VIDEO: Z Liberce přilétá nový bezpilotní vrtulník LIAZ

  • 21
Na zbrojařském veletrhu Future Forces International Exhibition, konaném v Praze ve dnech 17. až 19. října, představila firma Liberecké Aero Závody nový bezpilotní vrtulník SkySpotter 150.

SkySpotter 150 je bezpilotní vrtulník schopný plnit denní i noční operace za zhoršených povětrnostních podmínek a v různých klimatických zónách. Let může probíhat plně autonomně, podle naprogramovaného letového plánu a/nebo operátor může také řídit dron dálkově.

SkySpotter 150 je určen pro širokou škálu civilních, záchranných a vojenských misí. Jeho parketou budou především průzkumné a monitorovací úkoly, podle toho bude vedle základního elektrooptického senzoru nesena rozšiřující sestava dalších detekčních zařízení pro dané úkoly.

Vojáci mohou SkySpotter 150 využít k různorodým průzkumným misím, včetně lokalizace nepřítele v těžko přístupném terénu, skrytého pod hustou vegetací a do určité míry i v podzemních prostorách, dále k detekci nevybuchlé munice a mapování minových polí a zdaleka ne v neposlední řadě se nabízí kontrola hranic proti průnikům ilegálů.

V civilním sektoru to je například kontrola dlouhých potrubních systémů (ropovody, plynovody, teplovody) a kontrola vedení elektroenergetické přenosové soustavy, monitorování průchodnosti dopravní infrastruktury, provádění letecké fotogrammetrie a přes nepočítaně dalších úkolů až po leteckou vakcinaci lišek proti vzteklině.

Nejpopulárnější oblastí nasazení SkySpotteru 150 z pohledu občana České republiky by představovaly participace na různých záchranných operacích, a to i při velkých přírodních katastrofách jako jsou povodně atd.

Dron SkySpotter 150 má prázdnou hmotnost 100 kg a maximální vzletovou hmotnost 150 kg (na tu odkazuje právě číslo v typovém označení), z čehož užitečný náklad je maximálně 30 kg a zbytek palivo. V běžném režimu dosahuje vytrvalosti letu 5 až 7 hodin, maximální rychlost je 130 km/h. Dron může operovat při teplotách od -20 °C do 50 °C.

Podle European Defence Review magazine je liberecký dron poháněn Wankelovým motorem (motor s rotujícími písty), spotřeba paliva činí 5 až 8 kg/h.

Obsluha je dvojčlenná. Jeden operátor ovládá samotný dron, resp. v případě zcela autonomního letu tento předem naprogramuje, druhý operátor ovládá či může ovládat nesené zařízení. Celý systém se skládá z velkého přepravního kontejneru pro dva drony s manipulačním zařízením a zásobou paliva, pozemní řídící stanice a dvojice těchto dronů.