Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Americká armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků. Peníze drží Trump

Konvertoplán V-280 Valor a vrtulník SB-1 Defiant s tlačnou vrtulí se budou vyznačovat nesrovnatelně vyšší užitnou hodnotou než současné prostředky této kategorie. Jejich vývoj však poněkud brzdí nedostatek financí.
V-280 Valor bude k dispozici i v útočné variantě

V-280 Valor bude k dispozici i v útočné variantě | foto: Bell Helicopters

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů “vrtulníků” pro experimentální program JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator). První vzlet konvertoplánu Bell V-280 Valor se očekává letos na podzim a vrtulníku Boeing-Sikorsky SB-1 Defiant pak na začátku příštího roku.

Úkolem programu JMR-TD je otestovat nové koncepty vysokorychlostních strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). V případě V-280 jde o nové pojetí konvertoplánu (překlápí se pouze převodovky a rotory) a u SB-1 o vrtulník s koaxiálními rotory a zadní tlačnou vrtulí.

Pokud testování půjde dobře (z finančního a technického hlediska), americká armáda v roce 2019 spustí navazující program FVL (Future Vertical Lift). FVL si klade za cíl nahradit současné vrtulníky americké armády, zejména víceúčelové UH-60 Black Hawk a bitevní AH-64 Apache.

Na základním konceptu FVL vzniknou i lehké a velmi těžké stroje VTOL, které budou sdílet společné komponenty, avioniku a konstrukční celky. První stroje FVL armáda zavede do výzbroje nejdřív v druhé polovině 20. let 21. století.

Původně měly oba demonstrátory SB-1 a V-280 vzlétnout na podzim letošního roku, ale v případě SB-1 dojde ke zdržení.

„Program se teď nepohybuje tak rychle, jak bychom si přáli. Nyní plánujeme první vzlet na začátku roku 2018. Udělali jsme hodně práce na redukci rizik a dokázali jsme odstranit několik rizikových položek v našem programu. Takže až začneme létat, mám jistotu, že budeme mít úspěšný letový program,“ komentuje vývoj SB-1 Patrick Donnelly, ředitel programu FVL ve firmě Boeing.

Podle Donnellyho byl již v montážním závodě smontován podvozek a kompozitní trup a pokračuje se s instalací dalšího vybavení.

Tým Boeing-Sikorsky rovněž před několika dny zveřejnil nové propagační video s bitevní verzi vrtulníku SB-1. Dopravní a bitevní SB-1 využívají stejnou filozofii jako mariňácké vrtulníky UH-1Y Venom a AH-1Z Viper - sdílejí celou řadu konstrukčních celků, od rotorů, pohonného systému, zadních řídicích ploch přes systémy pilotní kabiny až po palivové nádrže.

Bell Helicopter počítá s prvním vzletem V-280 letos na podzim. „Právě jsme úspěšně dokončili pozemní vibrační testy. Toto léto začneme s instalací rotorů, s testy pohonu a počítáme s prvním vzletem letos na podzim,“ uvedl Steve Mathias, ředitel pro globální obchodní rozvoj v Bell Helicopter.

Podle Mathiase lze sériové V-280 začít dodávat armádě již v roce 2025. Armáda přitom počítá s dodávkou nových VTOL strojů v roce 2029 nebo 2030.

Vývoj ale poněkud zdržuje nedostatek financí. Původně měla armáda na program JMR slíbeno v letošním fiskálním roce 10 milionů dolarů. Avšak vzhledem k ustavování nové administrativy Donalda Trumpa musí armáda na odsouhlasení peněz ještě nějakou dobu počkat.

Konvertoplán V-280 Valor navazuje na zkušenosti firmy Bell s vývojem a provozem konvertoplánů V-22 Osprey. Na rozdíl od V-22 se u nového V-280 přetáčejí pouze převodovky s rotory - motory stroje zůstávají ve stejné pozici. Výhodou je nižší složitost a vyšší spolehlivost V-280 oproti V-22, což se mimo jiné odrazí na nižší výrobní ceně.

