Diskuse k článku

Kosmickou loď CrewDragon před „ostrým“ startem čeká výměna padáků

První zkušební let americké kosmické lodi pro lety s posádkou Crew Dragon proběhl v pořádku. Před startem s posádkou ovšem čeká loď změna padákového systému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P58e71t38r 14H81a15r83i37p51r36a34s49a72d 71H60a87j27i17č 5481156123870

Podíval jsem se na to motorické přistání. Je to neuvěřitelné, ale ta zavěčená kabina se nadzvedne a pak ani nehne. Neuvěřitelná přesnost.

0/0
16.3.2019 13:16
Foto

J78i10ř61í 89H18a41v10e10l48k12a 3429243370214

Ještě před několika měsíci se tu psalo že přistání na motorech je něco co naopak zakázala NASA a chce jen padáky.

0/0
16.3.2019 11:31

T98o85m20á59š 23M74a79t20ě84j 9885958243602

NASA to vyloženě nezakázala, ale podmínky pro certifikaci byly takové, že by to zabralo příliš času a prostředků, tak to původně odloží s tím, že se to docertifikuje (přesvědčí se NASA, že je to doooost bezpečné), a pak se od té docertifikace upustili úplně, protože nehodlají crew dragon provozovat dlouho - plánují přejít na BFR / starship.

Je to spíše obchodní rozhodnutí než technické. (Vyzobnou si dobře placené kontrakty od NASA bez toho, a pak do soutěže přijdou s něčím úplně jiným - BFR).

Mimochodem starhopper absolvoval tankovací zkoušky, a maj tam první ze tří raptorů k instalaci).

+9/0
16.3.2019 12:38

R77i78c94h57a69r66d 62M35r81a53z92e29k 8198350339101

...no nevim... cetl ksem "original" clanku na ElonX a nic o tom ze se "musi" vymenit padaky jsem se m nedocetl. Jen, ze se musi padaky jeste dukladne testovat...

0/0
16.3.2019 9:40

T69o39m46á60š 15M17a62t94ě51j 9745398943682

Tak si přečti skutecpný zdroj ještě...

https://arstechnica.com/science/2019/03/dragon-has-docked-but-the-real-pucker-moment-for-spacexs-capsule-awaits/

0/0
16.3.2019 10:06

J24i71ř93í 92M80a32c31e53k 3535725564731

Autor článku ví, že Američani nemají kosmonauty, ale astronauty. Vymýšleč titulků na tom ovšem bude s rozhledem asi podstatně hůře.

0/−2
16.3.2019 9:39

T98o35m38á12š 12M56a25t65ě88j 9855298893302

Je poběkud nešťastné, když si článek z Arstechnika Petr Melechin z Elonx.cz špatně vyloží, vnese do něj řadu nepřesností a nechtěně ho zdramatizuje... a pak ho převezme technet, a redakčně jej upraví tak, že vnese další nepřesnosti a zdramatizuje ro ještě víc, a dorazí to editor totálně zavádějícím nadpisem. A ve výsledku máme nepřesný paskvil, a zbytečné drama.

1) Tak znovu - let DM-1 proběhl v pořádku.

2) "Problém" s padaůkem jsou spíše obavy - z důvodu anomálie při letu naůkladního dragonu loni, který má ale jiný systém padáků (padáky pro crew jsou ale z tohoto odvozeny) Anomálie z toho nákladního se pořád zkoumá a na padákovém systému se udělaly úpravy, ale DM-1 letěla ještě se starou verzí.Lidi by měli letět už s novou verzí, která se testuje a do letu s lidmi se ještě testovat bude (cca 10 testů).

3) to, že nakladní dragon byl vystaven většímu přetížení nemusí znamenat (a peavděpodobně ani neznamená, že narazil na hladinu rychleji než měl (to je távěr, který si elonx.cz vycucal z prstu). Nejpravděpodobněji se padáky otevřely rychleji než měly, nebo o něco později než měly, což vedlo k většímu rázu od padáků, než se plánovalo (nebezpečí spočívá v možnosti utržení padáku / protržení padáku, poškození zavěšení).

+14/0
16.3.2019 9:16

M76a21t70o88u48š 59L98á22z43ň39o36v62s15k53ý47, 77T29e15c28h58n60e28t14.74c46z

Děkujueme za připomínky a opravy. Máte pravdu, uváděli jsme čtenáře v omyl, a já se za to omlouvám. Do textu jsme přidal vysvětlení a upravil jsem ho.

+4/0
16.3.2019 15:14

P53e62t98r 92M69a76r34š78o94u32n 5935338476296

A mně nikdo minule neodpověděl, jestli je normální a bezpečné, kdyz si při přistání padáky mezi sebou vymenuji místo, obzvláště křizne.

