Diskuse k článku

„Psí oči“ nejsou náhoda, ale dílo evoluce. Psi si na ně vyvinuli svaly

Ten nevinný pohled zná každý. Když upře čtyřnohý přítel na svého pána „psí oči“, vzbudí to širokou škálu emocí. Rozšířené psí oči, tolik podobné dětským, vznikly evidentně v posledních několika tisícovkách let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M19i41l88a22n 70Z25e84i50d49l25e76r 2252901856489

Za "psi oci" muze u psu prevazne oxytocin, ktere mu se take rika "hormon lasky". Psi jsou, vedle opic a lidi, jedni z mala savcu kteri dokazi take diky prostorovemu videni tento hormon ve vetsi mire produkovat a diky nemu komunikovat.

0/−2
5.7.2019 16:58

L36u41d47ě30k 35H95a51š94k67o71v38e12c 3567845218793

No já bych to přímo evolucí nenazýval, protože jak se v článku dočteme, patrně se tak stalo díky chování člověka, takže by přesnější označení bylo, že je to výsledek šlechtění psů. Výslednou snahou sice není ustálená psí rasa, ale vedlejší vlastnost, která dělá ze psa příjemnějšího společníka. Pokud si lidé vybírají k dalšímu chovu a množení cíleně psy, kteří mají tuto vlastnost a která se poté zákonitě zdědí a možná i zvýrazní, není to dílo náhodné evoluce.

+1/−5
28.6.2019 7:13

J69o35s72e68f 23P75o55t38r 6410791867549

"Psí oči“ nejsou náhoda, ale dílo evoluce. Psi si na ně vyvinuli svaly."

Pane autore tohoto článku měl byste upřesnit, jakou metodu evoluce psi používali k tomu vývoji. To je přece důležitá otázka. Vyvolali psi náhodné mutace, to znamená vytvořili nové bílkoviny k ovládání svalů?. Byl tam nějaký velepes, který celý proces řídil? Nemohlo by to být třeba tak, že lidé záměrně vybírali líbivé oči z široké genetické variability jakou vlci a potažmo z nich vyšlechtění psi mají?, Ale to by nebylo dílo evoluce, co ?.Jak to tedy bylo?

Když si psi si vyvinuli svaly aby se líbili lidem neměli byste tedy psy a Evoluci za jejich genialitu navrhnout na Nobelovu cenu?

Článek je prostá demagogie, která má posloužit k další falešné obhajobě mrtvé teorie o náhodných mutacích a jejich přírodním výběru a drtivá většina tomu věří a věří.

+1/−7
26.6.2019 20:21

J37o75s14e66f 85T15r59ö12g28l 8199252666456

Darwinova teorie a navazující neodarwinismus není dogma, poznatky se shromažďují a teorie vyvíjejí. Darwin netušil nic o DNA ani o Mendelových zákonech (a zlí jazykové tvrdí, že Mendel se vrhl na studium genetiky spíše proto, aby měl jako správný katolík argumenty proti Darwinovi...).

Mutace v evoluci hrají významnou roli, přirozený výběr také, ale nejsou to jediné mechanismy. Třeba u toho výběru jsou nepochybně významné i další výběry, včetně umělého (druhý organismus si vybírá - člověk psa nebo třeba bobovitá rosltina rhizobiání bakterie). A velmi významnou roli hraje náhoda.

+5/0
30.6.2019 13:36

J30o49s42e22f 37P65o38l44í17v89k28a 1262347596859

To Vás ani trochu nenapadne, že u šlechtěného tvora, jakým je pes, funguje jako evoluční faktor člověk? Tedy i to, jak je mu pes sympatický. A tak, když z vrhu štěňat mají být některá utracena, budou to ta, která mají hůře vyvynuty mimické svaly. Tím se aktivnější mimické svaly stávají evoluční výhodou (jejich nositel se spíše dožije reprodukčního věku) - stejně jako při přírodním výběru rychlejší nohy, či delší krk.

Jednoduché, ne?

+1/0
5.7.2019 22:16

A18n87t55o19n95í41n 39S95t34e45d70i78n60a 4777502264570

Zábavné na vašem příspěvku je kromě demonstrace nepochopení základů evoluce taky popření sebe sama. Blahopřeji.

