Model dronu Airbusu ukazuje technologie budoucí evropské stíhačky

aktualizováno 
Společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV Testbed). Již skončený program studoval nejmodernější letecké technologie v oblasti radiolokační, infračervené, elektronické a akustické „neviditelnosti“.

Model bezpilotního letounu LOUT | foto: Airbus

Výsledky programu LOUT budou přeneseny do francouzsko-německého programu bojových leteckých systémů nové generace FCAS (Future Combat Air System).

Vývoj demonstrátoru LOUT probíhá od roku 2007 ve vývojovém centru společnosti Airbus, resp. vojenské divize Airbus Defence and Space, v německém Manchingu. Centrum v Manchingu rovněž zastřešuje program Eurofighter. Probíhá zde mimo jiné finální montáž, systémová integrace a letecké testy stíhaček Eurofighter určených pro německé letectvo. Centrum má na svědomí rovněž vývoj a testování bezpilotních letadel Barracuda (první let 2006).

Program LOUT financuje (resp. financovala) německá vláda. V rámci programu došlo v roce 2010 ke zvolení finální konfigurace (viz obrázek na konci článku), samotný čtyři tuny těžký nelétající demonstrátor byl dokončen v roce 2014. Podle webu Aviation Week jde o reprezentativní model možného 20 tun těžkého, dvoumotorového podvzukovkového bojového bezpilotního letadla.

„Nikdo si nebyl vědom toho, co tady děláme ‒ jde o utajovaný projekt, který byl zahájen již v roce 2007. Vývojová smlouva byla zadána v roce 2010 a LOUT byl vyvinut v Manchingu a Bremenu v duchu Skunčích dílen [Skunk Works],“ uvedl Mario Hertzog, programový manažer Airbusu pro program FCAS.

„Neviditelný“ dron

Podle prezentace společnosti Airbus byl demonstrátor LOUT vyvinut za účelem osvojení si radiolokační (od VHF po Ka pásmo), infračervené, vizuální, elektronické a akustické stealth technologie, a to zejména proti hrozbám ze země. Stejně tak centrum Manchingu zkoumalo techniky elektronického boje stealth letadel.

Fotogalerie

Jak poznamenává IHS Janes, případný 20 tun těžký útočný dron tedy poslouží především k vedení boje vzduch-země, zejména proti nepřátelské protivzdušné obraně (PVO).

Konstrukce dronu umožňuje nesení munice uvnitř zbraňových šachet. Letoun je navržen s co nejmenším čelním radiolokačním průřezem (RCS), plášť tvoří materiály typu RAM a povrch letounu je postaven bez výrazných nerovností a přechodů. Pro zamezení detekovatelnosti ze země jsou sací otvory umístěny na horní straně letounu. Stroj je vybaven plochou tryskou, podle Hertzoga však program také testoval možnost použití vektorovatelné trysky.

Letoun má sací otvory s charakteristikou DSI (Diverterless Supersonic Inlet), což jsou speciální vyboulené útvary určené ke kontrole proudění vzduchu vstupujícího do sacích otvorů motorů. DSI najdeme například na vstupních ústrojích proudového motoru letounu F-35.

Model byl také vybaven překryvem „pilotní kabiny“. Hertzog poznamenal, že překryt sloužil spíše k testování průhledných „stealth“ materiálů pro senzory a další aplikace, než aby kryt naznačoval možnost vytvoření pilotované verze letadla.

Letuschopný protyp asi nebude

V současnosti  jsou práce na projektu LOUT ukončeny a nyní se zvažuje další postup, včetně stavby zmíněného letuschopného 20 tun těžkého demonstrátoru. Hertzog však odmítl říci, zda Berlín má zájem jeho stavbu financovat.

Hertzog uvedl, že znalosti získané během programu LOUT se zužitkují při další technické evoluci letounu Eurofighter a v programu FCAS. Dodejme, že FCAS pokrývá jak vývoj víceúčelového pilotovaného bojového letadla nové generace, tak vývoj celé rodiny dronů, robotických vedených letadel (loyal wingmanů), inteligentních zbraní nebo technologie rojení (swarming).

Se systémy FCAS se digitálně propojí i letouny Eurofighter a Rafale, které budou v provozu i po roce 2040. Demonstrátor nového stíhače FCAS vzlétne v roce 2026 a po roce 2040 začne postupně nahrazovat letouny Eurofighter a Rafale.

V každém případě se ukazuje, že Francie a Německo při vývoji bojového letounu nové generace FCAS nemusí začínat od nuly. Kromě rozsáhlých zkušeností s provozem letounů Eurofighter a Rafale se ukazuje, že minimálně Německo posledních deset let intenzivně vyvíjelo a testovalo nejnovější technologie a aerodynamické koncepce v oblasti stealth, včetně moderních leteckých konstrukčních materiálů, ale také problematiku elektronické, kybernetické a komunikační bezpečnosti letadel.

Zdroj: The Avionist, Airbus

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Obyčejná babička? Přisluhovačka StB měla v kuchyni kameru ke šmírování

Technický bod 110 – Kamila III. Tak označili technici Státní bezpečnosti kuchyň paní Hamplové, kam umístili kameru....

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Nejlepší zkratka, kterou neznáte. Snímek obrazovky oříznete za sekundu

Jak nejrychleji udělat screenshot? Na vytvoření snímku obrazovky existuje řada specializovaných programů. Pokud ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Model dronu Airbusu ukazuje technologie budoucí evropské stíhačky

Společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Konec pravěkých disket. Jaderné síly USA se zbavily ostudného reliktu

V letectvu Spojených států mají koordinaci jaderného arzenálu na starosti počítače ze sedmdesátých let minulého...

Kafe jako hnůj. Trápení italského stíhače, který zabloudil do Čech

Před 60 lety se letiště v Hradci Králové stalo místem přistání italské stíhačky s mladým pilotem Ernestem De Majem. Ten...

První těžký bombardér československého letectva proklatě rychle zastaral

První těžký bombardér Avia F.IX československého letectva vznikl na základě licence holandského civilního dopravního...

Na cele s Meresjevem. Konec bloudění italského stíhače českou oblohou

K italskému pilotovi, který v roce 1959 zabloudil na naše území, pustily úřady představitele ambasády až po více než...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz