Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Model dronu Airbusu ukazuje technologie budoucí evropské stíhačky

Společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV Testbed). Již skončený program studoval nejmodernější letecké technologie v oblasti radiolokační, infračervené, elektronické a akustické „neviditelnosti“.
Model bezpilotního letounu LOUT

Model bezpilotního letounu LOUT | foto: Airbus

Výsledky programu LOUT budou přeneseny do francouzsko-německého programu bojových leteckých systémů nové generace FCAS (Future Combat Air System).

Vývoj demonstrátoru LOUT probíhá od roku 2007 ve vývojovém centru společnosti Airbus, resp. vojenské divize Airbus Defence and Space, v německém Manchingu. Centrum v Manchingu rovněž zastřešuje program Eurofighter. Probíhá zde mimo jiné finální montáž, systémová integrace a letecké testy stíhaček Eurofighter určených pro německé letectvo. Centrum má na svědomí rovněž vývoj a testování bezpilotních letadel Barracuda (první let 2006).

Program LOUT financuje (resp. financovala) německá vláda. V rámci programu došlo v roce 2010 ke zvolení finální konfigurace (viz obrázek na konci článku), samotný čtyři tuny těžký nelétající demonstrátor byl dokončen v roce 2014. Podle webu Aviation Week jde o reprezentativní model možného 20 tun těžkého, dvoumotorového podvzukovkového bojového bezpilotního letadla.

„Nikdo si nebyl vědom toho, co tady děláme ‒ jde o utajovaný projekt, který byl zahájen již v roce 2007. Vývojová smlouva byla zadána v roce 2010 a LOUT byl vyvinut v Manchingu a Bremenu v duchu Skunčích dílen [Skunk Works],“ uvedl Mario Hertzog, programový manažer Airbusu pro program FCAS.

„Neviditelný“ dron

Podle prezentace společnosti Airbus byl demonstrátor LOUT vyvinut za účelem osvojení si radiolokační (od VHF po Ka pásmo), infračervené, vizuální, elektronické a akustické stealth technologie, a to zejména proti hrozbám ze země. Stejně tak centrum Manchingu zkoumalo techniky elektronického boje stealth letadel.

Jak poznamenává IHS Janes, případný 20 tun těžký útočný dron tedy poslouží především k vedení boje vzduch-země, zejména proti nepřátelské protivzdušné obraně (PVO).

Konstrukce dronu umožňuje nesení munice uvnitř zbraňových šachet. Letoun je navržen s co nejmenším čelním radiolokačním průřezem (RCS), plášť tvoří materiály typu RAM a povrch letounu je postaven bez výrazných nerovností a přechodů. Pro zamezení detekovatelnosti ze země jsou sací otvory umístěny na horní straně letounu. Stroj je vybaven plochou tryskou, podle Hertzoga však program také testoval možnost použití vektorovatelné trysky.

Letoun má sací otvory s charakteristikou DSI (Diverterless Supersonic Inlet), což jsou speciální vyboulené útvary určené ke kontrole proudění vzduchu vstupujícího do sacích otvorů motorů. DSI najdeme například na vstupních ústrojích proudového motoru letounu F-35.

Model byl také vybaven překryvem „pilotní kabiny“. Hertzog poznamenal, že překryt sloužil spíše k testování průhledných „stealth“ materiálů pro senzory a další aplikace, než aby kryt naznačoval možnost vytvoření pilotované verze letadla.

Letuschopný protyp asi nebude

V současnosti  jsou práce na projektu LOUT ukončeny a nyní se zvažuje další postup, včetně stavby zmíněného letuschopného 20 tun těžkého demonstrátoru. Hertzog však odmítl říci, zda Berlín má zájem jeho stavbu financovat.

Hertzog uvedl, že znalosti získané během programu LOUT se zužitkují při další technické evoluci letounu Eurofighter a v programu FCAS. Dodejme, že FCAS pokrývá jak vývoj víceúčelového pilotovaného bojového letadla nové generace, tak vývoj celé rodiny dronů, robotických vedených letadel (loyal wingmanů), inteligentních zbraní nebo technologie rojení (swarming).

Se systémy FCAS se digitálně propojí i letouny Eurofighter a Rafale, které budou v provozu i po roce 2040. Demonstrátor nového stíhače FCAS vzlétne v roce 2026 a po roce 2040 začne postupně nahrazovat letouny Eurofighter a Rafale.

V každém případě se ukazuje, že Francie a Německo při vývoji bojového letounu nové generace FCAS nemusí začínat od nuly. Kromě rozsáhlých zkušeností s provozem letounů Eurofighter a Rafale se ukazuje, že minimálně Německo posledních deset let intenzivně vyvíjelo a testovalo nejnovější technologie a aerodynamické koncepce v oblasti stealth, včetně moderních leteckých konstrukčních materiálů, ale také problematiku elektronické, kybernetické a komunikační bezpečnosti letadel.

Zdroj: The Avionist, Airbus

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 7 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 27 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 7 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Kde všude si můžete na vlastní oči prohlédnout rakety a lodě SpaceX

v diskusi nejsou příspěvky

4. května 2024

Koho fascinuje kosmonautika a raketová technika, může ho zajímat i to, kde se může veřejně či...

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

Čína letí jako první země světa odebrat vzorky z odvrácené strany Měsíce

v diskusi je 20 příspěvků

3. května 2024  8:27,  aktualizováno  11:28

V pátek krátce před půl dvanáctou dopoledne našeho času se do vesmírného prostoru vydala čínská...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...