Diskuse k článku

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými stroji seznamovali pomalu, navíc jejich víra v možnosti techniky byla mnohdy přehnaná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P14e51t15r 52M97i48c13h13a16l 2130694381442

Díky, opět přečteno jedním dechem. R^

+4/0
12.2.2019 23:00

M84a36r45t42i28n 54Š61t31ě79p77á72n77e36k 3537223423801

Rekl uz nekdo redaktorum Technetu, ze jsou soucasti iDnesu a ze si nemuzou svevolne nastavovat latku vysoko prevysoko nad zbytek platku?

To byla samozrejme ironie. Jako vzdy skvely clanek a Technet je opravdu zaslouzene velmi kvalitni odnoz iDnesu.

Diky.

+15/0
12.2.2019 14:58

V59i67l42é90m 55P82ř83í41h92o19d80a 2874519803517

Kapitánem letu byl Waldo Lynch? Velký Waldo Lynch? ;-)

+1/0
12.2.2019 14:10

J21o51s22e86f 97K61a30r11f84í76k 7332735426740

Příjemné počtení k ranní kávičce :-)))

.

Přidám jednu osobní zkušenost s "mimořádnou událostí" v letadle.

Na jednom krátkém přeletu nám přistavili tuším BAe 146 (malinké čtyřmotorové letadlo). Už nástup byl asi o 20 minut opožděný. Pak se pilotovi nějak nedařilo nahodit motory, povedlo se mu to až na potřetí. Poté vyroloval na rozjezdovou dráhu, nabral rychlost a předpokládám někde těsně před V1 šel tvrdě na brzdy.

Po zastavení se z reproduktorů ozval poněkud roztřeseným hlasem kapitán "

this is a normal operation. Please stay in your places"

Za nějakou dobu přijel vozík se schůdkami a autobus nás odvezl zpátky k terminálu kde nám řekli že je let zrušený...

+5/0
12.2.2019 9:33

M71i94c90h70a35l 53M11i94l53l39e52r 9616112359442

letecke nehody B707, podobne jako nehody jinych letadel zapadni vyroby, nebyly ve svete nijak zatajovany- na rozdil od incidentu letadel ruskych vyrobcu.

Pamatuji casy, kdy o nehodach sovetskych letadel se mezi lidmi jen septalo a do cenzurovanch totalitnich medii se dostalo jen to, co se nepodarilo utajit a to jeste s hodne omezenymi detaily.

Kdyz se nehoda stala letadlu CSA nekde na zapade (Bavorsko, Gander v Kanade atd.), v mediich se objevily i naznaky konspiraci a spekulovalo se slovem "dokonce mozna i sabotaz".

Jeden cas v 60.letech byla 707 obzvlast "nehodove nachylna" a ceskoslovenska media se prislusne vyzivala v jejich zpravodajstvi. Pamatuji si jak jsme o tom rozmluvali s kluky ve skole a rikali si "do te 707 bych nikdy nesednul".

V 1969 jsem letel na navstevu k blizkemu pribuznemu zijicimu na Papui Nove Guineji. Letadlo, ktere me dopravilo z Hong Kongu do Port Moresby, byla 707 patrici australskemu Qantasu.

Priznam se, ze to byl jeden z nejklidnejsich letu, ktere jsem v te dobe absolvoval a po veceri jsem se natahl pres 3 sedadla a na par hodin klidne usnul. ( z Evropy jsem tehdy letel s CSA do Singapore v novem Il-62, jeste ne plne prevzatem od Aeroflotu)

+3/0
12.2.2019 2:49

K80a42r38e95l 30B66a83r41t34á43k 3289383662576

To je k neuvěření. A ten holandský krok je teda pělná potvora zvláště s tou turbilencí. A jak autor odborně a světově píše ten : „buffetting“, třepání či jinak též nepravidelné kmitání letadla, které následoval pocit zrychlování, to musí být teda hrůza. To já znám. Jednou takhle u buffettu po 2 klobásách a 5ti pivech s rumem jsem měl taky takové zrychlování, třepání, až zvracení.

