I když Velká Británie šetří, plány na výrobu nových letadlových lodí nezastavila. V pátek 4. července tak sama královna pokřtila dosud největší letadlovou loď, jakou bude ostrovní velmoc provozovat a jakou za kanálem La Manche postavili. Loď třídy Queen Elizabeth (královna Alžběta) se dostala do fáze, kdy je sestavena a nyní budou probíhat vnitřní práce.
Je dlouhá 280 metrů a široká 70 metrů. Posádku včetně pilotů má tvořit na 1 600 lidí. Loď uveze 36 stíhaček typu F-35 a čtyři vrtulníky.
Tak trochu politický akt
"HMS Queen Elizabeth ukazuje novou fázi v historii našeho námořnictva," řekla podle BBC při ceremonii panovnice.
Místo tradičního šampaňského byla loď pokřtěna lahví skotské whisky Islay. To spolu s místem stavby a slavnosti v loděnici ve skotském Rosythu mělo i určitý politický podtext. Už 17. září bude tato dosavadní součást monarchie hlasovat v referendu o samostatnosti.
Rostoucí náklady
HMS Queen Elizabeth (R08) má být první ze dvou letadlových lodí této třídy. Osud druhé lodi HMS Prince of Wales (R09) je však kvůli financování nejasný, i když se na ní začalo pracovat již v roce 2011 . Už nyní je rozpočet na obě lodi překročen o více než dvě třetiny, když se z původního plánovaného rozpočtu 3,65 miliardy liber (asi 126 miliard korun) částka vyšplhala na 6,2 miliardy liber (asi 215 miliard korun).
Až bude R08 hotová, má operovat z přístavu v Portsmouthu. Ten je upravován, aby do něj loď moha vplout a kotvit zde. V loděnici v Portsmouthu přitom již v polovině roku 2012 dokončili výrobu části trupu lodi, která byla posléze dopravena právě do suchého doku loděnice ve skotském Rosythu, kde je celá loď kompletována.
Z poslední rok je to již třetí letadlová loď, která byla pokřtěna, nebo spouštěna na vodu. V listopadu loňského roku to bylo americké plavidlo USS Gerald Ford s jaderným pohonem. Tato první loď nové generace s délkou přes 300 metrů je větší než loď třídy Queen Elizabeth a ve své letce bude mít i bezpilotní letouny. Vyplout by měla v únoru 2016.
Loni v srpnu to zase byla vůbec první letadlová loď indické výroby. Plavidlo INS Vikrant musí být ještě dovybaveno zbraněmi a další technikou, aby mohlo v roce 2017 nastoupit do služby. Loď měří 260 metrů a na šířku má 60 metrů. Plavidlo pojme 1 450 mužů a měly by z něj startovat ruské bojové letouny MiG-29K, indická letadla LCA a ruské vrtulníky Kamov.
Států, které provozují letadlové lodě vlastní výroby přitom není mnoho. Patří sem USA, Velká Británie, Francie a Rusko a nyní přibude i Indie.
Velikostí překonává většinu konkurence
Práce na lodi začaly zhruba před pěti lety a dokončena byla 33 měsíců poté, co do suchého doku dorazila první část.
Finální stavba probíhá v největším suchém doku ve Velké Británii v již zmíněném skotském Rosythu, ale jednotlivé díly vznikají i jinde. Letos byl dokončen trup a očekává se, že stroj poprvé vypluje. Jen pro zajímavost, nátěry na celé lodi zabraly 1,5 milionu metrů čtverečních. V roce 2017 pak proběhnou testy na vodě a loď bude předána, aby byla o rok později dovybavena letouny F-35B a dalšími stroji. Do plného provozu by pak měla vstoupit v roce 2020.
Plavidlo bude mít dva 33tunové lodní šrouby, které budou dohromady potřebovat až 80 MW energie. Energii jí budou podle queenelizabethcruises.net dodávat dvě 36MW turbíny Rolls-Royce MT30. Spolu s dalšími generátory je celkový instalovaný výkon 109 MW. Loď bude mít akční rádius až 18,5 tisíce kilometrů při maximální rychlosti 25 uzlů (zhruba 46 km/h).
S rozměry 280 metrů na délku, 70 metrů na šířku a 57 na výšku se řadí mezi největší letadlové lodě světa. Předchozí generaci letadlových lodí, prezentovanou plavidlem HMS Invincible, překonává ve výtlaku třikrát a v délce o čtvrtinu. Je také o 18 metrů delší než francouzská letadlová loď Charles de Gaulle.
Výrobu zajišťuje konsorcium firem Aircraft Carrier Aliance, které sdružuje ministerstvo obrany a tři hlavní dodavatele BAE Systems, Babcock a Thales. Na výrobě se podílí kolem stovky společností a zhruba deset tisíc zaměstanců.