Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Havarovaný Jak-42D nebyl příliš starý, ale aerolinky měly problémy s bezpečností

  20:02aktualizováno  20:02
Provozovatel ruského letadla Jak-42D, které havarovalo s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl, měl problémy s bezpečností, nedávno byl na čas bez licence. Dvě ze tří letadel z jeho flotily navíc nesmějí létat do zemí Evropské unie. Havarovaného stroje se ale toto omezení netýkalo.

Jak-42 na snímku z 18. června 2010 | foto: Planepictures.net - OSDU

Letadlo, které havarovalo nedaleko Jaroslavle s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl na palubě včetně třech českých hráčů, provozovala ruská společnost Yak Service. V její flotile byla tři letadla, jeden Jak-42, který havaroval, a dva menší stroje Jak-40.

Společnost Yak Service měla před dvěma lety problémy s bezpečností provozu, proto jí orgány Ruské federace odebraly na čtyři měsíce licenci pro provoz letadel. Zákaz platil od 23. června 2009 do listopadu téhož roku. Následně v loňském roce přišel provozovatel o povolení létat do zemí Evropské unie s oběma menšími letadly Jak-40. Na havarovaný Jak-42D registrace RA-42434 se ale zákaz nevztahoval.

První informace o havárii neuvádí její možnou příčinu. Mohla to být technická závada nebo chyba posádky. Letadlo se zřítilo krátce po startu a dopadlo jen několik stovek metrů od startovací dráhy.

Havarovaný Jak-42D byl vyroben v roce 1993, ve stejném roce vznikla i společnost Yak Service. Tento letoun do flotily zařadila ale až v roce 2009. Letoun byl provozován ve VIP salónní verzi pro 73 pasažérů a posádku. Podle serveru Russianplanes.net mělo letadlo u celkem čtyř provozovatelů nalétáno k 1. lednu letošního roku 6 310 hodin a provedlo 3 026 startů a přistání. Agentura Itar-Tass ale uvádí nálet přes 20 tisíc hodin. Platný certifikát do další servisní prohlídky letadlu končil 1. října letošního roku.

Letadlo tedy nebylo ani příliš staré. A pokud platí první údaj o nalétaných hodinách, zdaleka nebylo na konci životnosti, která je u modelu Jak-42 plánována na 30 000 letových hodin. I v případě náletu 20 000 hodin by bylo letadlo jen ve dvou třetinách životnosti. Zde ale záleží i na počtu startů a přistání. Ani 18 let stáří není pro dopravní letadlo žádný extrémní věk. Starší letadla provozuje většina velkých evropských aerolinek a ve světě jsou běžně v provozu i letadla ze sedmdesátých let minulého století, výjimečně pak i starší.

Konstrukční kancelář Jakovlev začala vyvíjet model 42 na začátku 70.let minulého století. Zadáním bylo vytvoření proudového letadla, které by postupně nahradilo zastaralé turbovrtulové Iljušiny IL18 a proudové Tu-134. První prototyp vzlétl v roce 1974, do provozu u společnosti Aeroflot se letadlo dostalo ale až v roce 1980.

Provoz ale nebyl bezproblémový, takže výrobce v roce 1984 představil inovovanou verzi Jak-42D. Celkem bylo vyrobeno 178 letadel typu Jak-42 a výroba byla ukončena na přelomu let 2002 a 2003. Většina strojů létá v Rusku nebo zemích bývalého Sovětského svazu. Další původní odběratelé byli z Afriky, Asie a střední Ameriky. V polovině devadesátých let si jeden Jak-42 z Ruska pronajímala i česká letecká společnost Škoda Air.

Podle databází leteckých nehod Airdisaster.com a Airsafe.com je dnešní havárie sedmou pro typ Jak-42. V roce 1982 havarovalo letadlo Aeroflotu, zemřelo všech 132 cestujících na palubě. Další letoun Aeroflotu havaroval v roce 1990 u Sverdlovsku, zahynul jeden člen posádky a tři cestující.

Další havárie se odehrála v roce 1999 ve Venezuele, kde havarovalo letadlo společnosti Cubana de Aviacion. Zemřelo všech 22 lidí na palubě. Havárie Jaku-42 ukrajinských aerolinií AeroSvit havaroval v roce 1997 v Řecku. Zahynulo všech 70 lidí na palubě.

V roce 2003 pak havaroval v Turecku inovovaný model Jak-42D ukrajinské společnosti Ukranian Mediterranean Airlines, zahynulo všech 75 cestujících. O rok později havaroval letoun Uzbeckých aerolinií v Taškentu. Opět zahynulo všech 37 cestujících a členů posádky.

V dopravní verzi letadlo pojme 120 cestujících a tři členy posádky. Má dolet 4 000 kilometrů, maximální rychlost 740 kilometrů za hodinu a maximální vzletovou hmotnost 57 tun. Trup na délku měří 36,38 metru a rozpětí křídel je 34,88 metru. Letoun pohání tři motory Lotarev D-36 s tahem 63,7 kN uložené v zadní části trupu, nikoliv na křídlech. Dnes se již tato koncepce nepoužívá, v šedesátých a sedmdesátých letech ale byla oblíbená u ruských i amerických dopravních letadel. 

Konstrukční kancelář Jakovlev se proslavila především předchůdcem modelu Jak-42, který nese označení Jak-40. Obě letadla si jsou podobná, ale konstrukčně starší model 40 je výrazně menší, má délku 20,36 metru a pojme 32 pasažérů. I tento letoun má trojici motorů v zádi na trupu. Jak-40 provozovaly i Československé aerolinie. Celkem se v rozmezí let 1966 až 1981 vyrobilo přes 1 000 kusů tohoto letadla.   

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

I Jižní Korea měla své Techtle Mechtle, poradila si jinak než Česko

Jak vypadá vyšetřování velkého ohniska kolem nočního klubu v zemi, kde „chytrá karanténa“ opravdu funguje. Jižní Korea...

Svět je čím dál zelenější. Česko v současnosti míří opačným směrem

Na planetě Zemi v posledních desetiletích přibývá zeleně. Neplatí to však pro všechny státy. Česko bohužel představuje...

Dusičnan amonný zabíjel mnohokrát. Ovšem mnohem více životů zachránil

Výbuch v Bejrútu nebyl ani zdaleka jediným případem, kdy dusičnan amonný způsobil katastrofu. Některé z nich byly...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Televizory LG se mohou přehřívat, zkontrolujte, zda to není ten váš

U některých televizorů společnosti LG hrozí přetížení napájecího modulu, které může vést k jeho silnému přehřívání,...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Co musí zvládnout vlaky, než se dostanou do provozu. Crashtesty nečekejte

Množící se nehody na železnici mohou vyvolat otázku, jak jsou kolejová vozidla bezpečná a jak se jejich bezpečnost...

Nejlepší stroje předválečných ČSA byly z Itálie. Jeden tragicky havaroval

Posledním typem zařazeným do flotily meziválečných ČSA byl italský letoun Savoia-Marchetti S.73, s nímž se pojí do té...

Dusičnan amonný zabíjel mnohokrát. Ovšem mnohem více životů zachránil

Výbuch v Bejrútu nebyl ani zdaleka jediným případem, kdy dusičnan amonný způsobil katastrofu. Některé z nich byly...

Delší než z Prahy do Košic. Nový rekordní blesk nemusel být výjimečný

Extrémní přírodní jevy vždy přitahovaly pozornost, už jen proto, že se odehrávají mimo naši kontrolu a navíc ve...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...