martin AAS-72X (Eurocopter UH-72 Lakota), Bell OH-58F Block II (vylepšený Kiowa Warrior), Boeing AH-6S (vylepšený MH-6 Little Bird), AgustaWestland AW109, Sikorsky S-97 Raider a AVX OH-58D (Kiowa Warrior s koaxiálním rotory a dvěma zapouzdřenými tlačnými vrtulemi).
První let prototypu programu FARA se očekává na začátku roku 2023. Vítězná firma získá kontrakt od armády o rok později.
Největší šanci má zřejmě firma Sikorsky, která již v roce 2015 poprvé ve vzduchu otestovala zmíněný lehký vrtulník S-97 Raider s koaxiálními protiběžnými rotory a tlačnou vrtulí.
S-97 Raider navazuje na technologický demonstrátor X2. Maximální startovací hmotnost stroje je 6000 kg a uvnitř vrtulníku najde místo dvojčlenná posádka a šestičlenný výsadek. Hlavní předností S-97 Raider je vysoká cestovní rychlost ‒ v čisté konfiguraci dokáže Raider létat cestovní rychlostí 440 km/h a s externími zbraněmi něco přes 400 km/h.
Zdroj: The Drive
Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.