Diskuse k článku

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými stroji seznamovali pomalu, navíc jejich víra v možnosti techniky byla mnohdy přehnaná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Radek Hodaň 96713
Jste přihlášen jako Radek Hodaň 96713


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P84e70t13r 71M13i89c33h47a38l 2270624471892

Díky, opět přečteno jedním dechem. R^

12.2.2019 23:00

M51a53r63t40i63n 52Š49t64ě19p87á39n19e96k 3837613433171

Rekl uz nekdo redaktorum Technetu, ze jsou soucasti iDnesu a ze si nemuzou svevolne nastavovat latku vysoko prevysoko nad zbytek platku?

To byla samozrejme ironie. Jako vzdy skvely clanek a Technet je opravdu zaslouzene velmi kvalitni odnoz iDnesu.

Diky.

12.2.2019 14:58

V32i92l95é20m 19P24ř58í49h89o20d34a 2584129773647

Kapitánem letu byl Waldo Lynch? Velký Waldo Lynch? ;-)

12.2.2019 14:10

J15o69s68e90f 98K74a61r63f38í50k 7752825726610

Příjemné počtení k ranní kávičce :-)))

.

Přidám jednu osobní zkušenost s "mimořádnou událostí" v letadle.

Na jednom krátkém přeletu nám přistavili tuším BAe 146 (malinké čtyřmotorové letadlo). Už nástup byl asi o 20 minut opožděný. Pak se pilotovi nějak nedařilo nahodit motory, povedlo se mu to až na potřetí. Poté vyroloval na rozjezdovou dráhu, nabral rychlost a předpokládám někde těsně před V1 šel tvrdě na brzdy.

Po zastavení se z reproduktorů ozval poněkud roztřeseným hlasem kapitán "

this is a normal operation. Please stay in your places"

Za nějakou dobu přijel vozík se schůdkami a autobus nás odvezl zpátky k terminálu kde nám řekli že je let zrušený...

12.2.2019 9:33

M16i15c70h13a30l 93M69i50l78l42e38r 9146902729412

letecke nehody B707, podobne jako nehody jinych letadel zapadni vyroby, nebyly ve svete nijak zatajovany- na rozdil od incidentu letadel ruskych vyrobcu.

Pamatuji casy, kdy o nehodach sovetskych letadel se mezi lidmi jen septalo a do cenzurovanch totalitnich medii se dostalo jen to, co se nepodarilo utajit a to jeste s hodne omezenymi detaily.

Kdyz se nehoda stala letadlu CSA nekde na zapade (Bavorsko, Gander v Kanade atd.), v mediich se objevily i naznaky konspiraci a spekulovalo se slovem "dokonce mozna i sabotaz".

Jeden cas v 60.letech byla 707 obzvlast "nehodove nachylna" a ceskoslovenska media se prislusne vyzivala v jejich zpravodajstvi. Pamatuji si jak jsme o tom rozmluvali s kluky ve skole a rikali si "do te 707 bych nikdy nesednul".

V 1969 jsem letel na navstevu k blizkemu pribuznemu zijicimu na Papui Nove Guineji. Letadlo, ktere me dopravilo z Hong Kongu do Port Moresby, byla 707 patrici australskemu Qantasu.

Priznam se, ze to byl jeden z nejklidnejsich letu, ktere jsem v te dobe absolvoval a po veceri jsem se natahl pres 3 sedadla a na par hodin klidne usnul. ( z Evropy jsem tehdy letel s CSA do Singapore v novem Il-62, jeste ne plne prevzatem od Aeroflotu)

12.2.2019 2:49

K24a16r16e19l 74B14a37r24t69á43k 3419703382676

To je k neuvěření. A ten holandský krok je teda pělná potvora zvláště s tou turbilencí. A jak autor odborně a světově píše ten : „buffetting“, třepání či jinak též nepravidelné kmitání letadla, které následoval pocit zrychlování, to musí být teda hrůza. To já znám. Jednou takhle u buffettu po 2 klobásách a 5ti pivech s rumem jsem měl taky takové zrychlování, třepání, až zvracení.

