Obrněná vozidla TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) jsou z pohledu české vojenské techniky unikátní. Jede o první kolový obrněný stroj, který byl v tuzemsku vyvinut po více než padesátileté přestávce. Naposledy to byl československý transportér OT-64 SKOT. Vozidlo je výsledkem spolupráce kopřivnické společností Tatra Defence Vehicle, která je hlavním integrátorem projektu TITUS pro AČR, Tatra Trucks, jež dodává podvozky, společnosti Retia, která má na starosti zástavbu elektronických systémů do vozidel, i dalších českých firem a francouzského výrobce speciální obranné techniky Nexter Systems.
Titusy mají nahradit dosavadní zázemí pro velitelské, štábní a koordinační činnosti, které se doposud prováděly především ze zastaralých nechráněných nákladních automobilů na platformě Praga V3S.
Tento stav nebyl dlouhodobě udržitelný, a proto objednalo české ministerstvo obrany v roce 2017 pro potřeby Armády České republiky 62 kusů obrněnců TITUS ve třech verzích – velitelsko-štábní (6), spojovací (36) a vozidla, která budou sloužit jako místa pro koordinaci palebné podpory (20). Dodávky sériových vozidel v hodnotě 6 miliard korun budou české armádě dodávány v letech 2023 až 2024. Ministerstvo obrany v současné době také jedná o dodávce dalších obrněnců pro postupnou náhradu zastaralých velitelsko-štábních vozidel, mobilních provozoven MPP-40 a spojovacích vozidel.
Výběr tohoto typu vozidla pro potřeby české armády se ukazuje v kontextu současných krizí, a především války na Ukrajině, jako prozřetelný. Nechráněné velitelské a spojovací zázemí, obzvláště pokud není dostatečně mobilní, je v případě jakéhokoliv konfliktu slabým článkem armádních uskupení. Důležitá je také ochrana posádky před účinky chemických, biologických a jaderných zbraní.
Během vývoje TITUS prošel řadou zkoušek včetně jízdních testů v těžkém terénu nebo na speciálních simulačních vozovkách na polygonu automobilky Tatra, ale podrobil se také zkouškám balistické a protivýbuchové ochrany osádky. Během výbuchových zkoušek byly pod korbou a koly podvozku obrněnce, ale i vedle něj ve stanovené vzdálenosti, odpáleny nálože odpovídající normám STANAG 3, jež jsou určeny dohodami v rámci NATO.
Tím byla prověřena odolnost vozidla proti minám a nástražným výbušným zařízením a rovněž výbuchům dělostřelecké munice. Vedle výbuchových zkoušek proběhly také zkoušky balistické odolnosti, při nichž byla nástavba vozidla vystavena střelbě zbraní různých ráží, aby tak byla opět ověřena a certifikována odolnost podle norem STANAG 3.
Obrněné vozidlo TITUS
|
Jako podmínka zařazení této nové výzbroje do Armády ČR je úspěšné absolvování vojskových zkoušek.
„V první řadě je třeba říci, že v rámci zavádění vojenského materiálu do užívání, konkrétně tedy třeba vozidla, jde o komplex testů, kdy vojskovým zkouškám předchází podnikové a kontrolní zkoušky,“ popisuje testování první zástupce náčelníka gen. štábu, genmjr. Ivo Střecha a upřesňuje:
„Jako první probíhají podnikové zkoušky, kde si sám výrobce testuje vozidlo a zjišťuje, zda vozidlo nebo jeho části splňují stanovené takticko-technické požadavky. Dále následují kontrolní zkoušky, které již organizuje spolu s dodavatelem resort ministerstva obrany. Posledním krokem jsou pak zmiňované vojskové zkoušky.“
Během vojskových zkoušek dostane armáda vozidlo k dispozici, aby jej podrobila různým praktickým testům.
„V rámci testování vytváříme různé situace, včetně těch extrémních. Musíme mít jistotu, že nám vozidlo obstojí v reálných bojových podmínkách. Jednotlivé zkoušky stupně ochrany vozidla jsou provedeny v certifikovaných zkušebnách, např. Vojenským výzkumným ústavem, který je národní autoritou v tomto testování,“ ukončuje genmjr. Střecha.
„Dle vyjádření odborného útvaru byly vojskové zkoušky obrněných vozidel TITUS zahájeny 5. září 2022 v posádce Hranice na Moravě. Konec vojskových zkoušek je naplánován na 21. října 2022, kdy končí prováděcí období. Následně do 14. listopadu 2022 proběhne vyhodnocení a předložení závěrečné zprávy o výsledcích zkoušek,“ uvedla mluvčí ministerstva obrany Klára Krištofíková. Pokud by v průběhu zkoušek byly nalezeny nedostatky, jejich odstranění se bude řešit s výrobcem.