0/0
16.3.2019 8:40

P17e67t68r 64M95u12n48z95a12r 1775871689796

Kolik myslíte, že tuhle diskuzi čte inženýrů specialistů na padákové systémy? I kdyby vám někdo něco odpověděl, tak to bude nejspíš blbost.

+1/0
16.3.2019 13:37

M10a41r68e57k 16S94y52s93e95l 2101282736616

Neviděl bych v tom nic zásadního, padáky jsou na CD uchyceny prakticky v jednom bodě, takže stabilitu to nenarusi. Problém by mohl nastat v případě, kdy by se padáky začaly omotavat okolo sebe, čímž by měly snahu se zavirat, ale k tomu ani zdaleka nedošlo.

Nejsem sice padakovy inženýr, ale kdovijaka blbost to myslím není... :D

+1/0
17.3.2019 10:09

J11a83n 19K31r53k 1531817853212

Nechápu, co řeší. To se někdo z vývojářů nemůže podívat do téhle diskuze aby našel řešení???

+17/−2
16.3.2019 8:21
Foto

J90i91n63d18ř72i96c56h 59L30n14ě10n96i33č47k35a 5733861379

Tak byl to první let, kdy se všechno mělo otestovat, takže se podobné problémy daly čekat a nevyhýbají se nikomu (viz třeba havárie prvního Sojuzu i s Komarovem na palubě).

0/0
16.3.2019 7:37

G93e34o20r67g 49K89o43m10b64e85r80e33c 9444861936881

Crew Dragon ale nejspíš nikdy nebude přistávat primárně motoricky, protože SpaceX tuto funkcionalitu v podstatě přestalo vyvíjet.

Elon Musk aktuálně vysvětlil, že padáky jsou nyní primárním způsobem přistání, protože bylo obtížné prokázat bezpečnost přistání pomocí motorů.

Ale no tak. To je problem ziskat od NASA system pristavani s motory ktery preci bezpecne fungoval uz pred 50ti lety na mesici? a ne jednou. A to se jim v te dobe o dnesni pocitacove technice ani nezdalo.

Jak takovy testy pristani tenkrat probyhaly je videt krasne zde na tom videu. Ta pasaz je asi 1-2 minuty. https://youtu.be/GF-BD-7K4WM?t=2719 je to tam jak v nemcine tak v anglictine. ;-)

+2/−15
16.3.2019 7:36

L50i76b93o96r 32W54a46l46i78c24h72i64e76w46i83c56z 3658256867604

Je rozdíl, zda přistáváte na Měsíci nebo na Zemi a hlavně dnešní pořadavky na bezpečnost jsou takové, jako by člověk proti spadnutí kalhot nosil pásek i šle zároveň. Tehdejší mise byly velice rizikové a dnes by bylo toto riziko absolutně neakceptovatelné.

+17/0
16.3.2019 7:49

G11e32o52r72g 74K71o42m69b78e95r69e23c 9134441966571

ono stoji za to pustit si cely film. Jaky nazor si na to clovek udela je kazdyho vec. Ale ten co to v tom filmu prednasi/vysvetluje neni zadnej nemeckej komik ale nemecky pilot ktery absolvoval nejprestiznejsi pilotni skolu na svete a byl tez ve vycvikovem stredisku kosmonatu NASA v USA. Takze vi na rozdil od nas laiku o cem mluvi. ;-)

+1/0
16.3.2019 7:56

G79e89o15r49g 87K72o88m35b27e78r33e28c 9124341676281

zajimavy taky je ze vsechny tyhle vykresy a plany pristavacich modulu z ty doby kdy udajne litali na Mesic se ztratily. NASA je proste uz nema.

+1/−8
16.3.2019 7:59

V98l42a87d27a 34D31o32l59e22z75a66l 6812536595

Pristani na měsíci je uplne jine nez pristani na zemi. Neříkám, ze jedno z nich je jednoduší, obe mají svoje pro a proti. Treba průchod atmosferou a následně správné zafugovani motoru není uplne sranda.

+1/0
16.3.2019 8:06

V61á42c48l35a75v 75K20o47c72á37l 4432261550946

mícháte jabka z hruškama - přistání na Měsíci a Zemi s sebou nese uplně jiný problémy

+7/0
16.3.2019 8:13

G48e23o67r54g 38K50o23m69b56e78r33e57c 9664541366211

Jj, koukam dalsi kosmonaut co pristal na mesici, kolikrat jste tam byl? docela zavidim. :-P

+1/−15
16.3.2019 8:56

V16á16c80l66a27v 89K78o75c57á91l 4182601690596

to je argument hodnej desetiletýho dítěte... a i u něj by byl už dost trapnej... ;-)

+20/0
16.3.2019 8:58

L82i17b75o37r 21W97a18l22i53c13h45i91e85w69i12c27z 3188646217604

Člověk nemusí být kosmonautem, aby viděl rozdílné podmínky na obou tělesech, stačí k tomu dávat pozor na základní škole.

