Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hypotéza: Zřítilo se letadlo Germanwings v důsledku dekomprese kabiny?

  17:55aktualizováno  19:24
Příčiny havárie letu 9525 německých aerolinií Germanwings zatím nejsou známy. Na jakékoliv závěry je zatím brzy. Jedna teorie pádu letadla však zní zatím nejpravděpodobněji: rychlá dekomprese kabiny a následná ztráta vědomí posádky i cestujících.

Airbus A320 společnosti Germanwings na archivním snímku - proč se zřítil? | foto: AP, montáž: Pavel Kasík, Technet.cz

Podle zdrojů blízkých vyšetřování a týmu odborníků společnosti Airbus, kteří jsou na cestě na místo nehody letounu společnosti Germanwings, pracuje vyšetřovací tým v první řadě s hypotézou, že před havárií došlo v letadle k razantní dekompresi, jejíž příčina není známa.

Pád Airbusu Germanwings

on-line zpravodajství

Podle této teorie piloti ještě stihli nastavit sestup letadla do nižší letové hladiny, ale pak zřejmě ztratili vědomí. Dekomprese byla pravděpodobně tak rychlá, že si ani nestihli včas nasadit kyslíkové masky.

Jeden z prvních snímků z místa, kde havaroval airbus Germanwings. Podle rozmístění trosek lze spekulovat, že letadlo se roztříštilo až nárazem o vrcholek hory. (24. března 2015)

Mluvčí společnosti Airbus, Sara Ricci, na dotaz redakce Technet.cz odmítla tuto informaci potvrdit nebo vyvrátit: „Nemůžeme v tuto chvíli situaci blíže komentovat nad rámec našeho oficiálního sdělení.“ Další informace údajně Airbus zveřejní hned poté, co budou ověřeny a úřady posvětí jejich publikaci.

Letadlo klesalo, piloti nekomunikovali

Výše zmíněný popis událostí by vysvětloval fakt, proč se piloti už řídícímu po zahájení sestupu neozvali. Letadlo klesalo přes osm minut rychlostí přibližně 3 470 stop za minutu (cca 17,5 metru za sekundu). Až téměř do konce drželo zadaný kurz i rychlost.

24.března 2015 v 14:01, příspěvek archivován: 24.března 2015 v 18:25

Rapid descent from cruise altitude to 5000ft may (MAY) suggest decompression #4U9525

Podle informací Germanwings už při klesání nedošlo k žádnému kontaktu s posádkou. Řídící, který měl letadlo na starosti si všiml nestandardního klesání a odklonil ostatní provoz. (Podle jiných zdrojů ještě jeden z pilotů těsně před nárazem na odpovídači nastavil kód pro stav nouze, tj. 7700, ale tato informace vznikla patrně nedorozuměním.)

Dekomprese a hypoxie

  • Dekomprese v letadle: Při dekompresi vypadnou cestujícím kyslíkové masky, posádka má k dispozici i několik přenosných kyslíkových lahví. Cestujícím fungují masky asi patnáct minut. Za tu dobu má letadlo při potížích s tlakem stihnout sklesat do výšky, kde se dá dýchat. Pokud však řídí letadlo autopilot, který udržuje letovou hladinu 10 000 metrů, pak se reakce organismu na nedostatek kyslíku jen oddálí. Ve výšce 10 000 metrů se člověk dokážete udržet při vědomí 30, maximálně 60 sekund. Většina lidí pociťuje začínající hypoxii jako ospalost, zavře oči a usne.
  • Příznaky hypoxie : Jako první se objeví lupání v uších a tlak v lebečních dutinách. Ve vyšších hladinách letu se dostaví pocit podobný opilosti, jako po pár skleničkách alkoholu, dojde ke ztrátě logického uvažování a nakonec ke ztrátě vědomí.
    Pokud je tělo vystaveno hypoxii delší dobu, dojde k poškození mozku.

Důvodů, proč mohlo v letadle dojít k fatální dekompresi, která vedla ke ztrátě vědomí posádky i pasažérů, je mnoho. Od dosud neznámé technické závady (naposledy bylo letadlo na technické kontrole včera) až po protiprávní čin na palubě. Další technické aspekty havárie budou známy nejdříve po večerní tiskové konferenci zástupců společnosti Germanwings (očekává se mezi 21:00 a 22:00).

Informace o havarovaném letadlu
Let4U 9525
AerolinkyGermanwings
LetadloAirbus A320
Sériové čísloMSN 147
Rok výroby1991
Nalétaných hodincca 58 300 hodin
Letůcca 46 700 letů
MotoryCFM 56-5A1

Napřed dostat letadlo pod kontrolu, pak teprve komunikovat

Prudká dekomprese byla v minulosti příčinou řady leteckých katastrof. Příčinou může být výbuch na palubě, zásah řízenou střelou nebo mechanická závada. Bezprostředním problémem je dekomprese. Tlak uvnitř a vně letadla se začne vyrovnávat a vzduch z letadla rychle uniká. Cestující uvnitř začnou trpět hypoxií (nedostatkem kyslíku), špatně se jim dýchá a pokud letadlo nedokáže rychle klesnout do menší výšky, začnou během pár minut upadat do bezvědomí. Druhým problémem je často poškozené řízení (např. narušená hydraulika), což ovšem není takový problém u tohoto moderního letadla vybaveného elektronickým systémem řízení.

Rozsah poškození letadla ovlivní i to, zda a jak rychle se o problémech dozví řízení letového provozu. Letci se v případě stavu nouze obvykle řídí podle staré letecké „mantry“, která určuje priority: Aviate, navigate, communicate, tedy leť, naviguj, komunikuj. Zásadní je „aviate“, tedy udržet letadlo ve vzduchu a mít ho pod kontrolou. „Navigate“, čili vědět, kde letadlo je a kam míří, je na druhém místě. „Communicate“, komunikace s řídicím střediskem, je až na místě třetím. To by mohlo částečně vysvětlit, proč řízení letového provozu nedostalo od Airbusu žádné informace - v první chvíli to nebyla priorita.

On-line: nejnovější informace z nehody Germanwings

Průběžně aktualizované informace můžete sledovat v našem on-line zpravodajství.

Další vyšetřování dá zřejmě odpovědi na otázky týkající se průběhu nehody. Stane se tak nejspíše velmi brzy, černé skříňky byly nalezeny jen několik hodin po havárii. Podle našeho zdroje blízkého vyšetřování by první hrubá analýza dat z černých skříněk mohla být zveřejněna za 8 až 11 dní.

To ale neznamená, že by ihned byla odhalena i příčina tragédie. Naopak, vyšetřování může probíhat několik měsíců i let - v leteckém průmyslu platí, že každá nehoda má významný vliv na celý systém, od výroby přes servis až po trénink pilotů a posádek.

Aktualizace:

18:25 - do článku jsme doplnili aktuálně zveřejněné údaje o letounu
18:57 - doplnili jsme informace o náhlé dekompresi, fotografii a detaily
19:24 - aktualizovali jsme podrobnosti o černých skříňkách a troskách

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 8 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi nejsou příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu? Je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 10 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...