+3/−5
11.2.2019 17:16

V24a31c19l51a66v 31V24a88v27r25a 3377504255977

o poruchách sovětských Tupolevů se na iDnesu asi psát dosud nesmí.

Chcípaly jim motory při prudkém ubrání "plynu" a počet nehod na počet letadel byl katastrofální.

+1/−14
11.2.2019 15:25

K44a13r30e90l 25B22a67r79t51á85k 3579903952676

Vážně? Kdo vám to nabulíkoval?

+5/−1
11.2.2019 17:18

D42a10n52i79e36l 41M40a58g44n59u33s 4893195224157

Vávra je známá figurka, toho neberte vážně.

+2/−1
11.2.2019 19:05

O76n67d75ř98e37j 25Č91a44p23k28a 6811181413654

Proudový motor obecně nesnáší prudké změny v dávkování paliva, dokud měly mechanické ovládání, měli s tím problémy všichni...

+7/0
11.2.2019 18:15

J11a15n 73Č40e47r81n43ý 8940580804121

Napište podobně kvalitní článek o poruchách tuček a jistě Vám ho zde uveřejní.

+2/0
11.2.2019 21:12

K78a84r68l 69R67i35e12g55e74l 4734272818916

Takovy clanek proste napsat nejde - v SSSR se vsechna takova data vzdy a zasadne - utajovala...

+1/0
12.2.2019 5:10

M68i52c50h65a39l 61M53i32l97l91e43r 9546582589712

neni pravda.!!Technet ma vybornou uroven a neni omezovan cenzurou.

0/0
12.2.2019 1:44
Foto

P40e70t81r 19Š93r96a58i39e33r 9733552922787

Až na pár drobností pěkný článek, rozhodně o několik úrovní jinde, než dojmologie na Mobil-u (A co displej? ... Mám si ho koupit? ...):-P

0/0
11.2.2019 14:06

P62e66t91r 82N32ě81m71e94c 4410773640957

Kapitán Peters nebo první důstojník Peters? Je to tam blbě napsané,zhruba uprostřed, po tom "howgoesit"

0/0
11.2.2019 13:24

M36a78t79o92u35š 25L18á75z40ň25o13v91s17k86ý93, 19T22e27c90h83n68e73t69.41c10z

Dobrý den,

odpověď je o něco výše v textu: "Kapitánem letu byl Waldo Lynch, prvním důstojníkem kapitán Samuel Peters, navigátorem John Laird a palubním inženýrem George Sinski."

+6/0
11.2.2019 14:08

P59e31t76r 85N75ě97m92e26c 4220673280777

aha, díky, tak jsem to blbě přečetl. R^

0/0
11.2.2019 20:27

K46a96r58l 46R26i47e47g62e10l 4744452868616

Hezky clanek ale i soucasna technika ma spoustu neresenych problemu, nebo le

pe receno velice nakladne resitelnych takze se tak trochu "zametaji pod koberec" jen tak namatkou CWT - Central Wing Tank u Boeingu 737 a 747

+1/0
11.2.2019 12:54

K82a24r85l 80R37i61e18g47e92l 4754922408886

V nejnovejsi monografii o motorech Rolls-Royce treba - neni diskretne ani zminka o tom, ze palivovy system turbinoveho motoru CWT vubec obsahuje...takovy je to problem! Pravidelna povinna skoleni vsech leteckych techniku a mechaniku prirozene nenabizeji jeho trvale reseni (neni ekonomicky pruchodne) jen navod a vycet okrajovych opatreni...

0/0
12.2.2019 5:15

S64t26a20n74i94s29l75a41v 74J29e42l46e51n 8362325776

Moc pěkný článek.

+7/0
11.2.2019 11:08

J98o83s85e89f 34T92r83ö17g44l 8839162196396

Pěkný článek.

Jen "motory se utrhli" je v češtině s tvrdým y :-)

+3/−1
11.2.2019 10:28

D70u41š13a40n 20G23o66g11e31l96a 7771394249528

How it goes,to je pohoda.Pak stačí,aby nějaké čidlo zahlásilo chybovou hlášku a autopilot(počítače) okamžitě sekvenčně nahlásí asi sto dalších a piloti jsou out,do řízení nemohou zasáhnout a také jde o to,že se většinou odnaučili létat.Příkladů je mnoho.