+1/0
7.7.2019 11:43

J12a76n 54Š15v95a28d51l30e26n29k30a 9844859490

Kde by se ta variabilita vzala, když po Potopě světa byli jenom dva vlci? Zdrojem variability jsou právě náhodné mutace. Člověk si pak instintivně vybíral právě ty psy, kteří uměli nejlépe dělat "psí oči". Každý, kdo získal nějakou výhodu proti ostatním (lepší "psí oči"), byl vybrán, a tím se znak stále více upevňoval a dále rozvíjel. Takhle to v přírodě funguje - a člověk je součástí přírody.

+1/0
8.7.2019 16:16

J60i55r73i 92D39o62b15r70ý 9138909523

Takze pes je tak trochu neco jako lidsky hnizdni parazit. A tahle adaptace mu v tom pomaha.

Prehanim, jiste, berte to jako namet k zamysleni. Taky mame psa a fascinuje me pozorovat techniku, jak si omotava lidi kolem prstu (napriklad tim, ze posloucha prikazy).

+8/−4
21.6.2019 12:48
Foto

T17o76m66á85š 77Z65e65m72á69n24e57k 2157794222685

Přesně tak. Plevelný živočich, který manipuluje lidi skrze jejich mláďata.

0/−3
25.6.2019 5:17
Foto

K13r87y79š22t19o20f 48M94a20l33i85n84k20a 3627523411723

kdyby hloupost nadnášela tak lítáte v oblacích

0/0
7.7.2019 19:35

R63i61c87h51a84r44d 47B62l63á22h25a 3355132496928

To, že by si mě naši psi omotávali kolem prstu posloucháním mých přání (u nás jim moc nedáváme příkazy...) mě nikdy nenapadlo, ale připadá mi to jako skvělý postřeh. Přemýšlíte v souvislostech a toho si vážím, to lidi dnes ani nemají moc rádi. A je to přitom tak nasnadě (jako většina takových věcí!). Pro bonbonek by udělali všechno...

+2/0
29.6.2019 9:54

J79a69n 59Š26v89a90d80l41e67n80k56a 9614909800

Však nejúspěšnější jsou plemena, která působí zvláště bezmocně - štěněcí rozměry, velké oči, hebká srst. Samostatně by přežít nedovedla, na žádnou práci se nehodí (tak jako pracovní plemena). Tak co to tedy je? Ale neplatí to jenom pro psy - stejně se k lidem nastěhovaly i kočky.

0/0
8.7.2019 16:18
Foto

M55a20r27t82i83n 50D27r34o27p27p53a 3413580556972

Je tu ešte jedna vec, podľa mňa veľmi dôležitá:

Ide o to, ako "psie oči" interpretuje človek - majiteľ psa alebo ktokoľvek iný. Domnievam sa, že do veľkej miery ide aj o istý akoby predsudok. Človek, majiteľ psa, zvyčajne svojho psíka má rád, miluje ho, odtiaľ je už len krôčik k tomu, aby ho rozmaznával. A rozmaznaný psík potom akože "hádže psie oči" keď chce dosiahnuť nejakú výhodu (napr. vyskočiť na posteľ, sedačku a "pozerať telku," chce kúsok jedla od stola a pod.). Do určitej, nemalej miery potom ide aj o to, ako si psík "psím pohľadom" doslova vycvičil majiteľa - majiteľku.

+1/−2
21.6.2019 10:48

J32a68n 17J82a91n14e49č12e35k 9500813810296

Ty běž radši na motýle :-P

0/−5
21.6.2019 13:23

P29a69v38e81l 56R81e17z11n97i52c29e98k 3755554524412

zcela zbytecny a bezpredmetny komentar... Pan Droppa napsal celkem racionalni a smysluplnou vec a vy jen proto, ze pan je Slovak, tady placate takove kraviny...

+2/0
2.7.2019 10:43

J72a57n 41S35m43í45t21k49o 8784972754155

Jedna technická, aneb vypadlo vám slovo:

> Pitva šesti psů a čtyř vlků (kteří zemřeli z přirozených příčin, dodejme) ukázala, že psi mají na rozdíl od svých [čeho? asi příbuzných? :-) ] v okolí oka jasně definované mimické svaly, které u vlků buď zcela chybějí, nebo nejsou tak výrazné...

Ale jinak pěkné. Hezky mi to připomnělo četbu knížky Jak se dělá evoluce - tu můžu jen doporučit.

0/0
21.6.2019 10:39

J85i83ř57í 88P13o57k16o12r93n16ý 2202274407782

copak psí oči, my máme králíka, který když jdu kolem něho se postaví na zadní jednu tlapkou natahuje dopředu a druhou je opřený o klec, a hlavou sleduje všechny pohyby a loudí .....