+11/0
16.3.2019 9:00

G31e37o45r87g 77K58o44m90b95e45r41e62c 9984951946251

je netvrdim ze nejsou rozdilne podminky ale vy vsichni zrejme vite jake to jsou ty rozdile podminky. :-P

+1/−5
16.3.2019 9:12

V81á39c43l37a12v 92K62o77c30á35l 4142191730396

třeba to, že hmotnější těleso=vyšší gravitační konstanta=vyšší rychlost volnýho pádu... učivo základní školy... a to, že je Země hmotnější než Mesíc (a má na rozdíl od něj atmosféru), to nám na základce taky prozradili... ;-)

+5/0
16.3.2019 9:20

J82i52r49k18a 38B55r71u86n59n62e63r 4268252179707

Gravitační konstanta je stále stejná.

+1/0
16.3.2019 21:12

T82o91m88á73š 85B45e78r31k82a 2575372734676

On určitě myslel gravitační zrychlení.

+1/0
16.3.2019 21:59

T67o51m53á34š 26M66a62t87ě22j 9895678493532

světe div se- ano víme. dávali sme pozor ve škole.

+3/0
16.3.2019 9:25

P94e79t80r 73P84a76v55e16l46k42a 3240443878933

6x mensi gravitace na mesici, nepritomnost atmosfery na mesici a vsechny dusledky ktere z toho vyplyvaji.

+6/0
16.3.2019 9:26

W14a31l66d60a 10W81i14n29t17e18r 6387109581549

R^

Když se to pro pochopení přežene, i 10 cm nad povrchem Měsíce jde o "vesmír" a právě tamní gravitační zrychlení se neprojevuje tak dynamicky, jako na Zemi, tudíž je možné přistávat jednou tryskou s řízeným náklonem celého pŕistávacího modulu bez odporu (vzduchu). Na Zemi z vlivu atmosfery a gravitačního zrychlení je třeba více stabilizovat několika tryskami, protože ze silnější gravitace se hůře dosahuje stabilisace a pak to dopadá tak, jak předvedl Armstrong, když se z takové situace na poslední chvíli dostal katapultem. Lunární řešení pro Zemi je krajně nevhodné.

+1/0
16.3.2019 12:20

P81e69t12r 31P34a42v50e98l50k19a 3710603288603

Tam je toho mnohem vice - na Zemi musi mit lod tepelny stit aby se nerozpadla pri brzdeni v atmosfere, z toho plyne ze motory nemohou byt na spodni casti. Tepelny stit je nejaka vaha navic, lod musi byt celkove mnohem pevnejsi to je dalsi vaha navic. V dusledku vyssi vahy a vyssiho gravitacniho zrychleni musi mit lod vice motoru a vice paliva aby to ubrzdila.

No a pak atmosfera neni staticka, bezne se v ni vyskytuji proudeni (vitr), takze lod musi mit bud dostatecne silne manevrovaci trysky a nebo motory musi byt umistene tak, ze vektor tahu z motoru neprochazi tezistem, coz ale nese riziko pokud jeden nebo vice motoru prestanou fungovat, tak se lod muze stat neovladatelnou, ikdyz zbyle motory by teoreticky mely dostatecny tah nutny k brzdeni a pristani.

+1/0
17.3.2019 12:50

S30t19a38n89i38s72l57a66v 55J39e66l66e49n 8742725716

1. Tepelný štít může být před přistáním odhozen. To není argument proti motorickému přistání.

2. Štít ušetří spoustu paliva, které by bylo jinak třeba na brzdění. Z tohoto pohledu je jeho hmotnost mnohem menší, než by byla hmotnost paliva na stejné zabrzdění motoricky.

3. To, že na tělesech bez atmosféry nehrozí poryvy větru, je asi naprosto zásadní rozdíl ve složitosti výpočtů při motorickém přistání. V tom máte naprostou pravdu.

0/0
17.3.2019 13:59

D44r84a27h10o33m76í40r 92S20t55r53o14u79h56a87l 4495628522984

Na manuální (!) přistání na Měsíci vám stačil prakticky jen gyroskop. Na Zemi máte turbulence, vítr, různé teploty apod. To se nedá srovnávat.

