Jste-li uživateli operačního systému Windows 10, potom v základu dostáváte službu OneDrive – jedno z nejznámějších a nejrozšířenějších cloudových úložišť pro běžné uživatele. Existují i konkurenční velmi podobné produkty, jako je Google Disk, Dropbox, iCloud atd. Všechny umožňují bezpečné ukládání souborů s nadstandardnímu funkcemi. Ale jen tehdy, pokud jim rozumíte. Jestliže jste si ještě své úložiště zdarma nenakonfigurovali, zkuste to nyní.
Služby fungují jako tradiční externí disk, ale s tím rozdílem, že jsou k dispozici prostřednictvím internetu a nabízí další funkce. Obsah se přes internet ukládá na disková úložiště (cloudy) třetích stran.
Cloudová úložiště navíc usnadňují sdílení obsahu s ostatními uživateli, a dokonce umožňují na nich třeba i spolupracovat v reálném čase (v týmech apod.) – například díky využití Office 365.
Pokud tedy používáte zařízení s Windows 10, stačí OneDrive spustit a při nastavování v počítači můžete také synchronizovat a procházet vaše předvolby systému a mnoho nastavení (včetně zálohování klíče k obnovení šifrování) mezi zařízeními. Soubory na vyžádání je také další funkce, která umožňuje přistupovat ke všem souborům bez jejich stahování, což šetří spoustu místního úložiště a vlastně i datovou linku. A protože jsou data uložena v cloudu, můžete je použít v případě potřeby k obnovení, pokud dojde k odcizení, ztrátě či poruše PC.
Konfigurace služby OneDrive
Microsoft OneDrive nabízí pro uložení souborů zdarma 5 GB datového prostoru. Za více gigabajtů si budete muset už zaplatit. Začít s OneDrive je celkem jednoduché. Vše, co potřebujete, je mít Microsoft účet. A pokud ho již máte (vlastníte e-mail s adresou @outlook.com, @live.com, @windowslive.com, @hotmail.com nebo Xbox účet), máte také OneDrive. Pokud ne, přejděte na web account.microsoft.com/account a vytvořte si ho.
V případě Windows je klientská aplikace OneDrive ve výchozím nastavení přítomna. U mobilů, tabletů či na jiných zařízeních si ji musíte nainstalovat. OneDrive můžete otevřít v informační části hlavního panelu, nebo v Průzkumníku souborů a kliknutím na OneDrive v levém navigačním panelu, případně ho najdete ve Start nabídce.
V systému Windows 10 se OneDrive obvykle automaticky nakonfiguruje, jakmile se přihlásíte Microsoft účtem. Nastavení z pohledu uživatele je přímočarý proces. V průvodci přihlášení si můžete změnit výchozí složku pro ukládání souborů ze zařízení, ze kterého se přihlašujete – doporučujeme však ponechat, jak je nastaveno.
V dalším kroku máte možnost nastavit, zda se budou zálohovat soubory ze složky plocha, dokumenty a obrázky. V posledním potom získáte informaci o tom, že můžete službu využívat ještě více, a to díky předplatnému programu. Následuje rychlé seznámení a také informace o tom, že soubory mohou mít několik označení (mráček, modré šipky, fajfku, celozelenou fajfku atd.). Podle toho poznáte, v jakém jsou stavu – zda přístupné lokálně nebo jen přes úložiště.
Jak automaticky nahrávat screenshoty
Poslední funkcí, se kterou vás seznámíme, je možnost nechat si automaticky do svého cloudového úložiště nahrávat screenshoty. To je užitečná funkce, protože pořízené snímky budete moci nejen snadno sdílet, ale také je budete mít neustále po ruce. Poprvé, když použijete klávesu Print Screen se zobrazí dotaz, zda chcete snímek uložit. Jakmile zvolíte ano, bude se tak dít automaticky. Funkci jde vypnout v nastavení služby.
Jak nahrávat soubory
OneDrive je nyní připojen a připraven ukládat. Avšak jak jste si všimli při nastavení, synchronizuje data pouze ze tří složek. Naštěstí díky propojení s Průzkumníkem souborů lze snadno zálohovat i další soubory a složky. Ty, které si přejete uchopte a přetáhněte do ikony OneDrive.
Po dokončení se soubory a složky v umístění OneDrive automaticky synchronizují s cloudovou službou na pozadí. Toto je jen jeden způsob nahrávání souborů. Soubory lze vždy vyjmout a vložit do složky OneDrive. Nebo můžete vybrat soubory a použít možnost „Přesunout do“, která je k dispozici na kartě „Domů“ v Průzkumníku souborů nebo v kontextovém menu (klikněte na soubor kdekoliv pravým tlačítkem myši a vyberte volbu „Přesunout na OneDrive“).