+14/0
21.6.2019 10:27

J51a94n 52V11a72n63d86r46o20v94e61c 9933816268185

Jak na manželku neudělám psí oči, nedostanu večeři.

+11/−1
21.6.2019 10:09

M46i38r48a 60L21o20v29e 3984100678364

R^;-D

0/0
27.6.2019 19:19

M70i45c13h28a15e69l53a 47C17e11r27n60a 1299857697497

..jak na koho ty jejich oči fungují :-P .. Mně to třeba dost leze na nervy. Nemám prostě psí povahu ráda. Vychovaný pes mi nevadí, jako každé jiné zvíře. Když jím, ráda mu hodím kus žvance, ale protože chci, a ne že mě dojme jejich smutný pohled.

Vadí mi tahle jejich manipulace a podlézavost.

+5/−32
21.6.2019 9:45

J73a62k37u19b 75B88o92h56o76n71ě65k 8295676319957

Předpokládám, že jste nikdy vlastního psa neměl. To jejich chování je tak bezprostředně upřímné, že bych ho nikdy nedokázal označit za manipulaci nebo podlézavost.

Mimochodem jsem si docela jistý že tyhle způsoby uvažování zvířata ani nezvládají a lidi jim je jenom přisuzují na základě projekce vlastních myšlenek

+31/−2
21.6.2019 10:09

L52e43a 45M92i50č43u91l89k90o50v43á 6197176296772

Lépe bych to nenapsala. V

+3/0
21.6.2019 11:22

M28a74r50t70i55n 46N72e58r59m81u52t 4569500438134

Haha, smečkovitá zvířata ovládají sociální chování dokonale. A podlézavost tam je, stejně tak chamtivost, žárlivost, trucování, manipulace.

+10/0
21.6.2019 12:01
Foto

L33e78n84k15a 73M27a83t91o28u16š81k72o45v67á 9410787846369

Ten druhý odstavec je pravda. Já sice nemám psa, ale kocoura, nicméně každý den se setkávám se situací, kdy mu lidé přisuzují potřeby, které se vůbec nezakládají na realitě. Jsou to jen výplody jejich mozku.

+3/0
21.6.2019 12:14

T98o52m90á77š 96T74a59t79í83č84e20k 5970862500558

Psi, resp. jejich předkové vlci - ač jsou přece jenom poměrně dost jiný druh než lidi - prodělali s lidmi konvergentní vývoj svého společenství. Jejich smečky se řídí natolik podobnými zákony jako původně naše kmeny a dnes celé společnosti, že to poskytlo možnost opravdu povedené symbiózy (která byla původně vhodná pro lepší zaopatřování potravy, posléze ochrany atd. atd.). Kdo neumí se psy žít, je a) buď jejich zatvrzelý nenávistník a la Řapek, nebo b) slepý jak krtek, nebo c) má i problémy soužití s lidmi. Ad c) - "Kdo nemá rád psy, nemá rád ani lidi," je rčení, které na základě osobních zkušeností mohu potvrdit jako opodstatněné.

+10/−8
21.6.2019 10:22

M87i26c63h33a12e54l59a 44C81e32r63n73a 1739367897287

Tak to já jsem asi vyjímka potvrzující pravidlo, stejně jako x mých kamarádů/dek, kteří mají raději kočky nebo úplně jiná zvířata než psy. U nikoho tedy nezaznamenávám, že by nebyl schopný fungovat s ostatními lidmi. Naopak dost pejskařů slyším říkat "já mám radši pejsky než lidi, to sou s*ině". :-) Jinak si nejsem jistá, jestli jste četl můj příspěvek pořádně. Nic o nenávisti psů tam nepíšu, kdybych je nesnášela, nedělim se s nimi o jídlo, ale kopnu ho do zadku ať mi nečumí do huby, když jim :))).

Jen mi je prostě sympatičtější nezavislejší tvor jako kočka, kterej ke mně není přilepenej. Nemusím kvůli němu ráno vstávat o půl hod dřív a odpoledne letět domu hned po práci, místo svých tréninků, ne-li během práce, a pozdě večer (v případě bytu), aby se vyčural. To je pro mě omezení, které tak do svých 50ti let nehodlám akceptovat.

