Čtvrtek 21. ledna 2021, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 21. ledna 2021 Běla

Pohled, který nezná ani strojvedoucí. Podívejte se do tunelů metra

Víte, proč má stanice metra Hlavní nádraží úplně jinou podobu než ostatní na původní trase? A kudy se dá projet z trasy C na trasu A? Podívejte se s námi do nejstaršího tunelu metra. Jeho konstruktéři již před čtyřiceti lety mysleli na všechno, bez větších úprav slouží dodnes.

Ta přípojka nikdy nefungovala a při jízdě metrem ze stanice Hlavní nádraží do stanice Muzeum ji nemáte šanci ani zahlédnout. Přesto měl plánovaný tramvajový přivaděč na stavbu metra zásadní vliv. Právě kvůli němu totiž vypadá "Hlavák" úplně jinak než všechny ostatní stanice nejstaršího úseku pražského metra na trase C. To se cestujícím otevřelo přesně před 40 lety, jak bylo tehdy zvykem, na oslavu osvobození vlasti Rudou armádou 9. května 1974 (stavět se začalo v lednu 1966). Měřilo 6,6 km a mělo celkem devět stanic mezi Florencí (původně Sokolovskou) a Kačerovem. Ale zpět k tramvaji.

Strojvedoucí by se mohl splést

Původní plány na zlepšení dopravy v Praze totiž nejprve nepočítaly s metrem, ale s takzvanou podpovrchovou tramvají. Ta měla do podzemí zajíždět v Bolzanově ulici a ústit do tunelu mezi stanicí Hlavní nádraží a Muzeum. Dvojkolejné zaústění přípojky bylo vybudováno a stojí dodnes.

Jeli jsme náhradní soupravou, pohotovostně zaparkovanou u křížového obratiště...
Kameru GoPro Hero 3 jsme připevnili na spřáhlo. Na lepicí pásce se nesmí šetřit.

Podívejte se na unikátí záznam průjezdu nejstarší části trasy metra "C". GoPro kamery jsme měli na spřáhle soupravy, v kabině strojvedoucího, i na boku vozu. Podívejte se n průjezd metrem z perspektivy, která není všední ani strojvedoucím.

Tramvaje však měly dveře pouze z pravé strany, a tak stanice nemohla mít dnes obvyklé ostrovní uspořádání. Kvůli tomu má stanice jinak neobvyklé boční nástupiště.

Stejným způsobem je řešen Vyšehrad (tehdy Gottwaldova). Stanice je hned za mostem a koleje by se kvůli ostrovnímu nástupišti musely prudce rozjíždět a stanice by musela být posunuta dále. Bylo tedy praktičtější ji navrhnout s bočním nástupištěm.

Fotogalerie

Podívejte se na odbočky na jiné trasy, včetně chystaného déčka.

Geometrická kolejová elegance u výjezdu ze stanice Kačerov. Zde se dříve...
Spřáhlo je mechanismus, kterým se spojují vagóny do soupravy. V tunelu se...
Ve stanicích jsme nestavěli, po varovném zahoukání jsme jimi nízkou rychlostí...
Tudy povedou koleje do tunelu linky D. Zatím je zaslepen zdí.

A také na to, jak jsme unikátní záběry průjezdu soupravy natáčeli.

Zobrazit fotogalerii

Z dnešního pohledu je takové řešení stanic naprosto bezproblémové, tehdy se však projektanti snažili bočním nástupištím vyhnout. Jedním z důvodů bylo, že dveře ovládal strojvedoucí a při volbě se mohl teoreticky splést, a pasažéry tak ohrozit. "Za celou historii však k žádnému vážnějšímu incidentu nedošlo," vysvětluje dlouholetý instruktor Dopravního podniku Petr Hurych.

Už během prvního roku výstavby metra pozvaní sovětští odborníci zjistili, že podpovrchová tramvaj by dopravní situaci nevyřešila a postupná přestavba na metro by byla obtížná. Proto vláda v roce 1967 rozhodla vybudovat metro a tramvajovou síť zcela odděleně. Některé úseky bylo potřeba přebudovat, ale tramvajová přípojka u Hlavního nádraží už zůstala.

