Animace v tunelech pražského metra možná půjdou i po vaší peněžence

  • 165
Pražský Dopravní podnik zatím mlčí, ale výroční zpráva a zahraniční projekty mnoho napovídají. Tajemné nápisy v tunelu metra na lince A, které v uplynulých dnech vzbudily pozornost cestujících, jsou nejspíše projevem finální fáze testování nového reklamního systému.

Pokud jste si v posledních týdnech říkali, že cestou veřejnou dopravou do práce potkáváte málo reklamních ploch, nejspíše pro vás máme dobrou zprávu. Ačkoli to zástupci dopravního podniku oficiálně nepotvrdili, podle všeho na lince trasy A probíhá testování nového zobrazení reklamy přímo v tunelech metra.

Podobné systémy jsou již v tunelech metra například v Barceloně, Madridu, Curychu, Rotterdamu a dalších městech v Evropě a Asii.

Samotný princip není nijak složitý. V tunelu metra se ve výšce oken v pravidelných rozestupech nainstalují úzké vysoké LED displeje nebo LED sloupky – zpravidla zhruba po půl metrech, takže třeba v Barceloně jich je na 160metrovém úseku přes 300.

Tyto displeje jsou napojené na řídící systém, který vstupní grafiku (obrázky, text, video) „rozseká“ a rozešle na jednotlivé displeje tak, aby divák jedoucí ve vagónu dostával obrazovou informaci v přesném sousledu. Určitou „setrvačností“ v lidském vidění se tak výsledek spojí do celistvého statického obrazu či pohyblivé animace.

LED sloupky pro promítání reklamy cestujícím v jedoucím vlaku ve Vancouveru

Podmínkou fungování systému je konstantní (a vždy stejná) rychlost vlaku, aby byl vjem obrazu plynulý a nezdeformovaný. Pro představu, pokud by v uvedeném úseku metro jezdilo rychlostí 50 km/h, vznikne prostor pro zhlédnutí 12 sekund dlouhé obrazové informace.

Jak to bude v Praze?

Cestující pražského metra zaznamenávají na trase metra A mezi stanicemi Bořislavka a Dejvická za okny zobrazení nápisů o blížící se zastávce a na sociálních sítích spekulují, že jde o hologramy, nový informační systém, nebo systém pro zobrazení reklamy.

Je to hologram, nebo ne? Cestující se přou o dosud nevídané nápisy v metru

Redakce iDNES.cz se už před několika týdny obrátila na Dopravní podnik s žádostí o vyjádření. Vedoucí odboru komunikace ale tuto informaci nepotvrdil s odkazem na chystanou tiskovou zprávu, která ale do médií dosud nedorazila. Přesto jednu z indicií nabízí ve své výroční zprávě za rok 2022.

„V tunelu metra mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka byla zahájena pilotní instalace reklamních panelů LED multimediálního systému (LMS), který by měl zajišťovat projekci reklamních spotů skrze okna projíždějící soupravy metra,“ píše se v ní na straně 23.

Podívejte se, jak to vypadá, když vás přejede metro

Jak to bude ve výsledku vypadat nevíme, zatím jsou promítány jednobarevné textové informace, lze ale předpokládat, že jde zatím o „nenápadnou“ náplň pro testování funkce systému. Ve zmíněných (a některých dalších) zahraničních instalacích jde o RGB systémy s vysokým rozlišením, které pro cestujícího v metru vykreslují plně barevný obraz ve velmi slušné kvalitě. Jako na videu z Vancouveru níže.

Pro někoho může být systém vítaným zpestřením cesty nudným tunelem, pro jiné naopak zbytečným rušením od čtení knihy, nebo displeje telefonu. Lidé citliví na blikající světla, například epileptici, budou nejspíše raději hledět jiným směrem.

Pohled, který nezná ani strojvedoucí. Podívejte se do tunelů metra

,