Fotky z letecké nehody ukazují, že cestující se neumějí zachránit

aktualizováno 
Jestli někdo potřeboval důkaz, že cestující nesledují bezpečnostní instruktáž posádky, čerstvá nehoda letadla společnosti Southwest Airlines ho poskytla. Cestující měli po dekompresi kabiny téměř všichni špatně nasazené masky.

Poškozený motor letounu spolešnosti Southwest Airlines | foto: AP

Nezvyklá nehoda letu 1380 společnosti Southwest Airlines, kterému se zřejmě v důsledku únavy materiálu během letu utrhla lopatka motoru, je ve Spojených státech první leteckou smrtelnou nehodou po devíti letech. Zemřela při ní 43letá Jennifer Riordanová, která bohužel seděla na sedadle v blízkosti motoru. Úlomek proletěl trupem letadla, zasáhli ji a navíc způsobil dekompresi kabiny. Tlak vzduchu pasažérku přirazil k trupu a prudký náraz byl možná nakonec příčinou její smrti.

Nešťastná událost vzbudila v USA velkou mediální pozornost. A už také asi není překvapivé, že jeden z cestujících, Martin Martinez, vysílal události živě na Facebooku a na něm zveřejnil také fotografie pořízené po události. Mezi nimi je i fotka, které si všiml bývalý letecký stevard (a dnes mediální expert chápající význam reklamy) Bob Laurie. Jak upozornil na Twitteru, většina cestujících měla špatně nasazené kyslíkové masky. Nemají je nasazené přes nos a ústa, ale pouze přes ústa.

17.dubna 2018 v 20:14, příspěvek archivován: 23.dubna 2018 v 13:26

PEOPLE: Listen to your flight attendants! ALMOST EVERYONE in this photo from @SouthwestAir #SWA1380 today is wearing their mask WRONG. Put down the phone, stop with the selfies.. and LISTEN. **Cover your NOSE & MOUTH. #crewlife #psa #listen #travel #news #wn1380 https://t.co/4b14lZulGm

Laurie to považuje za důsledek nepozornosti cestujících při bezpečnostní instruktáži na začátku letu a s jeho odhadem je asi těžké nesouhlasit. Pozor při ní skutečně dává málokdo, to ví každý, kdo letadlem někdy letěl. Má ovšem také pravdu, že špatně nasazená kyslíková maska vás může stát život.

Abychom byli přesní, maska nasazená pouze na ústa do jisté míry funguje. Není samozřejmě míněna jako vzduchotěsná, jen má zvyšovat obsah kyslíku ve vzduchu, který dýcháte. Špatné nasazení ovšem množství životodárného plynu proudícího do plic samozřejmě sníží. I ve velkých výškách je chemické složení atmosféry stejné jako na hladině moře, kyslík tedy stále tvoří zhruba 21 procent směsi. Potíž je v tom, že kyslík se nám do těla dostává díky rozdílu tlaku mezi vzduchem a naším tělem (správně řečeno difúzí).

Kde se bere kyslík v masce

Kyslík v maskách vzniká díky reakci chemických látek v takzvaném „vyvíječi kyslíku“ (terminus technicus). Použitou látkou může být například peroxid barnatý (BaO2), který je se dvěma atomy kyslíku velmi vhodnou „zásobárnou“ tohoto plynu. Reakce to bývá poměrně bouřlivá a „horká“, a v některých případech díky ní u pacientů vznikl dojem, že v letadle začalo hořet.

Zásoby nebývají velké, stačí jen zhruba na deset až dvacet minut. Ale to bohatě stačí, letadla to nemají ke kyslíku nikdy dále než pár desítek sekund prudkého sestupu. Pod hladinou zhruba čtyř tisíc metrů už pasažéři i posádka nejsou v ohrožení života, letoun přitom může samozřejmě snadno sestoupit i níže.

Pokud je tlak kyslíku v prostředí nižší než v těle, plyn se nám jednoduše do těla nedostane. V číslech platí, že kritická hranice pro příjem kyslíku je zhruba 4,7 kilopascalu (kPa). Pokud je jeho tlak nižší (tlak samotného kyslíku, ne celé atmosféry), nemůžeme dlouhodobě přežít. Na úrovni moře tvoří kyslík 21 procent atmosféry, a jeho tlak (správně tzv. paciální tlak) je tedy 21 procent celkového tlaku atmosféry, tedy zhruba 22 kPa.

Přepočteno na výškové metry, je „hranice smrti“ zhruba ve výšce 7 000 metrů, pobyt ve vyšších výškách je dlouhodobě nemožný. Ovšem už zhruba od 4 000 metrů se projevuje adaptace těla na snížený obsah kyslíku a postupně se nám zrychluje základní dechová frekvence.

Z toho také logicky vyplývá, že v opravdu velké výšce vám život nezachrání ani samotná kyslíková maska. Tlak atmosféry bude nakonec tak malý, že kyslík se vám do krve jednoduše nedostane. A když už jsme u hranic, dodejme, že zhruba od 19 kilometrů je tlak tak malý, že teplota varu vody se dostane na 37 °C, tedy teplotu těla a z povrchu těla by se vám začaly odpařovat voda a tělní tekutiny (ovšem krev v žilách ne). V této výšce už bez tlakového obleku jednoduše nepřežijete.

Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

U Prochorovky to bylo jinak. Němci nám kradou tankovou bitvu, zuří Rusko

U Prochorovky se v červenci 1943 odehrála jedna z největších tankových bitev.

Nejslavnější tanková bitva u Prochorovky je ruská propaganda, napsal Die Welt s odkazem na zjištění německých a...

K síti se připojila největší solární elektrárna. Rekord dlouho nevydrží

Pohled na elektrárnu Nur Abú Zabí ze vzduchu

Ve Spojených arabských emirátech k začátku července spustili největší fotovoltaickou elektrárnu na světě. Má maximální...

Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

Americký raketoplán X-37B na orbitě

Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Další z rubriky

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Místo smazání přidají varování. Tweety politiků mohou porušit pravidla

Twitter představil nová pravidla pro politiky, kteří porušují pravidla Twitteru

Pro populární politiky budou na Twitteru platit jiná pravidla, než pro zbytek uživatelů. Tweety, které porušují...

Evropský regulátor objevil nový problém Boeingu 737 Max s autopilotem

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Evropský úřad pro bezpečnost v letectví odhalil nový problém s uzemněnými letouny Boeing 737 Max. Chyba se týká funkce...

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝVOJÁŘ ELEKTRONIKY - AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Liberecký kraj
nabízený plat: 50 000 - 75 000 Kč

Najdete na iDNES.cz