+1/−6
11.2.2019 10:09

J11i34r74i 13D69o78b14r85ý 9898639983

Me se nejvic "libil" ten s automatickym omezenim tahu na plose kvuli hluku. Stacil vadny radiovyskomer (takovy drobny radar merici vysku od zeme). Piloti vysunuli podvozek a pocitac si rekl: hele podvozek je venku, vyska nula tak to jsme na plose, neni treba delat ramus tak stahnu motory.

Tato nehoda se zopakovala celkem 2x, nez se prislo na to co se stalo. Poprve to piloti zvladli, podruhe ne. (fatalni byla az Turkish Airlines Flight 1951)

+1/0
11.2.2019 11:49

J98a79k32u69b 59M40i56k64u72l22a88c49e93k 8697121537294

Jojo, od te doby by meli piloti pristavat s rukou na ovladani tahu

0/0
11.2.2019 12:06

K84a96r73e14l 70B82a84r44t28á87k 3469713602846

kvuli hluku ;-D;-D, tomu snad ani sám nevěříte.

0/0
11.2.2019 17:21

D51a48n40i21e42l 43M40a70g66n31u74s 4513395224847

Článek je podle autora úryvkem z připravované knihy. Věřím, že před vydáním zmíněné knihy (která bude jistě velmi zajímavá, po odborné stránce dobře připravená a já si jí rád koupím) však nebude autor litovat času a možná i peněz a využije služeb korektora.

Tím se nechci nikoho dotknout, jen moje "profesionální deformace" těžce nese tolik vysloveně hrubých chyb v tak krátkém textu.

+21/−1
11.2.2019 9:22

K80a43r66e34l 84B10a91r88t94á37k 3969463352416

Jinak řečeno, je to celkem hrůza.

0/0
11.2.2019 17:46

T51o19m92á22š 36B46r11a62b57e69c 2198876235396

Hm, profesionální deformace, a napíše "já si jí rád koupím". Tak snad to ta deformace nenesla moc těžce

+5/0
11.2.2019 23:35

D52a39n29i52e71l 59M46a53g79n47u75s 4843585584457

Telefon, automatická oprava, malá písmenka. Ale i tak jedna nula pro vás.

+1/0
12.2.2019 8:25

T82o45m95á14š 39R24a21d81n39i13c 2743828274841

Krásný článek, zarážející optimismus na konci. Myslíte, že jako lidstvo přežijeme do 2079? ;-D

+1/−6
11.2.2019 9:08

M96a24r95t85i62n 45S64t18a54c73h 7751935972396

Proč by jsme neměli přežít?

+11/0
11.2.2019 9:30

T54o45m51á86š 51R27a73d34n22i82c 2833258414571

mno, mám přítele meteorology (vědce, výzkumníky, nikoliv rosničky). A ta predikce vypadá dost ponuře. už 15 až 20 může být opravdu, opravdu moc špatných. Při současném tempu globálního oteplování cca za tuto dobu roztaje permafrost na Sibiři, uvolní se miliony tun metanu (26x účinnější skleníkový plyn než CO2) a teplota by mohla vyskočit skokově (z klimatického hlediska, tipuji v řádech jednotek let, ale nevím to přesně) až o 30°C. Což by reálně znamenalo konec biosféry, jak ji známe a pravděpodobně by sami o sobě přežili tvorové velikosti myší. Možná má biosféra nějaké pojistky a nedojde k tomu, ale zatím o tom nemáme žádný důkaz :)

0/−4
11.2.2019 10:06

M88i49c96h75a29l 67C81a32h78a 7971956232792

Vy jste komik;-D Tipujte radši sportku.

