Letadla zabijí 8 000 lidí ročně jedem ze spalování benzínu, tvrdí vědci

aktualizováno 
Mikroskopické částečky unikající z tryskových motorů letadel mohou způsobit zdravotní potíže a dokonce smrt lidí na zemi. Alespoň si to myslí vědci z Massachusettského technologického institutu.

Letecká doprava podle MIT ničí životy i bez Chemtrails | foto: Petr Knopp

Vědci nedávno zveřejnili studii, v níž poukazují na souvislost mezi leteckým provozem a zdravotními problémy některých lidí. Nezpůsobují je ale bájné chemtrails, jak se domnívají příznivci konspiračních teorií, ale obyčejné spaliny leteckého benzínu.

Naše atmosféra je totiž plná různých chemických látek, které vyrobil člověk včetně emisí ze spalování paliv nebo jsou vedlejšími produkty živých organismů. A letecká doprava se tomto problému podílí.

Blud jménem chemtrails

Letadla nás prý práškují a sterilizují

Pokud se některé z těchto chemikálií spojí v atmosféře, mohou vytvořit malé pevné či tekuté mikročástice ne větší než 2,5 mikrometru. Pro srovnání, průměr lidského vlasu je 70 mikrometrů.

I když není jasné, zda všechny tyto částečky mohou být škodlivé, některé jsou. Nebezpečí pro člověka vzniká v okamžiku, kdy je vdechne a dostanou se do plic. Mohou tam uvíznout nebo proniknout do krve.

Podle odhadu Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 2004 způsobuje znečištění vzduchu ročně asi jeden milion úmrtí. Některé epidemiologické studie zase připisují znečištění ovzduší rozvoj kardiovaskulárních a respiračních onemocnění včetně rakoviny plic.

Nová studie naznačuje, že stroje létající v nadmořské výšce kolem 11 km vypouštějí znečišťující látky, které přispívají asi k osmi tisícům úmrtí ročně na celém světě. Výsledky výzkumu tento měsíc přinesl časopis Environmental Science and Technology.

Poprvé poskytuje odhad počtu předčasných úmrtí, které lze připsat na vrub emisím z letecké dopravy. Největší vinu na tom prý mají oxidy dusíku (NOx) a oxidy síry (SOx), které letadlo za letu vypouští a které reagují s plyny již v atmosféře obsaženými. Tím se tvoří škodlivé jemné částice.

Regulace i nad 1 km

Předpisy stanoví množství emisí v letecké dopravě do výše 1 km. Doposud se mělo za to, že nad tuto oblast nejsou vytvořené emise ovlivněny turbulentními vlivy, které by je posouvaly k zemi. Tvoří přitom 90 procent všech emisí. Je tak regulována jen ta desetina, kterou letadla vypustí při vzletu a přistání. I zkoušky nových leteckých motorů dávají důraz na simulaci těchto dvou situací.

"Cokoli nad výšku jednoho kilometru opravdu není regulováno, a cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, zda to bylo odůvodněné," říká jeden z autorů studie Steven Barrett, asistent na katedře Letectví a kosmonautiky MIT.

Při výzkumu využil Barrettův tým počítačový model, který spojil údaje o leteckých trasách, množství paliva spotřebovaného během letů a o odhadovaném množství emisí z letů. Ty zkombinoval s globálním atmosférickým modelem, který zahrnoval cirkulaci vzduchu v atmosféře v různých částech světa.

Z toho následně určil, kde mohou emise z letecké dopravy způsobit zvýšení hustoty malých částic. Tyto údaje tým vztáhl k hustotě obyvatelstva a míře riziku podobných onemocnění v různých částech světa.

Na základě těchto informací došli výzkumníci například k závěru, že emise vypuštěné nad Evropu a Spojenými státy, kde je provoz nejhustší, mají vliv na kvalitu ovzduší v Indii a Číně.

To znamená, že i když množství paliva spotřebovaného letadly nad Indií a Čínou tvoří pouze desetinu celkové spotřeby, v těchto dvou zemích tedy zemře téměř polovina všech obětí, u nichž lze vystopovat vliv leteckých emisí. Konkrétně to je zhruba 3 500 úmrtí za rok.

Důvody vysokého procenta předčasných úmrtí v Indii a Číně jsou hustota obyvatel a vysoké koncentrace amoniaku v tamní atmosféře. Tento amoniak reaguje s NOx a SOx a vytváří právě ony miniaturní částice, které lidé vdechují na zemi.

Ze studie vyplývá, že by se příslušné orgány měly zamyslet nad tím, zda neregulovat emise i ve vyšších nadmořských výškách.

Je to jen součást většího problému

Steve Lott, mluvčí Mezinárodní letecké asociace, která zastupuje 230 leteckých společností, říká, že letectví je malá část velkého problému. Zvláště, pokud se výsledky srovnají s jinými způsoby dopravy, které také vytvářejí emise. Podle jím citované studie z roku 2007 mají souviset emise z celosvětové nákladní dopravy s 60 000 předčasnými úmrtími ročně.

Zdroj (AJ):

MITnews
Greencarcongress
Time

Autor:
 

Nejčtenější

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Další z rubriky

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Česko hledá moderní kutily a vynálezce. Přihlaste se na Maker Faire 2019

Jak se asi cítí při běhu v kole křečci, si můžete zkusit ještě před pavilonem.

Předposlední červnový víkend v Praze proběhne festival moderních kutilů Maker Faire 2019. Přihlásit se se svým...

Tělocvik děti nebaví a pohybová gramotnost klesá. V čem je problém?
Tělocvik děti nebaví a pohybová gramotnost klesá. V čem je problém?

Studie Mezinárodní zdravotnické organizace potvrdila, že za posledních 13 let se počet sportujících dětí značně snížil. Až třetina se omlouvá z tělocviku, a dokonce i někteří rodiče ho považují za zbytečný předmět. Jak to změnit?

Najdete na iDNES.cz