Chcete-li aby se synchronizovaly například i jiné složky, potom postupujte takto. Vedle hodin klikněte na ikonu mraku a vyberte volbu Nápověda & Nastavení a následně Nastavení. Přepněte se na záložku Účet a níže klikněte na tlačítko Vybrat složky. Definujte složky, které chcete připojit a následně změny uložte kliknutím na OK.
Soubory na vyžádání
Tato funkce je ve výchozím nastavení aktivována a dá vám přístup k celé kolekci souborů pomocí Průzkumníka souborů, aniž byste je museli stahovat do svého zařízení. OneDrive tak stahuje pouze malé kousky informací, aby byl obsah viditelný v počítači, což vám umožní synchronizovat gigabajty bez nutnosti je vždy všechny stahovat. Mějte však na paměti, že k jejich otevření budete vždy potřebovat připojení k internetu, tedy pokud si u některých z nich nenastavíte, že se mají stahovat vždy.
To uděláte tak, že vyberte konkrétní složku či soubor, kliknete na ni pravým tlačítkem myši a zvolíte volbu Vždy zachovat na tomto zařízení (obsah bude vždy k dispozici offline, ale bude využívat místo na pevném disku).
Jak ukládat dokumenty do cloudu |
Jak sdílet soubory s OneDrive
OneDrive můžete také použít ke sdílení souborů s rodinou, přáteli nebo kolegy. Služba cloudového úložiště vám místo kopírování souborů pomocí USB flash disku nebo odesílání e-mailů umožňuje sdílet prakticky jakékoli soubory s kýmkoli. To je možné vytvořením zabezpečeného odkazu, který mohou ostatní použít pro přístup k obsahu, a můžete jej kdykoli odvolat.
Klikněte pravým tlačítkem myši na soubor a vyberte možnost Sdílet. Volitelně klikněte na možnost Kdokoli s odkazem má oprávnění k úpravám (klikněte na tuto volbu a zrušte zaškrtnutí možnosti Povolit úpravy, pokud chcete, aby soubor nemohl nikdo upravovat). Pokud navíc používáte předplatné Office 365 nebo OneDrive, můžete také nastavit datum vypršení platnosti a heslo pro sdílení souboru. Následně klikněte na tlačítko Použít. Odkaz nyní můžete poslat jinému uživateli, stačí zadat jeho e-mail, nebo kliknutím na možnost Kopírovat odkaz zkopírujte odkaz do schránky.
Po dokončení kroků obdrží příjemce odkaz na přístup ke sdíleným souborům. Pokud jste odkaz zkopírovali, můžete odkaz vložit do e-mailu nebo příspěvku na sociální média a sdílet obsah. Podobným postupem lze sdílení opět deaktivovat.
Jak obnovit předchozí verzi souborů na OneDrive
Podobně jako služby pro správu dokumentů, nebo zálohování ve Windows, tak i OneDrive nabízí „historii verzí“. To je funkce, která vám umožňuje prohlížet a obnovovat starší verze souborů, včetně dokumentů Office, obrázků, videí a prakticky jakéhokoli typu souborů, včetně složek.
Chcete-li zobrazit a obnovit předchozí verzi souboru na OneDrive, klikněte na soubor pravým tlačítkem myši a vyberte možnost Historie verzí. Zobrazit všechny dostupné verze souboru. Vyberte verzi, kterou chcete obnovit, a klikněte na tlačítko se třemi tečkami. Klikněte na možnost Otevřít a prohlédněte si ji a následně teprve třeba obnovte.
Jak nastavit osobní úložiště
Poslední vlastností, se kterou vás seznámíme, se jmenuje Personal Vault. Jde o osobní úložiště poskytující chráněnou oblast pro ukládání citlivých souborů (jako jsou důvěrné dokumenty, osobní záznamy, obrázky atd.). Prostřednictvím lepšího zabezpečení - s dvoufaktorovým ověřováním, jako je biometrie, PIN a také e-mail nebo kód telefonu – tak umožňuje využít tuto speciální funkci.
V informační části hlavní lišty klikněte na ikonu mraku a vyberte Nápověda & Nastavení a následně na Odemknout osobní trezor. Nyní klikněte na Další a potom na Povolit. Pokračujte podle pokynů na obrazovce a ověřte svůj účet. Po dokončení těchto kroků můžete začít ukládat soubory do zabezpečené oblasti OneDrive. Pokud máte další zařízení, budete muset opakovat pokyny kdekoli chcete využívat přístup k souborům.
Tato funkce je k dispozici bez dalších nákladů, ale k uložení více než tří souborů budete potřebovat předplatné Office 365. Trezor se automaticky uzamkne po 20 minutách (výchozí nastavení), nebo lze změnit na jednu, dvě či čtyři hodiny nečinnosti. Pro opětovné otevření je nutné použít dvoufaktorové ověření.