Zkratka na trasu A

Za stanicí I.P. Pavlova míjí vlak dvojkolejnou odbočku ke stanici Náměstí míru na trase A. Je to technická spojka (maximální rychlost je omezena na 40 km/h), která se využívá, například když je potřeba opravit podvozky vagónů. Za tímto účelem je speciálním soustruhem vybaveno depo Kačerov, a tak se na údržbu vozy sjíždějí zde.

Původní vozy metra

Z původních 85 vozů Ečs sovětské výroby zbylo do dnešního dne pět. Tři tvoří historickou soupravu Dopravního podniku, kterou se můžete při významných výročích svézt, jeden je v muzeu a jeden vůz používá společnost Siemens pro testování různých technologií.

Jeden z propagačních snímků vozu Ečs v tunelu tratě I.C, zde ještě bez...
Při převozu do Prahy se zastavily v hraniční stanici Čop.
Čtyřvozová souprava Ečs ve stanici Hlavní nádraží v roce 1975
První vozy Ečs dorazily na Nádraží Krč 16. října 1973.

Příjezd vozů Ečs do Prahy .

První sovětské vozy Ečs dorazily do Prahy na nádraží v Krči už 16. října 1973. Do Prahy přijížděly soupravy vagónů z Mytiščinského strojírenského závodu po vlastní ose. Ve speciálním vlaku, kde bylo potřeba na hranicích SSSR kvůli většímu rozchodu vyměnit podvozky, byly zařazeny i spací vagóny pro techniky, kteří metro v Praze zprovozňovali.

Není bez zajímavosti, že nová spojka za stanicí Florenc (v novější části trasy) vedoucí na "béčko" je z důvodu úspor už pouze jednokolejná. Každopádně je systém pražského metra navržen tak, aby se vozy z jakékoliv trasy dostaly pohodlně na jakoukoliv jinou trasu.

Pražského povstání: konečná pro mimořádné situace

V případě mimořádných situací, jako je pád člověka do kolejiště nebo například povodně, slouží stanice Pražského povstání i jako konečná. Soupravy se zde obracejí, což je možné díky spojce mezi první a druhou kolejí (před stanicí ve směru z Florence). "Pokud se stane něco například na Muzeu, jezdí se takzvané malé kolo mezi Povstáním a stanicí Háje a mezi Florencí a stanicí Letňany," vysvětluje Hurych.

Takto vidí tunel (a světlo stanice na jeho konci) strojvůdce. V tunelu svítí...

Takto vidí tunel (a světlo stanice na jeho konci) strojvůdce. V tunelu svítí dálkovými světly, které před vjezdem do stanice přepne na potkávací.

Za stanicí je i takzvaná čtvrtá kolej (dlouhá 120 metrů), kam se v noci soupravy odstavují, protože do depa by se všechny nevešly. To vše důmyslně navrhli a vybudovali odborníci před 40 lety.

Většina trasy C je hloubená, za stanicí Pražského povstání ve směru na Mládežnickou (dnes Pankrác) už je však tunel ražený. A právě za Pankrácem je i už tehdy plánovaná spojka na budoucí trasu D.

Strojvůdce soupravy Ečs v dobovém stejnokroji (1974)

Strojvůdce soupravy Ečs v dobovém stejnokroji

První vozy Ečs dorazily na Nádraží Krč 16. října 1973.

První vozy dorazily na Nádraží Krč 16. října 1973.

Některé současné návrhy ovšem počítají s tím, že zde bude na trasu D plnohodnotná odbočka. To znamená, že cestující si budou muset hlídat, zda jejich vlak dále pokračuje po trase C, nebo odbočí na déčko. Podle některých odborníků to pro cestující není právě nejlepší řešení.

Automaticky i ručně

I když se řízení metra za 40 let zautomatizovalo, i dnes má strojvedoucí možnost soupravu řídit ručně. Určuje rychlost jízdy podle signalizace zabezpečovače PA-135-MATRA, především podle stupnice, které v metru nikdo neřekne jinak, než teploměr. Je to indikátor, který signalizuje, zda souprava udržuje bezpečnou vzdálenost od vlaku před ní. Ukazatel na stupnici stoupá, či klesá podle toho, jak se vlak k překážce přibližuje, nebo se od ní vzdaluje. Odtud tedy přezdívka teploměr.

Kdyby strojvůdce i přes upozornění omylem dále trval na vysoké rychlosti (maximálka je 80 km/h) a hrozila by kolize, systém aktivuje nouzovou brzdu.