11.2.2019 17:16

V69a43c41l85a86v 83V14a62v54r81a 3827944635897

o poruchách sovětských Tupolevů se na iDnesu asi psát dosud nesmí.

Chcípaly jim motory při prudkém ubrání "plynu" a počet nehod na počet letadel byl katastrofální.

11.2.2019 15:25

K35a62r93e83l 88B31a23r44t68á72k 3979573782896

Vážně? Kdo vám to nabulíkoval?

11.2.2019 17:18

D11a68n88i33e40l 81M19a98g96n28u14s 4883375604607

Vávra je známá figurka, toho neberte vážně.

11.2.2019 19:05

O34n36d79ř49e46j 88Č16a48p57k80a 6161541353734

Proudový motor obecně nesnáší prudké změny v dávkování paliva, dokud měly mechanické ovládání, měli s tím problémy všichni...

11.2.2019 18:15

J68a86n 38Č15e23r61n84ý 8920590634811

Napište podobně kvalitní článek o poruchách tuček a jistě Vám ho zde uveřejní.

11.2.2019 21:12

K79a36r65l 75R78i10e93g62e82l 4434452288186

Takovy clanek proste napsat nejde - v SSSR se vsechna takova data vzdy a zasadne - utajovala...

12.2.2019 5:10

M41i11c93h29a40l 51M33i37l83l34e37r 9406742829232

neni pravda.!!Technet ma vybornou uroven a neni omezovan cenzurou.

12.2.2019 1:44
Foto

P98e74t41r 75Š25r66a65i61e50r 9723772802217

Až na pár drobností pěkný článek, rozhodně o několik úrovní jinde, než dojmologie na Mobil-u (A co displej? ... Mám si ho koupit? ...):-P

11.2.2019 14:06

P91e51t39r 32N68ě30m72e21c 4660653610177

Kapitán Peters nebo první důstojník Peters? Je to tam blbě napsané,zhruba uprostřed, po tom "howgoesit"

11.2.2019 13:24

M40a54t95o11u37š 44L14á26z80ň62o17v12s69k12ý50, 75T49e53c56h62n70e21t45.41c93z

Dobrý den,

odpověď je o něco výše v textu: "Kapitánem letu byl Waldo Lynch, prvním důstojníkem kapitán Samuel Peters, navigátorem John Laird a palubním inženýrem George Sinski."

11.2.2019 14:08

P15e70t54r 20N11ě41m19e78c 4680843220687

aha, díky, tak jsem to blbě přečetl. R^

11.2.2019 20:27

K59a22r38l 73R64i40e38g43e37l 4624662798966

Hezky clanek ale i soucasna technika ma spoustu neresenych problemu, nebo le

pe receno velice nakladne resitelnych takze se tak trochu "zametaji pod koberec" jen tak namatkou CWT - Central Wing Tank u Boeingu 737 a 747

11.2.2019 12:54

K71a23r18l 98R46i28e19g63e17l 4324722598156

V nejnovejsi monografii o motorech Rolls-Royce treba - neni diskretne ani zminka o tom, ze palivovy system turbinoveho motoru CWT vubec obsahuje...takovy je to problem! Pravidelna povinna skoleni vsech leteckych techniku a mechaniku prirozene nenabizeji jeho trvale reseni (neni ekonomicky pruchodne) jen navod a vycet okrajovych opatreni...

12.2.2019 5:15

S78t31a97n32i11s27l37a16v 89J40e28l87e16n 8792165966

Moc pěkný článek.

11.2.2019 11:08

J66o52s14e73f 23T39r27ö10g79l 8319652136146

Pěkný článek.