Jinak mě fakt baví, jak toto pejskaři prostě nedokáží pochopit, že má někdo i jiné zájmy než procházky se psem a začnou vždy slovně útočit starým známým "kdo nemá rád (ušťekaný-ano ruší mě to, mám lehký spaní) psy, nemá rád lidi". A kdyby tak co? Každej jsme nějakej, introvert či extrovert.. Pro někoho relax sedět v hospodě (tím se řadí podle mě do skupiny těch, co mají rádi lidi/psy), někdo si radši zajde zaběhat do přírody, bez lidí, protože potřebuje tenhle druh relaxu. jestli to de ruku v ruce s láskou ke psům... Nemyslím si, ale brát vám to nebudu.

+7/−3
21.6.2019 10:42

T13o66m29á51š 89T21a55t81í20č55e93k 5420972810298

Tedy případ b). ;-)

+1/−1
21.6.2019 11:38

J29a40n 26J56a51n77e54č82e80k 9480183180546

Ne, správná odpověď je za d) ;-)

0/−1
21.6.2019 12:48
Foto

M42a11r84t52i93n 66D17r41o66p98p65a 3753690816232

Ospravedlňujem sa, omylom som Vám dal mínusku, nechcel som Váš príspevok vôbec hodnotiť.

Co se týče Vašeho psa --- spravili ste, alebo stále robíte rovnakú chybu: dávate psíkovi "kus žvance" priamo od stola. To je zásadná chyba, to sa jednoducho robiť nesmie - psie oči / nepsie oči. V podstate ste ho sama vychovala k tým psím očiam.

+3/−1
21.6.2019 10:41

M56i60c27h45a10e12l43a 42C57e79r48n49a 1579827477127

Já psa nemám. Ale když sem někde na návštěvě, kde mají (třeba prarodiče - a věřte, že toho jejich psa zkazit víc už nemůžu páč je tak rozmazlenej - jako každej, který patří starším lidem :D)

0/0
21.6.2019 10:45

L80e12a 11M48i18č69u51l48k41o73v87á 6627416596792

Vy budete asi miláček, paní Cerna.

+3/−2
21.6.2019 10:45

O80n94d40ř36e30j 31Z72d18e51r98a68d37i71č55k26a 6584575283958

Jenom proto, že nemá ráda psy? To je přesně ta hysterická povaha pejskařů, nemáš rád psy = jseš zlej. Rv

+4/−2
21.6.2019 12:45

M83i72l68o42š 15B86r19a78d14í35k 3246809107968

Pane Ondřeji nebuďte zlí, nic takového přece nikdo nenapsal.

+2/0
21.6.2019 12:50

M10i66l54o26š 56B27r80a18d93í58k 3496499417788

Pardon, chtěl jsem napsat nebuďme zlí, ale chybička se vloudila.

+1/0
21.6.2019 12:51

L92e24a 24M39i43č45u74l16k22o62v35á 6497216526682

Propána, máme doma 2 kočky, takže žádný pejskař. Já reagovala na manipulaci a podlézavost, kterou paní přisuzuje psům (to je hned na začátku vlákna). To jsou lidské vlastnosti, ne zvířecí. Její reakce na obyčejný článek o psích očích mi přišla překvapivá. Mám ráda psy i kočky, ráda jsem si přečetla článek a do toho se musí vždycky někdo ozvat, jak jsou psi hrozní a jak kočky báječné. Jsou úžasné, ale to jsou i psi. Každému prostě vyhovuje něco jiného.

+5/0
21.6.2019 22:22

M81a37r27t67i40n 71N87e71r42m11u10t 4259750788194

Já mám psy rád, ale naštěstí jsem míval hodně chlupaté, takže jim do očí vidět nebylo, jinak by mě taky rozčilovaly. Ale "psí oči" šly poznat podle postavení krku.

+1/0
21.6.2019 11:58

M92i64l54o40š 85B88r21a83d47í64k 3316929547918

Jakmile jim "občas" něco hodíte je zle, oni si zvyknou loudit. Pes si musí zvyknout, že má své jídlo v misce a nic jiného nedostane, jinak se z něj stane žebrák.

+1/0
21.6.2019 12:47

J90i16r16k37a 49B21r31u32n80n11e16r 4148522819387

Podobně jako lidé v sociálním státě.

0/0
28.6.2019 1:21

M42i29l98o37š 12B69r69a93d80í66k 3786709527798

Přesně tak, jakmile dostanou prachy i bez práce, tak někteří pracovat nikdy nebudou.

