Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dvojdílné elektrické lokomotivy Škoda. Jedna drží rychlostní rekord

V Plzni vyráběli sedm typů dvojdílných lokomotiv. Většina produkce šla do Sovětského svazu, ale exportovaly se i do Polska. Třetím zákazníkem se staly ČSD. Jedna dvojička z typu určeného pro SSSR potom v roce 2007, tedy v barvách ruských železnic, dosáhla rychlosti 262 km/h, a je tak nejrychlejší lokomotivou československé výroby.
Část 1/4

Čtyři z celkem sedmi typů dvojdílných elektrických lokomotiv Škoda

Vícedílné, v našem případě tedy pouze dvojdílné, lokomotivy představují obecně řešení požadavku zákazníka na výkonnou lokomotivu. Nejjednodušší bude uvést názorný příklad, dvojdílná elektrická lokomotiva pro ČSD řady E469.5 má trvalý výkon 4 080 kW. Tato lokomotiva, resp. každý její díl, vychází konstrukčně z lokomotivy řady E469.3 s trvalým výkonem 2 040 kW.

Zde může někdo namítnout, že u těžkých vlaků lze použít přípřež (dvě nebo více hnacích vozidel na začátku vlaku) a/nebo postrk (jedno nebo více hnacích vozidel na konci vlaku). Když je však pro daný revír a způsob nasazení potřeba pouze nebo především výkonnější varianta, je výhodnějším prostředkem lokomotiva dvojdílná než dvě klasické v přípřeži (zkrátka dvě lokomotivy zapojené za sebou). V případě potřeby lze použít i dvojdílnou lokomotivu v přípřeží, což se dá obecně přirovnat ke čtveřici klasických „jednoduchých“ lokomotiv v přípřeži (pokud jsou celkové výkony obou uvažovaných sestav podobné).

I když u dvojdílných lokomotiv Škoda mají jednotlivé díly po rozpojení zachovánu schopnost samostatného pohybu, tak v provozu se používají pouze jako dvojdílné. Tento fakt samozřejmě uvádí i katalogy, kde se vyloženě píše: „Jeden díl lokomotivy nemůže být použit samostatně pro vlakový provoz.“

V této souvislosti je zajímavý způsob rozlišení jednotlivých dílů v konkrétních unikátních označeních jednotlivých exemplářů dvojdílné lokomotivy, který se mezi jednotlivými uživatelskými zeměmi liší, a teď nemáme na mysli odlišný způsob samotného značení lokomotivních řad.

U ČSD měl každý díl přiděleno číslo po vzoru, jako by byl lokomotivou samostatnou. Naše první dvojdílná lokomotiva se tedy skládala z lokomotiv, resp. z dílů E469.5001 a E469.5002. Druhá v pořadí byla E469.5003 plus E469.5004 atd. Dané sestavy jsou „neměnné“, jednotlivé díly se mezi dvojičkami nepřehazují (to platí u všech typů dvojiček Škoda). Od roku 1988 bylo Kryšpínovo značení řad nahrazeno značením novým podle mezinárodních standardů.

Dvojdílná elektrická lokomotiva polských železnic řady ET40 (tovární označení Škoda typ 77E). Jedná se o dvaapadesátou lokomotivu této řady, tj. ET40-52-A (vlevo) + ET40-52-B. | foto: Włodzimierz Wysocki, CC BY-SA 3.0

Poláci jednotlivé díly v dané dvojičce rozlišují písmeny „A“ a „B“. První lokomotiva řady ET40 se tedy skládá z dílů označených ET40-01-A a ET40-01-B, druhá lokomotiva z ET40-02-A a ET40-02-B atd.

A nakonec Sověti, potažmo nástupníci. Mají samotný kód s označením řady a čísla lokomotivy stejný pro oba díly bez jejich rozlišení, ale rozlišovací čísla dílů „1“ a „2“ jsou umístěna samostatně mimo kódy lokomotivy. Čili první lokomotiva řady ČS200 má oba díly označené kódem ČS200-001, přičemž kdesi mimo vedle dveří na jednotlivých dílech jsou rozlišovací číslice „1“ a „2“.

Uspořádání dvojdílné lokomotivy Škoda

Poté, co jsme si nastolili zmatek ve věci značení lokomotiv, budeme pokračovat velice stručným popisem dvojdílné lokomotivy, jak takový stroj vůbec vypadal. Pro názornost použijeme zjednodušený rozměrový výkres typu 82E vyráběného pro sovětské železnice (a po roce 1991 už pro ruské a ukrajinské), kde dostal označení řady ČS7.

Zjednodušený rozměrový výkres lokomotivy ČS7 (Škoda typ 82E) | foto: vyobrazení z dobového katalogu

Dvojdílné elektrické lokomotivy Škoda všech typů mají osm hnacích náprav, přesněji každá z obou lokomotivních skříní sedí na dvou dvounápravových podvozcích. Hnací dvojkolí jsou poháněna samostatně, každé dvojkolí má tedy svůj trakční motor.

Každá lokomotivní skříň má na předním konci kabinu strojvedoucího a na zadních koncích jsou k sobě skříně připojené. Mezi kabinami lze za provozu přecházet, v lokomotivních skříních se prochází klasicky strojovnami a na přilehlých koncích (zadních stěnách) jsou dveře s návalky pro přechod mezi oběma díly lokomotivy.

Typy a počty dvojdílných lokomotiv Škoda

Před představením jednotlivých typů předmětných lokomotiv si je pro přehlednost uvedeme formou tabulky s uvedeným počtem vyrobených kusů. Typy vyrobené pro československé a polské dráhy jsou určeny pro těžkou nákladní dopravu, typy pro Sovětský svaz naopak pro rychlíkové osobní vlaky.

Dvojdílné lokomotivy Škoda
tovární označení Škoda označení řady u provozovatelevýroba v letech počet vyrobených  lokomotiv
lokomotivy vyráběné pro Československo
67EE469.5197622
58EE479.11980, 198250
lokomotivy vyráběné pro Polsko
77EET401975, 197860
lokomotivy vyráběné pro SSSR (po roce 1991 pro Rusko a Ukrajinu)
66EČS2001974, 197912
50EČS61979, 198130
82E ČS71983 až 1990, 1992, 1995 až 1997 321
81EČS81983, 1987, 198982
Pozn.: Pro počty vyrobených dílů těchto dvojdílných lokomotiv musíme výrobní objemy násobit dvěma.

První dvojdílnou lokomotivu Škoda představoval typ 66E pro Sovětský svaz (řada ČS200), vyrobený ve dvou prototypech v roce 1974 a v dalších deseti exemplářích až v roce 1979. Titul prvního sériově vyráběného potom nese typ 77E pro Polsko (řada ET40) a druhý v pořadí šel do sériové výroby typ 67E pro Československo.

Dále se stručně seznámíme s jednotlivými typy předmětných lokomotiv, řazené jsou primárně podle země určení a sekundárně podle roku zahájení výroby. Uvidíme tedy nejprve lokomotivy určené pro Československo, když jsou „domácí“, dále typ pro Polsko a nakonec typy pro Sovětský svaz.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi nejsou příspěvky

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 7 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 17 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...