Středa 8. července 2020, svátek má Nora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. července 2020 Nora

Podívejte se, jak to vypadá, když vás přejede metro

aktualizováno 
Ani hrozivě vyhlížející pád člověka pod soupravu metra nemusí skončit tragicky. Mezi kolejemi je dostatek místa, kde lze nehodu bez úhony přečkat. Vyzkoušeli jsme to.

Je hodina po půlnoci. K nástupišti stanice metra Rajská Zahrada se blíží souprava. Podzemka je pro veřejnost již dávno uzavřena. Na jednom místě postává hlouček novinářů a zaměstnanců metra. Souprava začíná automaticky zpomalovat.

V tom se jeden z postávajících vrhá přímo před čelo vlaku. Rána. Postavu sráží čelní sklo a vagon ji strhává pod sebe.

Naštěstí nešlo o člověka, ale o nafukovací figurínu oblečenou v šatech. Před jedoucí vlak ji po domluvě s pracovníky metra hodil redaktor Technet.cz, aby vyzkoušel, jak taková nešťastná situace vypadá.

Jaké to vypadá, když vás přejede metro

Instalujeme figurínu do kolejiště, abychom mohli nafilmovat, jak to vypadá, když člověka přejede vlak přímo z pohledu oběti. Červená věc vlevo je zkratovací souprava: pokud by někdo omylem zapojil napájení (750 V), způsobí zkrat a následné automatické vypnutí. Člověk v kolejišti je takto ochráněn před účinky proudu.

Figurína samozřejmě nemá váhu člověka a ani se nechová jako lidské tělo. I proto rychle zmizí pod vlakem, vtažena proudem vzduchu. K našemu údivu se jí nestalo vůbec nic. Zůstala totiž bezpečně ležet v odvodňovacím žlábku mezi kolejemi. Nicméně už samotný náraz vlaku by byl pro skutečného člověka fatální.

OSOBA v KolejiŠti

Jak to vypadá, když vás přejede metro

Souprava do stanice vjíždí rychlostí přibližně 40 km/h. I když zastavuje, ujede na okraji stanice za jednu vteřinu přibližně jedenáct metrů.

I kdyby strojvedoucí (včetně soupravy) zareagoval během půl vteřiny (průměrná reakční doba soustavy člověk - souprava je však jedna vteřina), metro bez intenzivního brzdění urazí dlouhých pět metrů.

K úplnému nouzovému zastavení, během kterého cestující ve vozech obtížně udržují rovnováhu, potřebuje vlak ještě další dráhu (i desítky metrů). 

Intenzita brzdění nemůže být srovnatelná s osobním automobilem, protože cestující v metru nejsou (na rozdíl od auta) k sedalům připoutáni. 

Ulehnout pod vlak

Figurína posloužila předtím ještě jednomu testu. Pracovníci metra ji položili do žlábku mezi kolejemi a souprava přejela přes ni. Od země k podvozku vagonu je to asi metr, a tak se fugurína ani se vztyčenýma rukama při průjezdu o nic nezachytila. Proti odfouknutí ji chránilo kovové závaží ukryté v prádle.

Pokud člověk spadne do kolejí, zůstane ležet ve žlábku uprostřed, nezpanikaří a pádem si neublíží natolik, aby nebyl schopen se hýbat, může bez problémů nechat vlak odjet. Nic se mu nestane. "Pohodlně" se tam vejde i obézní jedinec.

Simulace pádu pod metro

Co dělat, když spadnete do kolejí?

  • Nejdůležitější je zachovat klid.
     
  • Nejbezpečnější je lehnout si mezi koleje, nejlépe hlavou proti směru jízdy, aby se větrem vlající oděv nemohl za nic zachytit. Počkat na vyzvání pracovníků metra k bezpečnému opuštění prostoru.
     
  • Pokud vidíte a slyšíte, že do stanice nejede souprava a po pádu se můžete normálně pohybovat, můžete se pokusit kolejiště opustit ihned. Nikdy se nesnažte vyhoupnout přímo na nástupiště - pod hranou je volný prostor, není se o co odrazit, v některých úsecích je tam navíc napájecí kolejnice. Místo toho doběhněte k ústí tunelu (ve směru jízdy) a využijte schůdky.
     
  • Stále kontrolujte, zda nepřijíždí souprava, pokud ano, ulehněte mezi koleje.
     
  • Nikdy se nedotýkejte kolejí ani napájecí kolejnice.
     

K testu se redakce iDNES.cz odhodlala po případu, kdy pod přijíždějící soupravu v polovině června skočila ve stanici Anděl psychicky nevyrovnaná žena se dvěma malými dětmi. 

Všichni tři přežili, byť se zraněními - více v článku Matka a její dcery přežily skok pod metro díky souhře náhod. Jindy ovšem bývají následky pádů do kolejiště fatální a takových případů přibývá.

Nehody v pražské podzemce

Záchranáři zasahují v pražském podzemí stále častěji. "Průměrně zasahují naše posádky ve stanicích metra šestkrát za den – to je bezmála 200 výjezdů měsíčně. Převažují ale pády na eskalátorech, kolapsy a epileptické záchvaty," uvedla Jiřina Ernestová z pražské záchranky.

