Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové obrněnce pro českou armádu procházejí zkouškami bojové odolnosti

Výzbroj české armády mají v příštích letech doplnit obrněná vozidla TITUS, která znamenají kvalitativní generační skok v oblasti velitelských, štábních a spojovacích vozidel. Nyní dokončují náročné vojskové zkoušky, které je podrobily všem možným scénářům použití. Obrněnec dostal pořádně do těla při testovacích jízdách i během testování elektronických systémů.
Provozní zkoušky obrněného vozidla TITUS v areálu kopřivnické společnosti Tatra...

Provozní zkoušky obrněného vozidla TITUS v areálu kopřivnické společnosti Tatra Trucks. | foto: Tatra Defence Vehicle

Obrněná vozidla TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) jsou z pohledu české vojenské techniky unikátní. Jede o první kolový obrněný stroj, který byl v tuzemsku vyvinut po více než padesátileté přestávce. Naposledy to byl československý transportér OT-64 SKOT. Vozidlo je výsledkem spolupráce kopřivnické společností Tatra Defence Vehicle, která je hlavním integrátorem projektu TITUS pro AČR, Tatra Trucks, jež dodává podvozky, společnosti Retia, která má na starosti zástavbu elektronických systémů do vozidel, i dalších českých firem a francouzského výrobce speciální obranné techniky Nexter Systems.

Titusy mají nahradit dosavadní zázemí pro velitelské, štábní a koordinační činnosti, které se doposud prováděly především ze zastaralých nechráněných nákladních automobilů na platformě Praga V3S.

Tento stav nebyl dlouhodobě udržitelný, a proto objednalo české ministerstvo obrany v roce 2017 pro potřeby Armády České republiky 62 kusů obrněnců TITUS ve třech verzích – velitelsko-štábní (6), spojovací (36) a vozidla, která budou sloužit jako místa pro koordinaci palebné podpory (20). Dodávky sériových vozidel v hodnotě 6 miliard korun budou české armádě dodávány v letech 2023 až 2024. Ministerstvo obrany v současné době také jedná o dodávce dalších obrněnců pro postupnou náhradu zastaralých velitelsko-štábních vozidel, mobilních provozoven MPP-40 a spojovacích vozidel.

Obrněnec TITUS, Future Forces Forum 2022

Výběr tohoto typu vozidla pro potřeby české armády se ukazuje v kontextu současných krizí, a především války na Ukrajině, jako prozřetelný. Nechráněné velitelské a spojovací zázemí, obzvláště pokud není dostatečně mobilní, je v případě jakéhokoliv konfliktu slabým článkem armádních uskupení. Důležitá je také ochrana posádky před účinky chemických, biologických a jaderných zbraní.

Ruský kontejnerový velitelský modul zničený během bojů na předměstí Kyjeva.

Během vývoje TITUS prošel řadou zkoušek včetně jízdních testů v těžkém terénu nebo na speciálních simulačních vozovkách na polygonu automobilky Tatra, ale podrobil se také zkouškám balistické a protivýbuchové ochrany osádky. Během výbuchových zkoušek byly pod korbou a koly podvozku obrněnce, ale i vedle něj ve stanovené vzdálenosti, odpáleny nálože odpovídající normám STANAG 3, jež jsou určeny dohodami v rámci NATO.

Zkoušky obrněného vozidla TITUS v areálu kopřivnické společnosti Tatra Trucks

Tím byla prověřena odolnost vozidla proti minám a nástražným výbušným zařízením a rovněž výbuchům dělostřelecké munice. Vedle výbuchových zkoušek proběhly také zkoušky balistické odolnosti, při nichž byla nástavba vozidla vystavena střelbě zbraní různých ráží, aby tak byla opět ověřena a certifikována odolnost podle norem STANAG 3.