Jen "motory se utrhli" je v češtině s tvrdým y :-)

11.2.2019 10:28

D91u48š13a96n 52G78o61g33e11l46a 7491624749568

How it goes,to je pohoda.Pak stačí,aby nějaké čidlo zahlásilo chybovou hlášku a autopilot(počítače) okamžitě sekvenčně nahlásí asi sto dalších a piloti jsou out,do řízení nemohou zasáhnout a také jde o to,že se většinou odnaučili létat.Příkladů je mnoho.

11.2.2019 10:09

J29i98r61i 61D90o65b31r32ý 9578449203

Me se nejvic "libil" ten s automatickym omezenim tahu na plose kvuli hluku. Stacil vadny radiovyskomer (takovy drobny radar merici vysku od zeme). Piloti vysunuli podvozek a pocitac si rekl: hele podvozek je venku, vyska nula tak to jsme na plose, neni treba delat ramus tak stahnu motory.

Tato nehoda se zopakovala celkem 2x, nez se prislo na to co se stalo. Poprve to piloti zvladli, podruhe ne. (fatalni byla az Turkish Airlines Flight 1951)

11.2.2019 11:49

J68a90k27u11b 47M12i21k95u38l65a22c13e47k 8617811867284

Jojo, od te doby by meli piloti pristavat s rukou na ovladani tahu

11.2.2019 12:06

K89a44r43e36l 45B82a28r13t14á87k 3879123622696

kvuli hluku ;-D;-D, tomu snad ani sám nevěříte.

11.2.2019 17:21

D90a67n86i83e87l 43M32a62g44n38u66s 4453895174947

Článek je podle autora úryvkem z připravované knihy. Věřím, že před vydáním zmíněné knihy (která bude jistě velmi zajímavá, po odborné stránce dobře připravená a já si jí rád koupím) však nebude autor litovat času a možná i peněz a využije služeb korektora.

Tím se nechci nikoho dotknout, jen moje "profesionální deformace" těžce nese tolik vysloveně hrubých chyb v tak krátkém textu.

11.2.2019 9:22

K23a10r18e77l 13B42a23r11t82á32k 3179973962436

Jinak řečeno, je to celkem hrůza.

11.2.2019 17:46

T23o32m92á74š 95B30r44a60b77e93c 2528946365986

Hm, profesionální deformace, a napíše "já si jí rád koupím". Tak snad to ta deformace nenesla moc těžce

11.2.2019 23:35

D15a69n98i91e21l 17M89a87g79n33u58s 4373765664147

Telefon, automatická oprava, malá písmenka. Ale i tak jedna nula pro vás.

12.2.2019 8:25

T60o80m44á34š 28R30a15d72n70i93c 2853598624311

Krásný článek, zarážející optimismus na konci. Myslíte, že jako lidstvo přežijeme do 2079? ;-D

11.2.2019 9:08

M24a35r18t15i23n 95S23t32a24c86h 7891525352526

Proč by jsme neměli přežít?

11.2.2019 9:30

T68o25m68á53š 77R56a26d23n18i69c 2173778984951

mno, mám přítele meteorology (vědce, výzkumníky, nikoliv rosničky). A ta predikce vypadá dost ponuře. už 15 až 20 může být opravdu, opravdu moc špatných. Při současném tempu globálního oteplování cca za tuto dobu roztaje permafrost na Sibiři, uvolní se miliony tun metanu (26x účinnější skleníkový plyn než CO2) a teplota by mohla vyskočit skokově (z klimatického hlediska, tipuji v řádech jednotek let, ale nevím to přesně) až o 30°C. Což by reálně znamenalo konec biosféry, jak ji známe a pravděpodobně by sami o sobě přežili tvorové velikosti myší. Možná má biosféra nějaké pojistky a nedojde k tomu, ale zatím o tom nemáme žádný důkaz :)

11.2.2019 10:06

M38i97c35h56a37l 65C64a97h50a 7321626702892

Vy jste komik;-D Tipujte radši sportku.

