Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hitlerovy „létající vlaky“ ukázaly cestu dalším rychlovlakům

Patří ke světovým železničním legendám a měnily svět železnice stejně jako Orient Express, britská rekordmanka Mallard, rychlovlaky TGV nebo Pendolina s naklápěcí skříní. Někdy jsou označovány za první rychlovlaky na světě a určitě jsou předskokany moderní vysokorychlostní železnice.
Vlak s neobvyklým aerodynamickým čelem se skosenou střechou a elegantním...

Vlak s neobvyklým aerodynamickým čelem se skosenou střechou a elegantním nátěrem v krémové a fialové barvě vyhrazený jen luxusním expresům musel na trati vzbuzovat pozornost. Od 15. května spojoval Berlín s Hamburkem a vysloužil si přezdívku „Létající Hamburčan“. Prototyp označení VT 877 nabízel 98 míst ve 2. třídě, byl 42 metrů dlouhý a vážil 77 tun. Měl dva motory Maybach s výkonem 604 kW a elektrický přenos výkonu. Trakční byl střední podvozek. Dodnes se zachovalo jen několik metrů dlouhé torzo v železničním muzeu DB v Norimberku. | foto: Archiv Petr Štáhlavský

Tyto stroje se staly inspirací pro mnohé železnice po celé Evropě. Jako u mnoha legend byl však jejich „život“ krátký.

„Fligende Züge“ neboli „létající vlaky“ znamenaly ve 30. letech 20. století skutečnou revoluci na železnici. Nabízely nevšední pohodlí, ale především do té doby nevídanou rychlost cestování. Nacistické Německo se jimi chlubilo, aby demonstrovalo úspěchy pod vedením Vůdce, stejně jako to činilo u jiných projektů, třeba konstrukce obřích luxusních vzducholodí, výstavby dálnic, zahájení televizního vysílání a mnoha dalších věcí, jejichž vznik lze vysledovat v časech před nástupem nacistů k moci.

Vývoj rychlých motorových vozů pro budoucí „létající vlaky“ začal v únoru 1931, když Německé říšské dráhy (Deutsche Reichsbahn) objednaly u společnosti WUMAG v lužickém Zhořelci první dvouvozovou jednotku za 322 126 tehdejších říšských marek. První zkušební jízdy se uskutečnily již koncem roku 1932. Adolf Hitler se stal říšským kancléřem 30. ledna 1933.

Motorové „rychlovlaky“ slavily v Německu velký úspěch. Do 22. srpna 1939, kdy byl jejich provoz kvůli přípravám na válku s Polskem zastaven, bylo vyrobeno 35 motorových jednotek několika různých typů a tři elektrické jednotky. Od roku 1933, kdy byl zaveden první pár spojů mezi Berlínem a Hamburkem s denním výkonem pouhých 586 kilometrů, se do léta 1939 rozrostl provoz „létajících vlaků“ na 40 spojů, které denně ujely téměř 19 000 kilometrů. Nejdelší trasou s 880 kilometry bylo spojení Berlína s Basilejí. „Létající expres“ ji tenkrát zvládl přes Erfurt za 9 hodin, dnes ta samá cesta – ale přes Braunschweig – trvá rychlovlaku ICE 7 a čtvrt hodiny.

Fascinující byly tehdy dosažené rychlosti. Ta maximální představovala neskutečných 160 km/h. Díky tomu v roce 1939 dosahovalo 25 z oněch 40 spojů průměrnou rychlost 100 km/h a víc. V Československu tenkrát dosahovaly „parní“ expresy pouze na několika málo úsecích maximální stokilometrovou rychlost a pouze jeden pár vlaků, legendární Slovenská strela provozovaná lehkými motorovými vozy, měl maximální rychlost 130 km/h. Mezi Prahou a Bratislavou dosahovala cestovní rychlost 92 km/h.

„Létající Hamburčan“ zvládl v roce 1933 cestu mezi Berlínem a Hamburkem (287 km) za 2 h. 18 min. cestovní rychlostí 125 km/h. Tehdy nejrychlejší expres s parní lokomotivou potřeboval na cestu 2 h. 59 min. a současný rychlovlak ICE ji zvládne za hodinu a tři čtvrtě. Kvůli „dětským nemocem“ byl však z počátku často nahrazován klasickou „parní“ soupravou. Přesto slavil úspěch a DRG v roce 1935 zařadila do provozu dalších 13 vylepšených jednotek typu „Hamburg“. Byly delší, komfortnější (pouze 77 míst) a měly nové čelo charakteristické pro všechny další předválečné německé „rychlovlaky“.

Slibný vývoj „létajících vlaků“ zastavila zničující válka. Výroba dalších již objednaných jednotek byla zrušena ve prospěch válečných potřeb a poslední největší před válkou plánovaný čtyřvozový vlak typu „Mnichov“ zůstal jen v plánech. Úspěšné a oblíbené expresy byly odstaveny a do provozu se vrátily až po světové válce. V bývalé Německé demokratické republice vydržely poslední z nich v provozu až do roku 1980.

Autor:
  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 127 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 19 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 36 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

Jakou výzbroj má země, jejíž historie je protkána bojem o vlastní existenci

v diskusi je 6 příspěvků

12. května 2024

Izraelské obranné síly byly oficiálně ustanoveny 26. května 1948, krátce po vzniku novodobého...

Herečka Libuše Havelková proslula kladnými rolemi maminek a babiček

v diskusi je 8 příspěvků

11. května 2024

Před 100 lety, 11. května 1924, se v Českých Budějovicích narodila oblíbená herečka Libuše...

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 127 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...