0/0
18.3.2019 8:56

P96e78t48r 70V85e95s25e24l71ý 6646662915743

Ať mi nikdo netvrdí, že Američani přistáli před 50 lety na Měsíci :)

+9/−19
16.3.2019 7:02

O36n78d73ř86e42j 27S36e53k77e45r78a 1827286536869

Ono by to stejně nemělo smysl - přesvědčovat konspirační teoretiky je obvykle ztráta času.:-)

+29/0
16.3.2019 7:08

P97e51t27r 14V96e75s74e91l94ý 6236412145183

Proč hned konspirační teoretiky? Pokud mají problém přistát na Zemi, jak potom přistávali na Měsíci? :)

+1/−19
16.3.2019 7:12

O38n53d62ř78e76j 11S81e10k17e44r25a 1557286436699

Snadno. Přistát na Měsíci je mnohem jednodušší, než přistát na Zemi.:-)

+20/0
16.3.2019 7:15

G87e66o52r37g 25K30o47m62b94e97r61e85c 9784721116231

Jj, zrejme mate zkusenosti. Kolikrat jste tam byl na tom Mesici?

viz odkaz na video co jsem vyse postnul.

+2/−17
16.3.2019 7:37

O28n90d20ř16e35j 29S49e75k84e26r50a 1197686806309

Samozřejmě. Naposledy včera jsem tam byl na obchodním obědě s Helmutem Hitlerem.:-P

+2/0
16.3.2019 10:47

V63l18a36d44a 67D27o75l52e98z78a37l 6922236765

No, mnohem jednoduší taky uplne ne. Je uplne jiny, ale rozhodne ne jednoduchý...

+2/0
16.3.2019 7:40

T15o37m52á47š 36M61a47t53ě72j 9255438623692

Jednoduchý - ne.

Paradoxně ale největší problém přistání na Měsíci je start ze Země - konkrétně limity toho, co dokážeme vynést a dostat k Měsíci.

Pokud bychom odmysleli toto - pak je daleko jednodušší deorbit a přistání na Měsíci než na Zemi.

+3/0
16.3.2019 9:33

O59n69d22ř23e13j 46S83e65k47e31r90a 1667566846379

Chlapci, já nepsal, že je přistání na Měsíci jednoduché. Já psal, že je mnohem jednodušší, než přistání na Zemi. Šestinová gravitace, absence atmosféry, téměř nekonečné možnosti výběru místa přistání a další faktory prostě celý proces zjednodušují.

+4/0
16.3.2019 9:47

T47o67m63á96š 52M12a20t86ě60j 9895788693592

Však nejsme ve při.

0/0
16.3.2019 9:56

O20n45d20ř10e15j 56S26e81k85e65r33a 1557396216669

Ok, špatně jsem si přečetl poslední větu.

+1/0
16.3.2019 10:06

P16e61t79r 78H75a19r16i14p61r46a19s66a48d 82H61a33j34i76č 5341556123200

S padákem ne, s padákem, bude mnóóhem složitější. ;-D

0/0
16.3.2019 14:07

V90á61c98l68a54v 61K11o39c50á23l 4902521790986

vyvíjej novou techniku, která musí splňovat jiný standardy a má odlišný konstrukční prvky. To je stejný jako kdybyste si klepal na čelo v momentě, kdy bude nějaká automobilka řešit problémy s brzdovym systéme a argumentoval tim, že auta měly brzdy už před více než sto lety...

+12/0
16.3.2019 8:15

V20á98c92l49a14v 40L58a62d94a 6892763984343

A jak by se na měsíci dalo přistávat pomocí padáků? Tam jim nic jiného nezbývalo.

+1/0
16.3.2019 8:19

T42o97m77á15š 64M64a95t70ě27j 9795178643532

Velmi, veeeelmi, rychle.

+2/0
16.3.2019 12:46

P13e31t94r 95H74a95r12i62p23r34a83s83a51d 70H61a37j66i18č 5911546363680

Se chcete pobavit. Viďte. ;-)

0/0
16.3.2019 14:06

M40a71r17t36i87n 83P38ř91e29n85o84s59i37l 3361660982

A Země je placatá

+5/0
16.3.2019 12:01

T25o80m96á71š 29M73a93t30ě22j 9925438423602

Není, je dutá a uvnitř je ještě jedna - mnohem větší.

0/0
16.3.2019 16:23

Premium

Do luxusu investoval i Jaromír Soukup. Nejdražší byt v Česku je dál na prodej

Na samém vrcholu stometrového mrakodrapu V Tower na pražském Pankráci jsou dva penthousy, obecně považované za...

iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Najdete na iDNES.cz