Neděle 28. února 2021, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. února 2021 Lumír

Letadla zabijí 8 000 lidí ročně jedem ze spalování benzínu, tvrdí vědci

Mikroskopické částečky unikající z tryskových motorů letadel mohou způsobit zdravotní potíže a dokonce smrt lidí na zemi. Alespoň si to myslí vědci z Massachusettského technologického institutu.

Letecká doprava podle MIT ničí životy i bez Chemtrails | foto: Petr Knopp

Vědci nedávno zveřejnili studii, v níž poukazují na souvislost mezi leteckým provozem a zdravotními problémy některých lidí. Nezpůsobují je ale bájné chemtrails, jak se domnívají příznivci konspiračních teorií, ale obyčejné spaliny leteckého benzínu.

Naše atmosféra je totiž plná různých chemických látek, které vyrobil člověk včetně emisí ze spalování paliv nebo jsou vedlejšími produkty živých organismů. A letecká doprava se tomto problému podílí.

Blud jménem chemtrails

Letadla nás prý práškují a sterilizují

Pokud se některé z těchto chemikálií spojí v atmosféře, mohou vytvořit malé pevné či tekuté mikročástice ne větší než 2,5 mikrometru. Pro srovnání, průměr lidského vlasu je 70 mikrometrů.

I když není jasné, zda všechny tyto částečky mohou být škodlivé, některé jsou. Nebezpečí pro člověka vzniká v okamžiku, kdy je vdechne a dostanou se do plic. Mohou tam uvíznout nebo proniknout do krve.

Podle odhadu Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 2004 způsobuje znečištění vzduchu ročně asi jeden milion úmrtí. Některé epidemiologické studie zase připisují znečištění ovzduší rozvoj kardiovaskulárních a respiračních onemocnění včetně rakoviny plic.

Nová studie naznačuje, že stroje létající v nadmořské výšce kolem 11 km vypouštějí znečišťující látky, které přispívají asi k osmi tisícům úmrtí ročně na celém světě. Výsledky výzkumu tento měsíc přinesl časopis Environmental Science and Technology.

Poprvé poskytuje odhad počtu předčasných úmrtí, které lze připsat na vrub emisím z letecké dopravy. Největší vinu na tom prý mají oxidy dusíku (NOx) a oxidy síry (SOx), které letadlo za letu vypouští a které reagují s plyny již v atmosféře obsaženými. Tím se tvoří škodlivé jemné částice.

Regulace i nad 1 km

Předpisy stanoví množství emisí v letecké dopravě do výše 1 km. Doposud se mělo za to, že nad tuto oblast nejsou vytvořené emise ovlivněny turbulentními vlivy, které by je posouvaly k zemi. Tvoří přitom 90 procent všech emisí. Je tak regulována jen ta desetina, kterou letadla vypustí při vzletu a přistání. I zkoušky nových leteckých motorů dávají důraz na simulaci těchto dvou situací.

"Cokoli nad výšku jednoho kilometru opravdu není regulováno, a cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, zda to bylo odůvodněné," říká jeden z autorů studie Steven Barrett, asistent na katedře Letectví a kosmonautiky MIT.

Při výzkumu využil Barrettův tým počítačový model, který spojil údaje o leteckých trasách, množství paliva spotřebovaného během letů a o odhadovaném množství emisí z letů. Ty zkombinoval s globálním atmosférickým modelem, který zahrnoval cirkulaci vzduchu v atmosféře v různých částech světa.

Z toho následně určil, kde mohou emise z letecké dopravy způsobit zvýšení hustoty malých částic. Tyto údaje tým vztáhl k hustotě obyvatelstva a míře riziku podobných onemocnění v různých částech světa.

Na základě těchto informací došli výzkumníci například k závěru, že emise vypuštěné nad Evropu a Spojenými státy, kde je provoz nejhustší, mají vliv na kvalitu ovzduší v Indii a Číně.

To znamená, že i když množství paliva spotřebovaného letadly nad Indií a Čínou tvoří pouze desetinu celkové spotřeby, v těchto dvou zemích tedy zemře téměř polovina všech obětí, u nichž lze vystopovat vliv leteckých emisí. Konkrétně to je zhruba 3 500 úmrtí za rok.

Důvody vysokého procenta předčasných úmrtí v Indii a Číně jsou hustota obyvatel a vysoké koncentrace amoniaku v tamní atmosféře. Tento amoniak reaguje s NOx a SOx a vytváří právě ony miniaturní částice, které lidé vdechují na zemi.

Ze studie vyplývá, že by se příslušné orgány měly zamyslet nad tím, zda neregulovat emise i ve vyšších nadmořských výškách.

Je to jen součást většího problému

Steve Lott, mluvčí Mezinárodní letecké asociace, která zastupuje 230 leteckých společností, říká, že letectví je malá část velkého problému. Zvláště, pokud se výsledky srovnají s jinými způsoby dopravy, které také vytvářejí emise. Podle jím citované studie z roku 2007 mají souviset emise z celosvětové nákladní dopravy s 60 000 předčasnými úmrtími ročně.

Zdroj (AJ):

MITnews
Greencarcongress
Time

Autor:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Lidé nejsou méně ukáznění. Proč rostou počty případů a co dál

Ze současné situace neexistuje žádné jednoduché a levné východisko. Ale jedna cesta nabízí naději na relativně rychlé...

Česko bude raketová velmoc. Ale jen v tom špatném smyslu

Česká armáda se chystá na nákup nové generace protiletadlových raketových systémů. Ale je poněkud nepochopitelné, že si...

Otevřel se padák a sonda dosedla. NASA zveřejnila záběry přistání na Marsu

NASA zveřejnila tříminutový videozáznam čtvrtečního přistání robotické sondy Perseverance na povrchu Marsu. Jde o...

Nadějná data. Stále přibývá dokladů toho, že vakcíny brání šíření viru

Nadějné výsledky z posledních dní naznačují, že minimálně některé vakcíny proti viru SARS-CoV-2 výrazně zpomalují jeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sahá se do rezerv. Kolik volných lůžek zbývá na českých JIPkách?

Údaje z českých nemocnic ukazují, že problém s nedostatkem lůžek intenzivní péče je nejhorší za celou dobu pandemie....

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Roboti Boston Dynamics si zahrají s dětmi a ještě sesbírají špinavé prádlo

Může robot zachránit vztah? V Boston Dynamics si patrně myslí, že ano. Jinak si nedokážeme vysvětlit, proč by měl robot...

OBRAZEM: Slavná Bobina z dob budovatelských měla částečně buržoazní původ

Legendou železniční dopravy v Československu se stala elektrická lokomotiva řady E499.0. Tato hrdinka poválečného...

Tudy ne, přátelé! Příběh dvou turbínových lokomotiv Škoda byl plný řevu a ohně

Premium Lokomotivy se spalovací turbínou se v padesátých letech zdály být docela dobrý nápad. I v plzeňské Škodovce jeden typ...

Rakovina společnosti. Sociální sítě nás radikalizují a rozdělují, říká odborník

Premium Umělá inteligence může udělat náš život mnohem pohodlnějším. Podle Josefa Holého, předního odborníka na umělou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...