Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejmodernější systémy i dalekohledy. Jak to chodí na letištní věži

Řídicí věž je místo, odkud je bezkonkurenčně nejlepší přehled o celém letišti. Ti, kteří letadlům povolují přistání a odlety, totiž musí přesně vědět, kde kdo zrovna je. Využívají nejmodernější techniku, ale i obyčejné dalekohledy. Technet se vypravil na reportáž na řídicí věž Letiště Václava Havla.

Média obvykle prezentují práci řídících letového provozu s důrazem na lidskou stránku tohoto povolání. Technet se tedy na práci "letových dispečerů", jak se jim občas nepřesně říká, podíval z té techničtější stránky.

O řízení letového provozu nad Českou republikou se stará několik středisek. Letadla, která přelétávají nad Českem v cestovní výšce, řídí z Jenče u Prahy oblastní středisko řízení (Area Control Center - ACC). Přilétající a odlétající letadla v okolí letišť řídí střediska přiblížení (Approach - APP). Samotné vzlety a přistání pak mají na starosti řídící věže (Tower - TWR). A právě tam se Technet vypravil za další reportáží.

Řídící věže, ze kterých musí mít "dispečeři" dobrý přehled o pojezdových a vzletových drahách, patří na letištích k nepřehlédnutelným stavbám. Výjimkou není ani ruzyňské letiště. Zdejší řídící sedí v sále v nejvyšším patře prosklené budovy v "ohybu" terminálů, z níž mají dobrý rozhled na většinu letiště.

"Na letišti jsou čtyři pracoviště," vysvětluje Josef Červenka, který pracuje jako řídící letového provozu už 36 let. "Každé z těchto pracovišť je obsazeno jedním člověkem v době od 7 do 22 hodin. Na noční směně jsou pracoviště slučována podle předpokládaného provozu."

Bez povolení se letadlo nesmí ani hnout

Posádky letadel jsou v rádiovém kontaktu s pracovníky věže téměř neustále. Skoro ke všemu totiž potřebují povolení. Na pražském letišti probíhá komunikace téměř výhradně v angličtině, snad vyjma pozdravu. České řízení letového provozu sice poskytuje služby v angličtině i v češtině, ale držet se angličtiny je pro všechny jednodušší. Posádky zahraničních letadel navíc stále mohou mít přehled, co zamýšlejí ostatní.

První, s kým piloti před startem komunikují, je clearance delivery dispečer, který vydává letová povolení. "Zabývá se vším, co se týká letu před nahozením motorů. Přiděluje sloty pro vzlet v případě, že dojde k přeplnění letových cest," objasňuje Červenka.

Řídící věž na pražském letišti v Ruzyni.

Provozovatel letadla (například letový dispečink ČSA) musí před vzletem vložit letový plán do celoevropského systému CFMU (Central Flow Management Unit). Tento systém sleduje kapacitu vzdušného prostoru v jednotlivých sektorech i v okolí letišť. Po vložení letového plánu systém zkontroluje, zda sektory, kterými let povede, nebudou v danou chvíli přeplněné. Pokud ano, přidělí letu slot, tedy čas, kdy musí letadlo odstartovat, aby se do kapacity jednotlivých sektorů "vešlo".

Druhým pracovištěm je Ground. Jeho obsluha se stará o vše, co souvisí s pojížděním a pohybem po letištních plochách kromě ranvejí. Povoluje tedy letadlu vytlačení od terminálu a poté ho po pojezdových plochách navádí až na vyčkávací místo u vzletové a přistávací dráhy.

Povolení ke vstupu na ranvej už posádce dává řídící věž, jejíž pracovník má přesný přehled o všech přibližujících se, přistávajících, startujících a odlétajících letadlech a udržuje mezi nimi patřičnou vzdálenost. Tady už jde o lidské životy, na rozdíl od okolí terminálů a provozních ploch, kde případné nedorozumění může způsobit převážně jen materiální škody nebo zpoždění.

Řídícímu věže navíc pomáhá čtvrtý pracovník - asistent, který vkládá do systému informace o vzletech. Systém pak tyto informace předá na sousední pracoviště, tedy na přibližovací středisko, či na oblastní řízení. Kromě toho řídí pohyb vozidel po letištních plochách tak, aby se auta údržby, biologické ochrany nebo hasičů nepletla do cesty letadlům.

Fotogalerie

Několikanásobně jištěné systémy

Řídící věž musí mít perfektní přehled o všem, co se na provozních plochách, na ranveji i v okolním vzdušném prostoru "šustne". Sledují proto nejen letadla, ale také vozidla, která se pohybují po plochách. Tady přichází na řadu i dalkohledy. Věž musí vědět, kdo kde zrovna je, ale také co v nejbližší době asi udělá. "V každém okamžiku máme přesnou informaci o poloze, rychlosti, kurzu, o výšce," vypočítává Červenka. "Máme multitrackový systém zobrazení cílů, který dostává informace z několika zdrojů. Systém si automaticky vybírá nejpřesnější polohu a generuje nám symbol radarové polohy."

