Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Modrá, nebo bílá. Spojené státy mají pro astronauty dva typy skafandrů

USA začínají znovu po letech dopravovat astronauty vlastními kosmickými loděmi. Ale co budou mít jejich posádky na sobě? K dispozici jsou dva modely.

Astronauté Bob Behnken a Doug Hurley během generálky startovního dne 23. května 2020 před misí DM-2 | foto: Wopat / fórum Kosmonautix

Čím se vlastně liší let kosmické lodi s posádkou a bez posádky? V případě lodi s astronauty je potřeba mít v kabině systém zajištění životních funkcí, ruční ovládání a posádka je vybavena skafandry, které ji v případě nouzové situace na palubě ochrání. Nebylo tomu tak vždy.

„Pionýrem“ tohoto nerozumu byl Sovětský svaz a motivací snaha o předstižení Američanů ve vyslání první vícemístné kosmické lodi. Posádka Voschodu 1 proto v roce 1964 startovala v teplákových soupravách. To, co měl být původně jednorázový experiment, se v dalších letech stalo v sovětské kosmonautice běžnou praxí.

Sovětům se to však katastrofálně vymstilo v roce 1971, když se z paluby první orbitální stanice světa Saljut 1 vracela posádka Sojuzu 11. Zhruba 30 minut před přistáním se otevřel odvětrávací ventil a do dvou minut byli všichni tři kosmonauté po smrti.

Od té doby je posádka každé kosmické lodi oblečena ve skafandrech, aby v případě opakování této události přežila. Nejinak je tomu i u obou nových kosmických lodí, které pro NASA připravují SpaceX a Boeing. Jak jsme si však ukázali už v předešlém článku, ač dostaly firmy stejné zadání, liší se výsledné lodi dosti podstatně. Velmi podobná situace pak nastala i v případě skafandrů obou firem.

Veliký je už rozdíl na pohled. Bílo-černá barva skafandru SpaceX ladí s barevným provedením lodi Crew Dragon či přístupového ramene na rampě LC-39A, zatímco modrá barva obleků firmy Boeing je symbolem této firmy už řadu let, a tak je její skafandr nazýván jednoduše „Blue“.

Navíc jsou to všechno barvy, které ke kosmonautice jednoznačně patří. Stačí vzpomenout známý lunární skafandr A7L – bez bílého převlečníku je totiž jeho základní barva modrá. Pokud by vás zajímaly historie a design kosmických obleků opravdu podrobně, lze na toto téma doporučit skvělý seriál na serveru Kosmonautix.

Astronauté Bob Behnken a Doug Hurley s rozepnutými rukavicemi, je vidět, jak jsou neoddělitelnou součástí skafandru.

Patrně Christopher Ferguson trénující v kokpitu lodi Starliner, nad jeho přilbou je vidět umístěný tablet.

Z lodi v nich nevycházejte

Oba skafandry, které budeme popisovat, už za sebou mají cestu vesmírem. Ten od Boeingu byl na palubě kosmické lodi Starliner při nepilotované zkušební misi OFT. Výrobek firmy SpaceX absolvoval tuto cestu dokonce dvakrát, poprvé při demonstrační misi rakety Falcon Heavy a podruhé při testovací misi kosmické lodi Crew Dragon DM-1.

Infografika NASA, která detailně zobrazuje skafandr firmy Boeing

Oba jsou to skafandry lehké, nejsou tedy určeny k výstupům do volného prostoru. Jejich primárním účelem je zabránit úmrtí posádky při náhlé dekompresi či požáru při cestě na ISS a zpět.

Mají integrované komunikační vybavení, přívod kyslíku a mohou udržet správnou teplotu a tlak. Jsou vyrobené z moderních materiálů, kupříkladu u výrobku firmy Boeing se uvádí, že je vyroben z prodyšných materiálů, které jsou schopny zevnitř obleku odvést ven vlhkost, a přitom uvnitř udržet vzduch.

