Americká armáda hledá bojovníka lehké váhy pro vrtulníkové jednotky

aktualizováno 
Americká armáda hledá kandidáta na nový průzkumný a útočný lehký vrtulník. Nový stroj zaplní mezeru ve schopnostech americké armády, která vznikla po vyřazení vrtulníků OH-58D Kiowa Warrior z výzbroje v roce 2014.

Vizualizace vrtulníku Sikorsky S-97 Raider | foto: Sikorsky

Americká armáda (US Army) v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) vybere v roce 2020 dvě firmy, které postaví prototypy lehkých průzkumných a útočných strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). FARA je následovníkem zrušeného programu AAS (Armed Aerial Scout), který řešil náhradu za vrtulníky Kiowa Warrior.

Vzhledem k rozpočtovým škrtům armáda program AAS s předpokládaným rozpočtem 16 miliard dolarů v roce 2013 zastavila. Všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa Warrior tak bylo vyřazeno bez náhrady.

Program FARA je součástí rozsáhlé iniciativy FVL (Future Vertical Lift) řešící obměnu celé vrtulníkové flotily americké armády, zejména víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk, bitevních AH-64 Apache a těžkých dopravních CH-47 Chinook.

Obecně se americká armáda soustředí v rámci programu FVL zeiména na vývoj útočných „vrtulníků“ střední váhové kategorie s dlouhým doletem a lehkých průzkumných strojů (program FARA).

Nové lehké vrtulníky (nebo konvertoplány) zastoupí vyřazené průzkumné stroje OH-58D Kiowa Warrior a nahradí také část bitevních vrtulníků AH-64 Apache a dronů MQ-1C Gray Eagle, které převzaly část úkolů po vyřazených strojích Kiowa Warrior. Podle webu The Drive stroje FARA dokonce přinesou některé schopnosti zrušeného programu stealth vrtulníku RAH-66 Comanche.

Oproti současnému programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), který testuje „pouze“ technologické demonstrátory V-280 Valor a SB-1 Defiant, vyústí program FARA v prototypy, tedy stroje technologicky připravené pro případnou sériovou výrobu.

Podle zadání americké armády musí mít nové lehké průzkumné vrtulníky schopnost operovat v „městských kaňonech“ megaměst budoucnosti a být volitelně pilotované nebo nepilotované. Prvky umělé inteligence pak pomohou snížit pracovní (kognitivní) zátěž posádky. V podstatě umělá inteligence dokáže filtrovat a třídit informace z celé plejády palubních senzorů a následně poskytne posádce klíčové informace v graficky rychle srozumitelné podobě.

Kromě toho armáda požaduje po nových vrtulnících schopnost široké spolupráce s bezpilotními stroji a také „ultraspolehlivou“ konstrukci s prodlouženou dobou mezi servisními prohlídkami.

Video: S-97 Raider

Armáda očekává do konce příštího roku předložení čtyř až šesti nabídek na nové průzkumné vrtulníky ‒ šanci mají tedy i jiné firmy než Bell s konvertoplánem V-280 Valor a Sikorsky s vrtulníkem SB-1 Defiant. Zúčastnit se mohou například evropské firmy Airbus Helicopters s vrtulníkem Eurocopter X3 nebo Leonardo s konvertoplánem AW609.

Dodejme, že původního programu AAS se účastnily stroje Lockheed Martin AAS-72X (Eurocopter UH-72 Lakota), Bell OH-58F Block II (vylepšený Kiowa Warrior), Boeing AH-6S (vylepšený MH-6 Little Bird), AgustaWestland AW109, Sikorsky S-97 Raider a AVX OH-58D (Kiowa Warrior s koaxiálním rotory a dvěma zapouzdřenými tlačnými vrtulemi).

První let prototypu programu FARA se očekává na začátku roku 2023. Vítězná firma získá kontrakt od armády o rok později.

Největší šanci má zřejmě firma Sikorsky, která již v roce 2015 poprvé ve vzduchu otestovala zmíněný lehký vrtulník S-97 Raider s koaxiálními protiběžnými rotory a tlačnou vrtulí.

S-97 Raider navazuje na technologický demonstrátor X2. Maximální startovací hmotnost stroje je 6000 kg a uvnitř vrtulníku najde místo dvojčlenná posádka a šestičlenný výsadek. Hlavní předností S-97 Raider je vysoká cestovní rychlost ‒ v čisté konfiguraci dokáže Raider létat cestovní rychlostí 440 km/h a s externími zbraněmi něco přes 400 km/h.

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
 

Nejčtenější

Jde o sekundy. Bylo možné haváriím Boeingu 737-8 MAX zabránit?

V Etiopii se krátce po startu z hlavního města Addis Abeby zřítilo letadlo se...

Je to jenom náhoda, nebo mají stroje Boeing 737-8 MAX skutečně nějaký vážný problém? Dvě tragické havárie nového typu...

Největší výpadek kolem Facebooku končí. Způsobila jej chyba v konfiguraci

Pro Twitter je zatím situace příznivá - využívají ji pro komunikaci s uživateli...

Populární služby Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp jsou stále pro některé uživatele po světě nedostupné, nebo...

Virální fotka na Facebooku klame už řadu let. Nezachycuje, co byste řekli

Fotografie planktonu pořízená Davidem Littschwagerem v roce 2006, která v...

Po sociálních sítích se šíří fotografie zachycující neuvěřitelné bohatství života v jediné kapce mořské vody....

Neuvěřitelná fotografie. Vznikala 26 let, je krásná a vylepší letadla

Americká agentura pro letectví a vesmír (NASA) zveřejnila fotografii, která na...

Americká agentura pro letectví a vesmír (NASA) zveřejnila fotografii, která na první pohled upoutala celý svět....

Letos začíná velké vypínání televize. V DVB-T se nejdřív odmlčí Praha

Mapa pokrytí signálem DVB-T2 na konci roku 2018.

Letos se budou vypínat první vysílače, které šíří signál první generace digitálního pozemního televizního vysílání,...

Další z rubriky

Tatra představila ve světové premiéře nový vůz modelové řady Tactic

Tatra Tactic 4x4

Tento týden se v Abu Dhabí ve Spojených arabských emirátech konal IDEX 2019, jeden z největších světových veletrhů...

Češi strašili Němce slepými náboji. Boj v Místku začal zbrklou střelbou

Vojáci z III. praporu pěšího pluku 8

Jediným ozbrojeným odporem československé armády proti německým okupačním jednotkám v březnu 1939 byl boj o Czajánkova...

Boje s Maďary a ukrajinskými separatisty v březnu 1939 byly krvavé

Vojáci československé armády, Podkarpatská Rus, březen 1939

Spontánní ozbrojený odpor malé části pěšího pluku 8 v Místku nebyl jediným bojem československých ozbrojených složek...

Najdete na iDNES.cz