Systém může využívat jak signál z palubních odpovídačů na palubách letadel, tak informace z primárního radaru. Podobným způsobem se kombinují i informace o pojíždějících letounech a o vozidlech na letištních plochách. Všechny sledovací systémy i rádiové spojení řídícího s posádkou jsou několikanásobně jištěny pro případ výpadku.

Na ranvej smí jen jeden

Na vzletové a přistávací dráze může být vždy jen jedno letadlo. Další dostává povolení ke vstupu na ranvej, až předchozí letoun odstartuje nebo sjede na pojezdovou dráhu. Běžná radarová vzdálenost mezi přistávajícími nebo odlétávajícími letadly je zhruba pět námořních mil (devět až deset kilometrů). "To je rozestup, který zajišťuje, že se nám mezi dvě přistávající letadla bezpečně vejde letadlo pro vzlet," vysvětluje Josef Červenka.

"Fronta" letadel na přistání před pražským letištěm

To však platí pouze za normální viditelnosti a za dobrých podmínek na dráze. V případě zhoršených podmínek, kdy letadlům trvá delší dobu, než opustí dráhu, se aktivuje takzvaný LVP systém (Low Visibility Procedures - postupy za nízké viditelnosti) a rozestupy se zvětší. Za takových podmínek pak letadla přistávají plně automaticky s využitím autopilota.

Na pražském letišti ve špičce startuje nebo přistává letadlo téměř každou minutu. Vše na sebe tedy musí navazovat. A pak stačí málo, aby plynulý provoz zadrhl. Stačí, aby letadlo po přistání z jakéhokoli důvodu nestihlo včas vyklidit dráhu. V takovém případě musí další přistávající stroje "počkat".

"Letadlo dostane nařízený postup nezdařeného přiblížení, který je přesně popsán a posádka ví, co má dělat," popisuje Červenka. "Letadlo provede průlet nad dráhou, zařadí se znova do okruhu a provede vizuální přiblížení. V případě, že je tam další provoz, je přeladěno zpátky na přibližovací stanoviště." Řídící z "approache" pak letadlo pomocí radarových vektorů navede zpět do proudu letadel blížících se k letišti.

Při krizových situacích rozhoduje kapitán

Někdy provoz zadrhne kvůli vážnějším problémům, kdy se musí řešit nejen zdržení v okolním provozu, ale také mimořádná situace na palubě některého z letadel. I na to jsou však řídící připraveni jak teoreticky, tak z praktického výcviku na simulátorech.

Škála možných mimořádných situací je téměř nepřeberná. V posledních letech ruzyňské letiště několikrát zažilo přednost na přistání z důvodu zdravotní indispozice, ať už šlo o člena posádky nebo o cestujícího. Jindy byly přerušeny přípravy na vzlet kvůli nasátí ptáka do motoru. Občas dochází k poruchám technického rázu. Stává se, že letadlu vysadí některý z hydraulických okruhů, nedají se vysunout vztlakové klapky nebo nefunguje signalizace vysunutí a zajištění podvozku.

"Především se řídíme požadavky velitele letadla, který si vyžádá určitá opatření, protože zná nejlépe situaci na palubě. Obvykle je to tak, že někde chvíli vyčkává, sám si rozhodne, kde a jak dlouho chce vyčkávat, a připraví se na situaci. Pak je důležité, jestli si chce vyžádat nějaký stupeň pohotovosti. Podle toho se aktivuje záchranný systém na letišti," vysvětluje Josef Červenka. Při případném vyhlášení pohotovosti musí řídící od velitele letadla zjistit další informace, například kolik má letadlo paliva nebo kolik je na palubě cestujících.

"Nejsložitější případ, který jsem za svou kariéru zažil, byl ještě před revolucí, kdy Tu-134 nemohl vysunout jednu část hlavního podvozku a přistával jen se dvěma podvozkovýma nohama," vzpomíná zkušený řídící. "To už je hodně složitá situace, letecká nehoda, a reaguje se až na to, co se stane. V tomhle případě naštěstí nebyl nikdo zraněn. Letadlo vyčkávalo asi tři hodiny nad letištěm, než vylétalo pohonné hmoty, a pak šlo na přistání. Pilot to držel co nejdéle, ale pak se křídlo dotklo dráhy, roztočilo se a letadlo bylo odepsané. Naštěstí to ale bylo bez fatálních následků, takže se dá říct, že to dopadlo dobře."

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi nejsou příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu? Je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 10 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...