V případě skafandru firmy Boeing jsou rukavice a boty oddělitelné. Při oblékání rozepnete zip na zádech a do skafandru takříkajíc vstoupíte.

Oblékání Douga Hurleyho, zapínání zipu rukavic

Kosmický oblek SpaceX se obléká jako jeden díl, ale skládá se ze dvou vrstev – vnitřního měchýře a vnější vrstvy z nehořlavého materiálu. Skafandr si nasadíte tak, že rozepnete zipy na vnitřní straně stehen, vstoupíte do něj a tím, jak se budete napřimovat, si ho obléknete.

Skafandr SpaceX může být napojen buď na přenosnou krabičku, kterou si astronaut nese s sebou (například při nouzovém opuštění rampy), nebo jej lze napojit na chladicí jednotku v Tesle Model X během cesty na rampu. Po nástupu do Crew Dragonu je skafandr napojen na přípojku v sedadle.

O skafandr SpaceX natočil video autoru blogu Everyday Astronaut (ovšem vyzkoušet si ho nemohl):

Skafandr Boeingu váží zhruba 9 kilogramů , což je zhruba o čtyři kilogramy méně než ten, který používala NASA v době éry raketoplánů. SpaceX hmotnost svého obleku neuvádí.

Obě společnosti také upravily rukavice svých skafandrů tak, aby s nimi bylo možné ovládat dotykové displeje. U firmy SpaceX je to pochopitelné, protože loď je vybavena dotykovými obrazovkami. U firmy Boeing je to pak možno vysvětlit tím, že součástí vybavení lodi jsou i tablety.

Doug Hurley (vpředu) a Bob Behnken usazení v automobilu Tesla s připojenými skafandry k chladící jednotce

Oba skafandry jsou také vyrobeny tak, že helma a průzory na ní jsou součástí skafandru. Zatímco 3D tiskem vyrobená helma firmy SpaceX v sobě má mikrofon integrovaný, v případě astronautů Boeingu je potřeba si nasadit kuklu obsahující sluchátka a mikrofon, a tu pak zapojit na přípojku skafandru. Helma SpaceX také obsahuje ventil pro regulaci tlaku.

Oba výrobky si měla možnost vyzkoušet Sunita Williams, astronautka a velitelka plánované druhé pilotované mise lodi Starliner. Uvedla, že oba skafandry jsou navrženy tak, aby poskytovaly dobrou viditelnost v interiéru lodi. Oba jsou podle ní také lepší než vše, co NASA používala dříve.

Představení skafandru Boeingu v krátkém videu NASA:

Musk volil návrháře superhrdinů

Skafandry firmy Boeing navrhla firma David Clark, která již v minulosti navrhovala skafandry pro NASA v programu Gemini. Vzhled skafandru SpaceX určil hollywoodský kostymér Jose Fernandez z Ironhead Studios, který vytvářel například kostýmy pro superhrdinské filmy Wonder Woman, Wolverine, Black Panther, Captain America: Civil War atd. Navrhl také kostýmy pro skupinu Daft Punk.

Skafandry mají ovšem samozřejmě být v první řadě funkční. A to i přesto, že přežití posádky mají primárně zajistit palubní systémy a skafandry jako takové jsou pouze záloha. V dosavadní historii kosmonautiky svou funkci také vždy splnily. Kvůli selhání skafandru zatím nepřišel nikdo o život.

Evoluce kosmického skafandru v průběhu let

Ne vždy fungovaly ovšem bezvadně. O tom by lépe mohl vyrábět Eugen Cernan s popálenou kostrčí při misi Gemini 9, Jay Apt, který díky chybě skafandru pocítil vakuum na vlastní kůži, či při výstupu z ISS téměř utopený Luca Parmitano. V zájmu všech budoucích cestujících do vesmíru doufejme, že nová generace skafandrů bude i v těchto ohledech jen a jen lepší.

Text vznikl pro server ElonX.cz, před vydáním byl redakčně upraven. Originál najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 10 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi nejsou příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu? Je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 10 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...