- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
So Sikorskim sa zrútil tiež "Osloboditeľ" pri Gibraltare. Dodnes tá havária mnohým vŕta v hlave... Uvažovalo sa o technickej závade, o sabotáži a aj o chybe pilota.
Nepotvrdila sa ani jedna domnienka...Ako vyslovene neopodstatnené sa ukázali "stopy" ruská a britská.
P.S.: Pilotoval Osloboditeľa vtedy našinec - čechoslovák, meno si nepamätám - ale v tej analýze bol dosť preklepávaný. Osloboditeľovi po technickej stránke (najmä správanie sa pri vzlete) bolo dosť vyčítané.
Osud byl mým přítelem. V této knížce se o B-24 a 311 peruti u coastal command dočtete.
Za komárů jsem asi v šesté třídě hrdopyšně přinesl můj model B-24 na soutěž modelářů. Celý ve stříbrné s americkými výsostnými znaky. A k tomu sovětský La-7. Byl jsem zklamán neboť B-24 byl druhý... jen nevím proč se píše, že B-24 moc krásy nepobral.
Samotnými Američany také používaný přívlastek "ugly" se mi zdál příliš tvrdý, proto jsem použil měkčí alternativu "moc krásy nepobral".
Zajímavé, jen ten termín "Čechoslováci" je "poplatný době svého vzniku". Taková národnost neexistuje.
Tenkrát oficiálně existovala. A navíc to označuje nejen národnost, ale i státní příslušnost. V RAF tak sloužilo i několik Čechoslováků německé národnosti. Pláčete na špatném hrobě, milá vdovo.
Kdykoliv je tu na technetu dikuze o letadlech, tak se to vzdy zvrhne na krasu designu. Nikdo ale jiz nevi, ze tyto B-24 vyrabela automobilka FORD. Ten B17 spolu s DC-3 taky na krasu byli staveny. B24 a Lancaster byly staveny na snadnost vyroby. Lancaster unesl o 50% vice bomb, nez B17
Montážní linka B-24 byla kilometr dlouhá (L+K)
Kdysi byl v L+K článek o B 24 "lady be good". Při návratu z náletu minuli základnu v Africe a pro nedostatek paliva nouzově přistáli, anebo vyskákali na Sahaře v Libyjské poušti. Letadlo se po letech našlo v poměrně slušném stavu, ale posádka , tuším, zahynula.
Stavím jen stíhačky z 30. let a 2 sv. války, ale válí se mi tu na polici darovaný GR Mk.V od Eduardu ( Hasegawy ). Skoro jsem dostal chuť se do něj konečně pustit
Prostě ne každý stroj se stal ikonou. A to v podstatě bez ohledu na počet kusů.
Jak to bylo s tím podtrupovým střeleckým stanovištěm? Ta kopule je jen na jedné fotce, tzn. že to byla nějaká rarita?
Podtrupové střelecké stanoviště u B-24 nebylo žádnou výjimkou, některé verze ho však neměly. U B-24 se objevilo i jiné provedení podtrupového střeleckého stanoviště, na fotce s popiskem k pumovnici je ale klasika - spodní střelecká věž typu Sperry, kterou z náte z B-17. Na B-24 je však vysouvací, protože na zemi byl spodek trupu nízko nad terénem (to bylo dáno hornoplošnou koncepcí, aby nohy hlavního podvozku mohly být ještě jakžtakž rozumně vysoké; nízký vodorovný posez měl zase své výhody při plnění pumovnice). Věř Sperry mají i některé další letouny v galerii, ale je zasunuta v trupu - určitě ji má ten v současnosti letuschopný na poslední fotografii od Collings Foundation.
Někdo si možná řekne, že by do té spodní věže nevlez, minimálně tedy ne nad Německem a okupovaným územím, střelec v té kupoli musel být v "prenatální" pozici, jiným způsoben to nešlo. Na druhou stranu dobové statistiky hovoří o tom, že střelec v této spodní věži měl ze všech členů osádky největší šanci na přežití.