+6/−1
11.2.2019 10:21

T74o90m31á38š 44R26a80d36n92i60c 2873418984211

no, víte, docela rád bych byl. https://blogs.ei.columbia.edu/2018/01/11/thawing-permafrost-matters/ z tohohle článku bych vypíchl třeba: "thawing permafrost could release 68 to 508 gigatons of carbon" nebo třeba tady https://www.vox.com/2017/9/6/16062174/permafrost-melting jsou ty odhady ještě horší. Nemám představu o modelech použitých k popisu oteplení, moje odbornost leží jinde, ale vím určitě, že nejde o fušařinu nedostudovaných bakalářů.

A propos biosféra země je chemicky uzavřený systém s relativně nevelkými toky materiálů skrze usazování a třeba sopečnou činnost. My, lidé, vykopáváme uhlík, který se cyklu dávno neúčastnil a vypouštíme ho do toho našeho systému a tím ho měníme. Sice se pánové jako třeba V. Klaus Starší tuhle skutečnost nevidí jako důležitou pro klima země, když jsem naposledy prohledával prameny, neviděl jsem jediný peer-reviewed článek na toto téma, který by vydal.

+3/−1
11.2.2019 10:36

J72a11k22u12b 47M14i17k28u14l76a10c74e39k 8567321667534

No mam trosku obavu ze vas vasi pratele tahaji trosku za nos. Clovek ktery tvrdi ze behem jednotek let stoupne teplota o 30 stupnu, rozhodne neni vedec:)

+5/0
11.2.2019 10:27

T90o38m46á98š 42R89a54d48n97i59c 2303958874191

to je trochu dogmatické. Copak v zaznamenané historii země neznáme události takových rozměrů, že skokově změnily klima? Třeba výbuch sopky Krakatoa ochladil zemi na několik let průměrně o 1.2 °C a způsobil rekordní srážkové úhrny na celé planetě - od Kalifornie do Londýna.

+1/−1
11.2.2019 10:43

J43a29k56u19b 30M65i94k57u18l71a55c85e54k 8387691857344

Ano o jede stupen, ne o 30, jak tvrdite vy. A bylo to zpusobeno jednorazovym “externim” vlivem. Kdyz sem spadne meteorit a zmeni komplet klima, tak to nebude mit nic spolecneho s vlivem cloveka

+4/0
11.2.2019 10:58

T13o35m16á95š 13R61a22d39n21i67c 2623488534861

Teď si tu budu hrát se spekulací, ale jaký je rozdíl mezi tím, když se ze sopky vyvalí kilometry krychlové materiálu, a když se uvolní z doteď zmrzlé půdy? Jasně, to uvolnění bude pokojné a bez zemětřesení a tak. ale zase z jaké plochy? V článcích výše je permafrost zakreslen, a pokrývá značnou část Aljašky, severní Kanady a Asijského Ruska.

+1/−1
11.2.2019 12:22

S32t26a67n65i54s82l47a12v 10J58e42l29e74n 8522565456

Nositel Nobelovy ceny míru za klimatologii, jistý pan Gore, sliboval před deseti letym, že už v roce 2013 bude Arktida zcela bez ledu.

A je?

Osobně si myslím, že k podobným bombastickým vyjádřením je třeba přistupovat s notnou dávkou skepse.

+12/−1
11.2.2019 11:07

J26o78z22e35f 26B69e80v22i40l66a44q78u19a 9975419191641

8-oOdkedy sa Nobelova cena "mieru" udeľuje za klimatológiu?!:-P

0/0
11.2.2019 12:03

S84t33a68n85i71s24l12a85v 11J35e57l62e82n 8862685826

Od roku 2007.

Oficiální důvod udělení tehdejší ceny:

Za úsilí o vybudování a rozšiřování větších znalostí o klimatických změnách vyvolaných člověkem a položení základů pro opatření, která jsou zapotřebí k potlačení takové změny.