Obrněné vozidlo TITUS

  • Vozidlo TITUS pojme osádku, která standardně čítá čtyři členy, včetně její výstroje, osobních zbraní a vybavení i zásob. Počty členů posádky se liší podle typu vozidla.
  • Balistická ochrana řadí TITUS do kategorie MRAV (Multi-role Armored Vehicle), kdy je bezpečnost posádky na prvním místě. Nástavba je svařena z pancéřovaného plechu a zvnějšku je opatřena pancéřovanými deskami, přičemž vnitřní stěny jsou obloženy kompozitními materiály (tzv. spall liner). Osádka má díky silnému pancéřování a pancéřovým oknům zajištěnou balistickou ochranu proti pěchotním zbraním i těžkým kulometům. Provedené zkoušky potvrdily odolnost i proti fragmentům dělostřelecké munice, minám a nástražným výbušným systémům.
  • Mimořádnou mobilitu obrněnci poskytuje tatrovácký podvozek vycházející z modelu Tatra T 815-7 Force s centrální rourou a nezávisle zavěšenými, vzduchem odpruženými polonápravami s první a třetí nápravou řiditelnou. Systém vzduchového odpružení umožňuje změnu světlé výšky vozidla. Vnější poloměr otáčení je pouhých 13 metrů, stoupavost je 60 % a hodnota bočního náklonu dosahuje 30 %. Vozidlo je vybaveno taktickými pneumatikami 16,00 R20 a využívá systému centrálního dohušťování, který mu umožňuje kromě úpravy tlaku v pneumatikách pro různé povrchy také jízdu s průstřelem pneumatiky. Vysokou mobilitu potvrzuje rychlost vozidla, která je na zpevněných komunikacích až 110 km/h s dojezdem až 700 km.
  • TITUS je, co se výzbroje týče, univerzálním nosičem. Výzbroj vozidla může být rozmanitá. Dálkově ovládané zbraňové stanice umožňují montáž kulometu ráže 12,7 mm nebo granátometu ráže 40 mm. Možností je také instalace dálkově řízené věže s rychlopalným kanonem ráže 20 mm a kulometem ráže 7,62 mm. Dále je možná montáž až tří lehkých kulometů na lafetě u tří střešních průlezů. Palbu umožňuje také střílna umístěná ve sklopné rampě. Další verze obrněnce TITUS mohou sloužit jako nosiče zbraňových systémů – protitankových nebo protiletadlových střel. TITUS je také možné osadit minometem ráže 120 mm. Vozidla pro českou armádu nebudou vzhledem ke svému účelu disponovat výše uvedenými zbraňovými systémy. Budou osazena lafetou na průlezu velitele pro instalaci lehkého pěchotního kulometu Minimi k vlastní obraně.
Zkoušky obrněného vozidla TITUS v areálu kopřivnické společnosti Tatra Trucks
  • Elektronické a komunikační systémy budou zajišťovat utajenou i neutajenou rádiovou komunikaci a datové spojení v pásmech VKV i UKV a také pomocí satelitního taktického spojení (SATCOM), včetně využití integrovaných kryptomodulů. Součástí výbavy vozidla je v zahraničních misích již ověřený ochranný rušič STAR Light 3 SF české společnosti URC Systems spol. s r.o. Rušič chrání proti aktuálním hrozbám rádiově dálkově odpalovaných IED, a to včetně systému mobilní komunikace 4G a 5G. Systém je připraven pro připojení dedikovaného antidronového rušícího modulu (MAD). Novinkou je také kapalinové chlazení pro zmenšení zástavbového objemu rušiče. Rušič ve vojskových zkouškách uspěl. Radiostanice a potřebné komponenty v nových vozidlech MKPP budou kompatibilní s vybavením již zavedeným v AČR. Nové titusy umožní také montáž bojového identifikačního systému BIFF (Battlefield Identification Friend or Foe), který dokáže rozpoznávat jednotky vlastní-cizí. Pro zajištění energie slouží při přesunu vozidla alternátor napojený na motor vozidla. V režimu stacionárním i autonomním je motor vypnut a elektronické systémy jsou napájeny buďto z baterií, ze sítě nebo generátoru.

Jako podmínka zařazení této nové výzbroje do Armády ČR je úspěšné absolvování vojskových zkoušek.

„V první řadě je třeba říci, že v rámci zavádění vojenského materiálu do užívání, konkrétně tedy třeba vozidla, jde o komplex testů, kdy vojskovým zkouškám předchází podnikové a kontrolní zkoušky,“ popisuje testování první zástupce náčelníka gen. štábu, genmjr. Ivo Střecha a upřesňuje:

„Jako první probíhají podnikové zkoušky, kde si sám výrobce testuje vozidlo a zjišťuje, zda vozidlo nebo jeho části splňují stanovené takticko-technické požadavky. Dále následují kontrolní zkoušky, které již organizuje spolu s dodavatelem resort ministerstva obrany. Posledním krokem jsou pak zmiňované vojskové zkoušky.“

Zkoušky obrněného vozidla TITUS v areálu kopřivnické společnosti Tatra Trucks

Během vojskových zkoušek dostane armáda vozidlo k dispozici, aby jej podrobila různým praktickým testům.

„V rámci testování vytváříme různé situace, včetně těch extrémních. Musíme mít jistotu, že nám vozidlo obstojí v reálných bojových podmínkách. Jednotlivé zkoušky stupně ochrany vozidla jsou provedeny v certifikovaných zkušebnách, např. Vojenským výzkumným ústavem, který je národní autoritou v tomto testování,“ ukončuje genmjr. Střecha.

„Dle vyjádření odborného útvaru byly vojskové zkoušky obrněných vozidel TITUS zahájeny 5. září 2022 v posádce Hranice na Moravě. Konec vojskových zkoušek je naplánován na 21. října 2022, kdy končí prováděcí období. Následně do 14. listopadu 2022 proběhne vyhodnocení a předložení závěrečné zprávy o výsledcích zkoušek,“ uvedla mluvčí ministerstva obrany Klára Krištofíková. Pokud by v průběhu zkoušek byly nalezeny nedostatky, jejich odstranění se bude řešit s výrobcem.

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...