Diskuze

OBRAZEM: Liberator trhal výrobní rekordy. Létali na něm i Čechoslováci

Nejmasověji vyráběným americkým bojovým letounem byl druhoválečný bombardér Consolidated B-24 Liberator. V očích veřejnosti ho do jisté míry zastínila létající pevnost B-17, ale neprávem. Prototyp Liberatoru poprvé vzlétl před 80 lety, 29. prosince 1939. Připomeňme si tuto létající legendu prostřednictvím sady vesměs zajímavých fotografií.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JB

So Sikorskim sa zrútil tiež "Osloboditeľ" pri Gibraltare. Dodnes tá havária mnohým vŕta v hlave...:-/ Uvažovalo sa o technickej závade, o sabotáži a aj o chybe pilota.

Nepotvrdila sa ani jedna domnienka...Ako vyslovene neopodstatnené sa ukázali "stopy" ruská a britská.

P.S.: Pilotoval Osloboditeľa vtedy našinec - čechoslovák, meno si nepamätám - ale v tej analýze bol dosť preklepávaný. Osloboditeľovi po technickej stránke (najmä správanie sa pri vzlete) bolo dosť vyčítané.

0 0
možnosti
PH

P73e73t21r 10H49u69l42k35a

30. 12. 2019 20:07

pilot Eduard Prchal přežil

0 0
možnosti
KF

Osud byl mým přítelem. V této knížce se o B-24 a 311 peruti u coastal command dočtete.

2 0
možnosti
PM

P84a19v81e20l 45M31u33s27i67l

30. 12. 2019 12:12

Za komárů jsem asi v šesté třídě hrdopyšně přinesl můj model B-24 na soutěž modelářů. Celý ve stříbrné s americkými výsostnými znaky. A k tomu sovětský La-7. Byl jsem zklamán neboť B-24 byl druhý... jen nevím proč se píše, že B-24 moc krásy nepobral.

2 0
možnosti
RF

Samotnými Američany také používaný přívlastek "ugly" se mi zdál příliš tvrdý, proto jsem použil měkčí alternativu "moc krásy nepobral".

0 0
možnosti
Foto

Zajímavé, jen ten termín "Čechoslováci" je "poplatný době svého vzniku". Taková národnost neexistuje.

0 9
možnosti
RA

Tenkrát oficiálně existovala. A navíc to označuje nejen národnost, ale i státní příslušnost. V RAF tak sloužilo i několik Čechoslováků německé národnosti. Pláčete na špatném hrobě, milá vdovo.

5 0
možnosti
JV

Kdykoliv je tu na technetu dikuze o letadlech, tak se to vzdy zvrhne na krasu designu. Nikdo ale jiz nevi, ze tyto B-24 vyrabela automobilka FORD. Ten B17 spolu s DC-3 taky na krasu byli staveny. B24 a Lancaster byly staveny na snadnost vyroby. Lancaster unesl o 50% vice bomb, nez B17!

2 0
možnosti
PH

P90e36t48r 29H44u62l93k89a

30. 12. 2019 10:13

Montážní linka B-24 byla kilometr dlouhá (L+K)

0 0
možnosti
Foto

No vidíte... A mě se líbí... ;-)

9 0
možnosti
PH

P68e93t60r 49H67u73l85k61a

29. 12. 2019 19:52

Kdysi byl v L+K článek o B 24 "lady be good". Při návratu z náletu minuli základnu v Africe a pro nedostatek paliva nouzově přistáli, anebo vyskákali na Sahaře v Libyjské poušti. Letadlo se po letech našlo v poměrně slušném stavu, ale posádka , tuším, zahynula.

1 0
možnosti
Foto

Stavím jen stíhačky z 30. let a 2 sv. války, ale válí se mi tu na polici darovaný GR Mk.V od Eduardu ( Hasegawy ). Skoro jsem dostal chuť se do něj konečně pustit R^

2 0
možnosti

P79e60t20r 28Š62i26l72h93a68n

29. 12. 2019 18:20

Taky se mi tu jeden válí :-)

0 0
možnosti
PT

Prostě ne každý stroj se stal ikonou. A to v podstatě bez ohledu na počet kusů.

1 0
možnosti
PM

P50e50t98r 11M92u40n22z21a78r

29. 12. 2019 15:40

Jak to bylo s tím podtrupovým střeleckým stanovištěm? Ta kopule je jen na jedné fotce, tzn. že to byla nějaká rarita?

0 0
možnosti
RF

Podtrupové střelecké stanoviště u B-24 nebylo žádnou výjimkou, některé verze ho však neměly. U B-24 se objevilo i jiné provedení podtrupového střeleckého stanoviště, na fotce s popiskem k pumovnici je ale klasika - spodní střelecká věž typu Sperry, kterou z náte z B-17. Na B-24 je však vysouvací, protože na zemi byl spodek trupu nízko nad terénem (to bylo dáno hornoplošnou koncepcí, aby nohy hlavního podvozku mohly být ještě jakžtakž rozumně vysoké; nízký vodorovný posez měl zase své výhody při plnění pumovnice). Věř Sperry mají i některé další letouny v galerii, ale je zasunuta v trupu - určitě ji má ten v současnosti letuschopný na poslední fotografii od Collings Foundation.

Někdo si možná řekne, že by do té spodní věže nevlez, minimálně tedy ne nad Německem a okupovaným územím, střelec v té kupoli musel být v "prenatální" pozici, jiným způsoben to nešlo. Na druhou stranu dobové statistiky hovoří o tom, že střelec v této spodní věži měl ze všech členů osádky největší šanci na přežití.

19 0
možnosti