Cestovní rychlost V-280 je 520 km/h, maximální 560 km/h. Přeletová vzdálenost je 3900 km a efektivní bojový rádius 930 až 1480 km. Max. vzletová hmotnost je 13 000 kg. Kromě čtyřčlenné posádky V-280 pojme ještě 14 mužů výsadků a pod trupem dokáže přepravovat houfnici M777A2 (4500 kg) rychlostí 280 km/h.

Vrtulník SB-1 Defiant s maximální startovací hmotností 13 600 kg technologicky navazuje na menší stroj S-97 Raider (5000 kg) a demonstrátor X-2 z roku 2010 (2700 kg). Cestovní rychlost SB-1 je 460 km/h. Dolet není znám, ale v sériové podobě má být údajně o „60 % větší než v případě klasických vrtulníků.“

SB-1 využívá koaxiální rotory a zadní tlačnou vrtuli. Velkou výhodou je o 15 % větší tah při jednotkovém výkonu než v případě jediného rotoru. To se projevuje vyšší užitečnou nosností, větším dostupem a rychlejším stoupáním. Zadní tlačná vrtule pak zajišťuje dosažení vyšší cestovní rychlosti oproti klasickým vrtulníkům.

Zdroj: National Defense Magazin

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Komáři se proměnili v létající injekční stříkačky s vakcínou

Štípnutí komárem tentokrát nepřenáší nákazu, ale člověku naopak zajistí odolnost vůči jedné z největších metel lidstva – malárii. Vědci cíleně poškodili dědičnou informaci prvoka tak, aby zahynul...

4. prosince 2024

Vybíráme nový televizor pod stromeček. Jak se vyznat v záplavě možností?

Televizor nepatří mezi nejmenší investice a zároveň jej neměníme příliš často. Je tedy dobré věnovat výběru patřičnou pozornost. V následujících kapitolách vás volbou televizoru stručně a přehledně...

2. prosince 2024

Aztécké píšťaly smrti. Jejich zvuk vyvolává v lidském mozku zmatek

Premium

Malým aztéckým píšťalkám ve tvaru lebky se připisuje hrůzu nahánějící zvuk podobný výkřiku umírajícího člověka. Aztékové jimi prý v bitvách dokázali ochromit nepřátele. Švýcarští a norští odborníci...

28. listopadu 2024

Výrobci TV utíkají od Googlu. Titan potěšil rychlostí, zaskočil reklamou

Vyzkoušeli jsme televizor s novým operačním systémem Titan, jenž postupně nahradí Google TV v televizorech Philips. V budoucnu se však může objevit i v přístrojích jiných značek. Je to v Evropě...

4. prosince 2024

Bezdrátové nabíjení je pohodlné, ale má i své problémy. Měli byste je znát

Přijdete domů, přiložíte mobilní telefon, bezdrátová sluchátka, či hodinky na speciální podložku a ihned se začnou nabíjet. Nejste nuceni hledat nabíječky, zapojovat kabely, trefovat se do portů...

27. listopadu 2024

Start systému, který má tvořit zatmění, byl posunut. Podílí se i Česko

Mise Proba-3 je poměrně zajímavým počinem, který má vyzkoušet synchronizaci dvou družic na oběžné dráze, a přitom snímat sluneční korónu. Projekt Evropské vesmírné agentury (ESA) připravovaný mnoho...

4. prosince 2024  7:08,  aktualizováno  11:12

Výrobci TV utíkají od Googlu. Titan potěšil rychlostí, zaskočil reklamou

Vyzkoušeli jsme televizor s novým operačním systémem Titan, jenž postupně nahradí Google TV v televizorech Philips. V budoucnu se však může objevit i v přístrojích jiných značek. Je to v Evropě...

4. prosince 2024

Komáři se proměnili v létající injekční stříkačky s vakcínou

Štípnutí komárem tentokrát nepřenáší nákazu, ale člověku naopak zajistí odolnost vůči jedné z největších metel lidstva – malárii. Vědci cíleně poškodili dědičnou informaci prvoka tak, aby zahynul...

4. prosince 2024

Legendární kancelář Skunk Works používá v testech české albatrosy a delfíny

Cvičné letouny československého původu se uplatňují při testování spolupráce lidských pilotů s umělou inteligencí. V jednom z posledních experimentů sloužily dva delfíny jako drony. Absolvovaly...

3. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...