11.2.2019 10:21

T37o65m57á44š 75R94a62d13n55i35c 2413818164151

no, víte, docela rád bych byl. https://blogs.ei.columbia.edu/2018/01/11/thawing-permafrost-matters/ z tohohle článku bych vypíchl třeba: "thawing permafrost could release 68 to 508 gigatons of carbon" nebo třeba tady https://www.vox.com/2017/9/6/16062174/permafrost-melting jsou ty odhady ještě horší. Nemám představu o modelech použitých k popisu oteplení, moje odbornost leží jinde, ale vím určitě, že nejde o fušařinu nedostudovaných bakalářů.

A propos biosféra země je chemicky uzavřený systém s relativně nevelkými toky materiálů skrze usazování a třeba sopečnou činnost. My, lidé, vykopáváme uhlík, který se cyklu dávno neúčastnil a vypouštíme ho do toho našeho systému a tím ho měníme. Sice se pánové jako třeba V. Klaus Starší tuhle skutečnost nevidí jako důležitou pro klima země, když jsem naposledy prohledával prameny, neviděl jsem jediný peer-reviewed článek na toto téma, který by vydal.

11.2.2019 10:36

J11a26k47u96b 44M95i26k93u26l60a42c25e68k 8867701737464

No mam trosku obavu ze vas vasi pratele tahaji trosku za nos. Clovek ktery tvrdi ze behem jednotek let stoupne teplota o 30 stupnu, rozhodne neni vedec:)

11.2.2019 10:27

T89o17m65á88š 56R59a35d41n82i46c 2913828714921

to je trochu dogmatické. Copak v zaznamenané historii země neznáme události takových rozměrů, že skokově změnily klima? Třeba výbuch sopky Krakatoa ochladil zemi na několik let průměrně o 1.2 °C a způsobil rekordní srážkové úhrny na celé planetě - od Kalifornie do Londýna.

11.2.2019 10:43

J74a30k60u63b 80M12i35k27u73l72a42c48e95k 8117601367744

Ano o jede stupen, ne o 30, jak tvrdite vy. A bylo to zpusobeno jednorazovym “externim” vlivem. Kdyz sem spadne meteorit a zmeni komplet klima, tak to nebude mit nic spolecneho s vlivem cloveka

11.2.2019 10:58

T42o80m88á51š 74R50a26d53n66i22c 2643618594341

Teď si tu budu hrát se spekulací, ale jaký je rozdíl mezi tím, když se ze sopky vyvalí kilometry krychlové materiálu, a když se uvolní z doteď zmrzlé půdy? Jasně, to uvolnění bude pokojné a bez zemětřesení a tak. ale zase z jaké plochy? V článcích výše je permafrost zakreslen, a pokrývá značnou část Aljašky, severní Kanady a Asijského Ruska.

11.2.2019 12:22

S21t53a67n66i93s18l33a88v 71J20e71l42e91n 8552185636

Nositel Nobelovy ceny míru za klimatologii, jistý pan Gore, sliboval před deseti letym, že už v roce 2013 bude Arktida zcela bez ledu.

A je?

Osobně si myslím, že k podobným bombastickým vyjádřením je třeba přistupovat s notnou dávkou skepse.

11.2.2019 11:07

J33o80z56e70f 58B11e82v51i10l79a43q19u24a 9885699651231

8-oOdkedy sa Nobelova cena "mieru" udeľuje za klimatológiu?!:-P

11.2.2019 12:03

S48t31a93n38i43s65l27a50v 53J18e77l78e41n 8572705456

Od roku 2007.

Oficiální důvod udělení tehdejší ceny:

Za úsilí o vybudování a rozšiřování větších znalostí o klimatických změnách vyvolaných člověkem a položení základů pro opatření, která jsou zapotřebí k potlačení takové změny.