Při plně automatickém řízení stačí stisknout a 100 metrů po rozjezdu držet tlačítko. Strojvedoucí pouze kontroluje, zda například nedošlo k pádu cestujícího do kolejiště. V takovém případě stačí tlačítko pustit a vlak zastaví. Při jízdě pak rychlost kontroluje automat.

Slunce na Kačerově a zeď na Sokolovské

Když strojvedoucí dříve přijížděli dlouhým klesáním z Budějovické na Kačerov, mohli se na obratu podívat, jak je venku. Obratové koleje bylo jen částečně zastřešené, boční stěny chyběly. Navíc obraty se dokonce prováděly venku. "Vždycky jsme se dívali, jestli je venku hezky. Bylo to takové příjemné zpestření, když člověk celý den trávil v tunelu," vzpomíná Hurych.

A odtud může souprava přejet na linku A.

A odtud může souprava přejet na linku "A".

Odbočka na linku B. Soustavou propojovacích tunelů se souprava může dostat z...

Odbočka na linku "B".

Na druhém konci trasy C byla v roce 1974 zeď. Sokolovská, dnešní Florenc, fungovala jako stanice obratová a končila zdí. Ta zmizela až při prodlužování trasy na Nádraží holešovice (dříve Fučíkovu). Za ní sice ještě byl připraven kousek tunelu, ale nešlo ho nijak využít. Do roku 1978 byla Florenc konečnou. Vlaky zde proto využívaly takzvaného křížového obratu. Křížení je zde dodnes.

  • Nejčtenější

Android TV mizí z televizorů. Podívejte se, co jej letos mnohde nahradí

Operačnímu systému Android TV zřejmě začíná poslední sezóna. Jak se ukázalo na veletrhu CES 2021, již letošní novinky...

Válka v jednom čísle. Jak Sověti na papíře vyhráli nad Západem

Sověti vyvinuli na přelomu 60. a 70. let analytickou metodu, která měla umožnit snadné srovnání vojenské techniky...

Rezervace očkování je plná zbytečných chyb. Způsobila i pád celého systému

Státní web na rezervaci očkování proti covidu-19 byl plný úplně základních chyb a zbytečných komplikací. Navíc začal...

Čest, talent i služba Hitlerovi. Nejlepší tankista války byl z Jesenicka

Během druhé světové války vznikla po vzoru leteckých es nová kasta es tankových. Patrně nejlepším tankistou 2. světové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operaci Pouštní bouře zahájily vrtulníky US Army úderem na radary

První letecký úder proti Iráku neprovedly před třiceti lety „neviditelné bombardéry“ USAF, ale vrtulníky Apache US...

Kdo staví vilu na Babě? Muž s vazbami na sponzory Zemanovy kampaně

Premium Nová prosklená vila na vrchu Baba v Praze budí zájem místních i turistů. Dům patří firmě Luboše Paška, který je...

Ano, Češi byli nejlepší! říká zámořský expert o časech, kdy i Kanada žárlila

Premium Omlouvá se při vzpomínce na nezdar Pavla Patery v Dallasu. Zápasy proti Buffalu s Dominikem Haškem v brance přirovnává...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

  • Další z rubriky

Flygskam a Tagskryt. Dává hon na aerolinie ve jménu ekologie smysl?

Premium Nakolik jsou dopravní letadla a jejich spalovací motory hrozbou pro životní prostředí a proč je na ně upřena taková...

První moderní dopravní letoun měl Boeing. Záhy ho převálcoval Douglas

Příběh přelomového Boeingu 247 vypadal zpočátku nadějně, ale rychlý rozvoj letectví a především nástup Douglas DC-2 a...

Pozitivní efekt pandemie? Brutálně urychlila vývoj i využívání technologií

Deset let rozvoje za osm týdnů, desetinásobek rozšíření za patnáct dní. Výzkumná agentura CTA, která pořádá největší...

Dakota všem vytřela zrak. A s turbovrtulovými motory dvakrát

Žádný jiný typ letadla se délkou aktivní služby nemůže vyrovnat slavné americké Dakotě, jejíž historie se začala psát...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...

Bezplatné jezdění po dálnici? Elektronické známky téměř nikdo nehlídá

Premium Druhý týden platí na českých dálnicích novinka v­ podobě elektronické dálniční známky. Zatímco lidé takzvané viněty...