0/0
28.6.2019 6:25

W12a18l78t43e79r 50D93i93v86i36š 6667862692832

Dále píšete, že máte radši nezávislost a "nepřilepenost" koček. Přitom kočičí chování je mnohem manipulativnější a co dokáže udělat nejedna kočka kvůli pamlsku překoná nemálo psů.

Osobně mám rád psy i kočky, nemám s nimi žádný problém, ale sám nemám ani jedno - kočku proto, že mi bohužel kočka strašně smrdí (to nemá nic společného s čistotností, prostě delší dobu nesnesu pach kočky, mrzí to hlavně mne, protože hlazení kočky má hodně do sebe), psa pak proto, protože bych mu nemohl dopřát to, co by potřeboval (mám velmi nepravidelnou práci, kam si psa brát nemohu). Mám však dost přátel, kteří mají psy či kočky. V obou případech platí, že psy i kočky velmi dobře kopírují chování svých lidí, zcela přirozeně využívají nejjednodušší cestu, která jim přináší pohodlí a pamlsky. Není na tom nic podlézavého, manipulativního ano. V obou případech. Dokáží vědomě využívat svého chování pro získání výhody.

Rozhodně mi přijde postavené na hlavu tohle chování u jednoho či druhého hanět. Je to jejich přirozenost, využívají své vlastní inteligence k tomu, aby se měli dobře. Co jiného děláme my coby mnohem pokročilejší savci? Každé zvíře se stalo lidským společníkem z různých důvodů a postupem staletí se to jen zvýraznilo. Vyčítat tak psovi "psí povahu" spíše hodně mluví o vás, nikoli o těch psech. Ti se chovají jen tak, jak byli vyšlechtěni - navíc je jejich chování mezi rasami setsakra rozdílné.

Co se týká samotného psího pohledu, tak v článku není zmíněna ještě jedna fascinující věc - psi jsou jediná zvířata, která pohled člověka nejen dlouhodobě snesou (každé jiné zvíře časem buď uhne pohledem nebo to pochopí jako akt agrese), ale ještě to upevňuje pouto mezi psem a jeho pánem. Psi totiž úplně stejně jako lidé při dlouhém pohledu do očí někomu, komu důvěřují, uvolňují oxytocin a to zpětně posiluje tento důvěrný vztah. Proto je také pes tak "věrný" - je to vztah posilovaný hormony. Je to genetická anomálie, kterou pes kdysi dávno získal a zlepšila jeho šance na soužití s člověkem.

+4/0
24.6.2019 14:39

J53o33s80e46f 38Š54á14t45a32v65a 2514311306219

Michaela Cerna

proboha a tohle dostalo občanku.

0/0
26.6.2019 18:33

M35a70r69i50o 78V52á77p91e36n70í71k 4400438484419

Další z článků "vědci zjistili"? Copak psí oči. Ale co třeba lidská ruka. Tu "si člověk vyvinul", aby mohl uchopovat? Chjo..

+1/−17
21.6.2019 9:27

J69o24s98e85f 50N56o84v42a42k 5968742666858

Další s vysokou školou života? Další, který nic nechápe, ale musí vše komentovat?

+6/−2
21.6.2019 11:31

M22a91r57i30e 82Č68e26c65h26o18v27á 6157609962202

pardon, mel byt plus

0/0
27.6.2019 15:03

P73e96t21r 65N13o59v94o36t32n44y 1701770851

Ne, uplácal ti ji pánbíček z hlíny. :-)

+3/−1
21.6.2019 12:36

P76a20v16e23l 77S24c20h60i78n25k16m53a16n80n 3792885590738

Prasátko se tohle nestačilo naučit a proto se jen díky aktuální spotřebě masa v ČR ozývá za zdmi jatek každý den cca 13 000 smrtelných kvikotů...

+8/−11
21.6.2019 9:23

O52n51d30ř50e63j 80Z28d21e69r72a94d67i56č79k95a 6234885333488

Nemůžu brát tenhle názor od člověka s takovým přijmením.

+5/−1
21.6.2019 11:08
Foto

J88a84r78e45k 77J40a85k43u76b42č17e56k 7359320768838

Mne by ani nevadily ty porazky pokud by podminky chovu byly slusne.

0/0
7.7.2019 23:11

M74i44l83o32š 40B70r28a67d44í42k 3816479747858

Jsou to pěkně vychytralé bestie. Chovám psi už třicet let a můžu říct, že kdo podlehne jejich kouzlu, s tím si dělají co chtějí. Já mu podlehl.

+17/−1
21.6.2019 8:38

Najdete na iDNES.cz