11.2.2019 16:01

T12o88m83á15š 88R74a19d69n25i66c 2243738244731

https://nsidc.org/cryosphere/sotc/sea_ice.html no, bez ledu není, to je pravda. Akorát bych se trochu bál možných důsledků. Kdyby se splnilo jenom to, co předpovídal Al Gore, znamenalo by to mezi pár jinými věcmi stoupnutí hladin oceánů a vyhynutí ledních medvědů. Z globálního hlediska sotva hromadné vymírání. Kdyby ale v sázce bylo právě hromadné vymírání včetně druhu Homo sapiens, nestojí za to se opravdu dobře informovat, o tématech mluvit a opravdu opravdu pečlivě se ujistit, že nejsme na lodi, která pluje tímto směrem? I kdyby byla 1% šance, že se něco takového může stát (to není náhodný proces, mám na mysli 1% ve smyslu toho, čemu jste ochotný uvěřit) není na místě začít se ptát?

11.2.2019 12:30

S81t50a16n28i53s34l23a35v 88J25e38l29e14n 8922155726

Je na místě se ptát. Například:

1. Budou jakákoliv omezení něco platná (nad rámec malého oddálení kolapsu), pokud se budou lidé množit dosavadním tempem?

2. Je to už s uhlíkovou stopou skutečně tak vážné, že se vyplatí ve větší míře štěpit jádro namísto pálení uhlíkových paliv?

11.2.2019 17:22

T68o31m72á73š 21R10a85d59n34i72c 2213338224761

ano. To jsou otázky, na které já neumím odpovědět. A konečně se taky někdo zeptal. Ale existují lidé, kteří je budou vědět. Otázkou také je, zda existuje konsensus v odpovědích napříč vědeckou komunitou. Ale dokud se nebudeme ptát správných lidí a dostatečně intenzivně tyto otázky hnát skrze naše volené zástupce nahoru, budeme čistě na pospat.

Kdybych si měl tipnout: 1) ANO, ale museli bychom být důslední a velmi změnit naše zvyky a způsoby. 2) Mno, míra našeho ovlivnění je velkou otázkou. Je bezpochyby, že systém ovlivňujeme. Nakolik? Na to já zase neumím odpovědět. Ale dokud nebudeme mít vedle nás referenční zemi bez našeho působení, je pošetilé předpokládat, že nic neděláme.

11.2.2019 23:58

R51a53d36e79k 36P36a71n22c14h45a31r76t98e68k 6753693703266

Asi jim tučné dotace za strašení zatemnily mozky ;)

11.2.2019 11:54

T64o52m96á91š 10R50a61d80n64i56c 2933798234881

tak kdo je schopen říct, že jsou ve vědě tučné dotace, ten nikdy nezaklepal na její dveře a nepodíval se pod povrch. Spíš si představte, jak neskutečně nákladné a život měnící by bylo přijmout taková opatření, abychom se tomu třeba vyhnuli. Omezení chování dobytka, úplná restrukturalizace dopravy, šetření elektrickou energií a její výroba bez uhlíkové stopy, snižování emisí spojených s životem (například spotřební zboží a podobně). Změnilo by se úplně všechno, současní velcí ekonomičtí hráči by možná zchudli, přišli bychom o mnoho pohodlí. Pokud už musíme zabíhat do konspirací, tak motivaci si umím představit opačnou, že má někdo dostatečný zájem na statusu quo, aby podobné zprávy držel dále od veřejného prostoru.

11.2.2019 13:48

R22a21d73e84k 91P34a66n77c10h55a26r36t51e44k 6113273833646

ale no ... emisní povolenky jsou také fajn kšeft, stejně jako strašení lidí "pseudovědci" viz hokejkový graf ;-)

12.2.2019 9:22

J12a93n 68K68r78p58e52c 5856273544712

rozhodne, hodlam oslavit ste narozeniny

11.2.2019 9:49

K25a27r34l 32R42i64e86g94e89l 4764452598856

Tak podle "Eagle Works" v NASA se bude uz v te dobe letat nadsvetelnou rychlosti (Alccubiere Drive) tedy vlastne cestovat v case...verte vice technologickemu pokroku, ten v soucasnosti explozivne startuje. Veda najde reseni!

12.2.2019 6:15

Najdete na iDNES.cz