Čtvrtek 29. září 2022, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. září 2022 Michal

Havarovaný Jak-42D nebyl příliš starý, ale aerolinky měly problémy s bezpečností

  20:02
Provozovatel ruského letadla Jak-42D, které havarovalo s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl, měl problémy s bezpečností, nedávno byl na čas bez licence. Dvě ze tří letadel z jeho flotily navíc nesmějí létat do zemí Evropské unie. Havarovaného stroje se ale toto omezení netýkalo.

Jak-42 na snímku z 18. června 2010 | foto: Planepictures.net - OSDU

Letadlo, které havarovalo nedaleko Jaroslavle s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl na palubě včetně třech českých hráčů, provozovala ruská společnost Yak Service. V její flotile byla tři letadla, jeden Jak-42, který havaroval, a dva menší stroje Jak-40.

Společnost Yak Service měla před dvěma lety problémy s bezpečností provozu, proto jí orgány Ruské federace odebraly na čtyři měsíce licenci pro provoz letadel. Zákaz platil od 23. června 2009 do listopadu téhož roku. Následně v loňském roce přišel provozovatel o povolení létat do zemí Evropské unie s oběma menšími letadly Jak-40. Na havarovaný Jak-42D registrace RA-42434 se ale zákaz nevztahoval.

První informace o havárii neuvádí její možnou příčinu. Mohla to být technická závada nebo chyba posádky. Letadlo se zřítilo krátce po startu a dopadlo jen několik stovek metrů od startovací dráhy.

Havarovaný Jak-42D byl vyroben v roce 1993, ve stejném roce vznikla i společnost Yak Service. Tento letoun do flotily zařadila ale až v roce 2009. Letoun byl provozován ve VIP salónní verzi pro 73 pasažérů a posádku. Podle serveru Russianplanes.net mělo letadlo u celkem čtyř provozovatelů nalétáno k 1. lednu letošního roku 6 310 hodin a provedlo 3 026 startů a přistání. Agentura Itar-Tass ale uvádí nálet přes 20 tisíc hodin. Platný certifikát do další servisní prohlídky letadlu končil 1. října letošního roku.

Letadlo tedy nebylo ani příliš staré. A pokud platí první údaj o nalétaných hodinách, zdaleka nebylo na konci životnosti, která je u modelu Jak-42 plánována na 30 000 letových hodin. I v případě náletu 20 000 hodin by bylo letadlo jen ve dvou třetinách životnosti. Zde ale záleží i na počtu startů a přistání. Ani 18 let stáří není pro dopravní letadlo žádný extrémní věk. Starší letadla provozuje většina velkých evropských aerolinek a ve světě jsou běžně v provozu i letadla ze sedmdesátých let minulého století, výjimečně pak i starší.

Konstrukční kancelář Jakovlev začala vyvíjet model 42 na začátku 70.let minulého století. Zadáním bylo vytvoření proudového letadla, které by postupně nahradilo zastaralé turbovrtulové Iljušiny IL18 a proudové Tu-134. První prototyp vzlétl v roce 1974, do provozu u společnosti Aeroflot se letadlo dostalo ale až v roce 1980.

Provoz ale nebyl bezproblémový, takže výrobce v roce 1984 představil inovovanou verzi Jak-42D. Celkem bylo vyrobeno 178 letadel typu Jak-42 a výroba byla ukončena na přelomu let 2002 a 2003. Většina strojů létá v Rusku nebo zemích bývalého Sovětského svazu. Další původní odběratelé byli z Afriky, Asie a střední Ameriky. V polovině devadesátých let si jeden Jak-42 z Ruska pronajímala i česká letecká společnost Škoda Air.

Podle databází leteckých nehod Airdisaster.com a Airsafe.com je dnešní havárie sedmou pro typ Jak-42. V roce 1982 havarovalo letadlo Aeroflotu, zemřelo všech 132 cestujících na palubě. Další letoun Aeroflotu havaroval v roce 1990 u Sverdlovsku, zahynul jeden člen posádky a tři cestující.

Další havárie se odehrála v roce 1999 ve Venezuele, kde havarovalo letadlo společnosti Cubana de Aviacion. Zemřelo všech 22 lidí na palubě. Havárie Jaku-42 ukrajinských aerolinií AeroSvit havaroval v roce 1997 v Řecku. Zahynulo všech 70 lidí na palubě.

V roce 2003 pak havaroval v Turecku inovovaný model Jak-42D ukrajinské společnosti Ukranian Mediterranean Airlines, zahynulo všech 75 cestujících. O rok později havaroval letoun Uzbeckých aerolinií v Taškentu. Opět zahynulo všech 37 cestujících a členů posádky.

V dopravní verzi letadlo pojme 120 cestujících a tři členy posádky. Má dolet 4 000 kilometrů, maximální rychlost 740 kilometrů za hodinu a maximální vzletovou hmotnost 57 tun. Trup na délku měří 36,38 metru a rozpětí křídel je 34,88 metru. Letoun pohání tři motory Lotarev D-36 s tahem 63,7 kN uložené v zadní části trupu, nikoliv na křídlech. Dnes se již tato koncepce nepoužívá, v šedesátých a sedmdesátých letech ale byla oblíbená u ruských i amerických dopravních letadel. 

Konstrukční kancelář Jakovlev se proslavila především předchůdcem modelu Jak-42, který nese označení Jak-40. Obě letadla si jsou podobná, ale konstrukčně starší model 40 je výrazně menší, má délku 20,36 metru a pojme 32 pasažérů. I tento letoun má trojici motorů v zádi na trupu. Jak-40 provozovaly i Československé aerolinie. Celkem se v rozmezí let 1966 až 1981 vyrobilo přes 1 000 kusů tohoto letadla.   

Autor:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Poté, co neuspěl v té první, Putin chystá „Novou válku“

Premium Tváří v tvář dění posledních týdnů na ukrajinských frontách, vyhlásil Vladimir Putin částečnou mobilizaci. Jak...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejjasnější pohled za 30 let. Webbův teleskop vyfotil prstence planety Neptun

Vesmírný teleskop Jamese Webba prokázal své další schopnosti. Americká vesmírná agentura NASA zveřejnila nové snímky...

NASA testovala obranu Země před vesmírným tělesem, sonda zasáhla asteroid

Sonda DART americké vesmírné agentury NASA zasáhla v úterý podle plánu měsíc planetky Didymos. Šlo o první test obrany...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zabte je, než vylezou na břeh. I „hořící moře“ mělo zastavit německou invazi

Seriál Po neúspěšných diplomatických nabídkách se Hitler odhodlal k vypracování plánů na invazi do Británie. Britům bylo...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Nesmí se na ně spěchat. Jak fungují úložiště zemního plynu?

V září vrcholí období, kdy se od dubna vtlačují do podzemních úložišť zásoby zemního plynu. Pro tento účel se v Česku...

Vládkyně nebes. Dokud jsem vysoko, nebojím se, říká pilotka Pískatá

Premium Petra Pískatá doletěla letos v létě na anglickém nebi ke světovému titulu v bezmotorovém létání. Zvládla k tomu i...

KVÍZ: Znáte historii československého letectva a jeho letadla?

Svého času se 17. září slavil Den československého letectva. Své znalosti z historie této složky československé armády...

Udržitelná letecká paliva mají pomoci klimatu, podraží ale letenky

Premium Udržitelná paliva slibují šetrnost k životnímu prostředí. Podstatným způsobem by měla snížit škodlivé emise vypouštěné...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...