+3/0
11.2.2019 16:01

T74o51m83á35š 28R69a61d44n55i35c 2863488684911

https://nsidc.org/cryosphere/sotc/sea_ice.html no, bez ledu není, to je pravda. Akorát bych se trochu bál možných důsledků. Kdyby se splnilo jenom to, co předpovídal Al Gore, znamenalo by to mezi pár jinými věcmi stoupnutí hladin oceánů a vyhynutí ledních medvědů. Z globálního hlediska sotva hromadné vymírání. Kdyby ale v sázce bylo právě hromadné vymírání včetně druhu Homo sapiens, nestojí za to se opravdu dobře informovat, o tématech mluvit a opravdu opravdu pečlivě se ujistit, že nejsme na lodi, která pluje tímto směrem? I kdyby byla 1% šance, že se něco takového může stát (to není náhodný proces, mám na mysli 1% ve smyslu toho, čemu jste ochotný uvěřit) není na místě začít se ptát?

+1/−1
11.2.2019 12:30

S12t26a33n64i88s28l86a59v 53J63e19l49e24n 8442325596

Je na místě se ptát. Například:

1. Budou jakákoliv omezení něco platná (nad rámec malého oddálení kolapsu), pokud se budou lidé množit dosavadním tempem?

2. Je to už s uhlíkovou stopou skutečně tak vážné, že se vyplatí ve větší míře štěpit jádro namísto pálení uhlíkových paliv?

+1/0
11.2.2019 17:22

T56o79m74á95š 44R56a57d82n45i25c 2713338394461

ano. To jsou otázky, na které já neumím odpovědět. A konečně se taky někdo zeptal. Ale existují lidé, kteří je budou vědět. Otázkou také je, zda existuje konsensus v odpovědích napříč vědeckou komunitou. Ale dokud se nebudeme ptát správných lidí a dostatečně intenzivně tyto otázky hnát skrze naše volené zástupce nahoru, budeme čistě na pospat.

Kdybych si měl tipnout: 1) ANO, ale museli bychom být důslední a velmi změnit naše zvyky a způsoby. 2) Mno, míra našeho ovlivnění je velkou otázkou. Je bezpochyby, že systém ovlivňujeme. Nakolik? Na to já zase neumím odpovědět. Ale dokud nebudeme mít vedle nás referenční zemi bez našeho působení, je pošetilé předpokládat, že nic neděláme.

0/−1
11.2.2019 23:58

R37a63d26e19k 33P41a39n28c97h50a94r24t96e29k 6263773543276

Asi jim tučné dotace za strašení zatemnily mozky ;)

0/0
11.2.2019 11:54

T22o95m77á17š 72R71a57d54n67i49c 2283738564631

tak kdo je schopen říct, že jsou ve vědě tučné dotace, ten nikdy nezaklepal na její dveře a nepodíval se pod povrch. Spíš si představte, jak neskutečně nákladné a život měnící by bylo přijmout taková opatření, abychom se tomu třeba vyhnuli. Omezení chování dobytka, úplná restrukturalizace dopravy, šetření elektrickou energií a její výroba bez uhlíkové stopy, snižování emisí spojených s životem (například spotřební zboží a podobně). Změnilo by se úplně všechno, současní velcí ekonomičtí hráči by možná zchudli, přišli bychom o mnoho pohodlí. Pokud už musíme zabíhat do konspirací, tak motivaci si umím představit opačnou, že má někdo dostatečný zájem na statusu quo, aby podobné zprávy držel dále od veřejného prostoru.

0/0
11.2.2019 13:48

R29a17d35e55k 32P15a20n89c29h37a80r34t11e29k 6593383663676

ale no ... emisní povolenky jsou také fajn kšeft, stejně jako strašení lidí "pseudovědci" viz hokejkový graf ;-)

0/0
12.2.2019 9:22

J69a53n 21K43r67p30e89c 5546603774732

rozhodne, hodlam oslavit ste narozeniny

+1/0
11.2.2019 9:49

K88a10r34l 92R41i93e89g92e69l 4554482168316

Tak podle "Eagle Works" v NASA se bude uz v te dobe letat nadsvetelnou rychlosti (Alccubiere Drive) tedy vlastne cestovat v case...verte vice technologickemu pokroku, ten v soucasnosti explozivne startuje. Veda najde reseni!

0/0
12.2.2019 6:15

Najdete na iDNES.cz