Člověka v kolejišti zaznamenává Dopravní podnik zhruba jednou za tři dny. Loni "lovili" pracovníci podzemní dráhy z kolejí 117 lidí.

Úmyslné skoky před přijíždějící soupravu, kdy chtějí lidé skoncovat se životem, jsou spíše výjimečné. Převažují pády opilců nebo také vandalové, kteří skočí do kolejiště se sprejem v ruce v touze vtisknout obložení stanice svůj "podpis".

Cestující v kolejích

Počet pádů či skoků cestujících do kolejiště

za rok 2004 - 92 nehod
za rok 2005 - 75 nehod
za rok 2006 - 111 nehod
za rok 2007 - 113 nehod
za rok 2008 - 117 nehod

  • Do kolejiště se většinou dostanou lidé náhodou – zpravidla jsou opilí a spadnou tam.
  • Pracovníci Dopravního podniku zaznamenávají člověka v kolejích asi jednou za tři dny. Úmyslné skoky sebevrahů jsou jen výjimečné. Často jsou v kolejích i­vandalové, kteří chtějí vniknout do­tunelů nebo počmárat stěnu stanice.

Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

"Sebevraždy jsou tak ojedinělé, že ani nemůžeme říct, že by se v některých stanicích staly opakovaně," řekla Eva Dydová z tiskového oddělení Dopravního podniku. Jakmile spadne člověk do kolejiště, okamžitě se rozjíždí nacvičená záchranná operace.

Dozorčí stanice nebo i svědek události zastavuje všechny vlaky na trase stisknutím nouzového tlačítka. Pokud je nešťastník pod soupravou, dozorčí se okamžitě spojuje se zdravotníky, hasiči, policisty a Drážní inspekcí. Spadl-li do kolejí ještě před příjezdem metra, přivolá dozorčí jen sanitku a informuje policii.

Simulace pádu pod metro

Pracovník metra musí zkratovat napájecí kolej, pak teprve mohou do kolejiště záchranáři vstoupit. Když skončil pod vlakem minulý týden pětapadesátiletý muž ve stanici Kobylisy, museli záchranáři dokonce soupravu metra rozpojovat.

"Častokrát se ale stává, že člověk sám vyleze a uteče," podotkla Ernestová. V těchto případech se často provoz ani nestačí zastavit.

Nejčastěji dozorčí stanice mačkají nouzové tlačítko na Zličíně, kde se snaží kolejištěm dostat do depa vandalové, a na Černém Mostě, kde si zas cestující zkracují přes koleje cestu z jednoho nástupiště na druhé.

Pády nebo neoprávněná vniknutí mohou zastavit jen zábrany, které se otevírají společně s dveřmi vagonů. V Praze se s nimi počítá jen u nové trasy metra D.

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Varování: probíhá útok na RDP protokol pro vzdálený přístup k počítači

O probíhajícím útoku na protokol RDP, který je používán některými programy pro vzdálený přístup k ploše, informovala...

Pořídí si Česko „neviditelné“ stíhačky? Problém je cena za hodinu letu

V roce 2027 končí pronájem stíhacích strojů Gripen. Jaká je možnost, že místo nich pořídíme „neviditelné“ stroje F-35?

Co nahradí gripeny? Ve hře jsou všichni kromě Číny a Ruska

Páteří české protivzdušné obrany jsou dnes letouny JAS 39 Gripen. Jejich pronájem končí v roce 2027, což vzhledem k...

Spojené státy mají covidový problém. I lepší nástroje na jeho zvládnutí

V USA se virus SARS-CoV-2 podle všeho rychle šíří ve státech, které se během jara nejhoršímu vyhnuly. Není jasné, zda v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

České letectvo došlo od migů ke gripenům. Co bude po nich?

České letectvo se musí začít chystat na dobu „po gripenech“. O tom, jak by mohla vypadat, naznačuje něco i dohoda o...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Víte, proč všechny technické výkresy byly modré? Podívejte se na video

Elektronika bez tištěných spojů, elektronika jako náušnice, kyanotypie jako umělecký výrazový prostředek, dokonalé...

Úžasná krása chemie. Postavte si baterii z vody a nechte vybuchnout sopku

V Praze probíhá největší kutilský veletrh na světě. Je tedy logické, že právě na něm najdete i skoro celou redakci...

Úplná pravidla soutěže o vstupenky na akci Maker Faire Prague 2019

Soutěž o vstupenky na akci Maker Faire Prague 2019.

Vyhrajte lístky na veletrh kutilů, kde se třeba projedete po vodě

Server Technet.cz, který je hlavním mediálním partnerem pražského veletrhu Maker Faire 2019, vyhlašuje soutěž o deset...

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Můj boj s nemocí: Když jsem se probudila, neměla jsem nohy

Na začátku to vypadalo, jako bych něco špatného snědla nebo chytla virózu, píše čtenářka Renata svůj příběh do seriálu...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...