Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Po 80 letech se okolí letišť ztiší. Pomoci má systém brněnských vývojářů

Curych (Od zpravodaje Technet.cz) - Na letišti v Curychu jsme se zúčastnili předvedení nových způsobů přiblížení na přistání. Díky nim se letadlo nemusí k přistávací dráze přibližovat pozvolna pro přímce, ale například obloukem s prudším klesáním. Může se tak lépe vyhnout obydleným oblastem.

Jednou z klíčových součástí celého projektu je systém GBAS, na jehož vývoji se podílí tým výzkumníků z brněnského vývojového centra společnosti Honeywell. Zkratka pochází ze slov Ground Based Augmentation System a jak název naznačuje, je instalován na zemi a letadlo musí být vybaveno odpovídajícím zařízením, který tyto služby využívá. Pro systém GBAS tak musí být vybaveno jak letadlo, tak letiště.

Současný stav

Tento rack znáte již z předchozí reportáže, část jeho osazení je však jiná.

Dnes se k navádění na přistávací dráhu používá takzvaný Instrument Landing System, zkráceně ILS, který byl vyvinut ve čtyřicátých letech minulého století. Využívá k tomu dvě dvojice anténních systémů. Jedna vysílá v horizontální ose přistávací dráhy v mírném odklonu doleva a doprava, přičemž je signál modulován dvěma různými frekvencemi. Systém letadla vnímá poměr intenzity těchto signálů. Pokud jsou shodné, letadlo je přímo v ose přistávací dráhy. Druhá dvojice vysílá v ose, po které se má letadlo k dráze přibližovat, v mírných odklonech nahoru a dolů. A analogicky zde platí, že pokud jsou poměry intenzity signálů shodné, letadlo se k dráze přibližuje po ose dráhy (tedy, laicky řešeno, po správné trase). Kompenzací výchylek v obou rovinách navádí pilot, nebo autopilot, letadlo na přistání.

Co na GBAS říká pilot testovacího letu? Jak vypadá přiblížení na přistání z kokpitu?

Podívejte se na video.

Nevýhoda tohoto řešení je zjevná - každé ILS zařízení umožní přistávací dráze pouze jednu trasu přiblížení na přistání (sestupovou dráhu), přičemž ta je zcela rovná (přímka) a pevně definovaná danou instalací (tj. neměnná).

Co je a co umí GBAS

A právě tyto nedostatky by měl pomoci odstranit systém GBAS.

Jeho pozemní část se skládá ze čtveřice GPS přijímačů, objektu s elektronikou a VHF vysílačem, který vysílá důležité informace avionickému přijímači v letadle. Díky těmto vysílaným údajům si letadlo dokáže vypočítat svou velmi přesnou polohu a to ve všech rovinách - a díky tomu vypočítá i svou sestupovou dráhu.

Nové typy přibližovacích pocedur, které byly testovány v Curychu, umožní, aby dráha letu byla oblá a různě zakřivená tak, aby se například vyhnula místům s hustým osídlením. Systém GBAS navíc ještě umožní zvýšení úhlu sestupové roviny a tím opět snížení hluku přímo v ose dráhy.

A protože jeden GBAS systém dokáže současně vysílat „dráhy“ až pro 49 různých přiblížení jakémukoli počtu letadel v dosahu signálu, může zvýšit i efektivitu přibližování a přistávání na vytíženém letišti. Každé letadlo přitom letí virtuálním „tunelem“, který tvoří jeho ochrannou zónu - systém hlídá, aby se zóny vzájemně nenarušovaly a letadla měla bezpečné dráhy přiblížení.

Grafické výstupy avionických systémů jsou spolu se záběry kamer přenášeny na monitory - vývojáři tak mají při testech stejné informace a pohledy jako pilot v kokpitu.

Systém GBAS, se kterým demonstrace nové přibližovací procedury probíhá, je v současné době certifikován do takzvané „hladiny rozhodnutí 200 stop (cca 60 metrů)“. „Hladina rozhodnutí“ je výška nad přistávací drahou, do které se pilot musí nejpozději rozhodnout, zda opravdu přistane, nebo opět začne stoupat k opakovanému přiblížení. Počítá se s dalším snížení této výšky - je to zejména otázkou certifikace.

Na curyšském letišti jsme byli, vyjma krátké přestávky, za konstantního prudkého deště, takže po několika zdrženích testovacího letu nezbyl čas na fotografování pozemní výbavy. Vyjma pětice antén (4 GPS, 1 VHF) by na snímcích byl vidět jen malý letištní objekt se souvisejícími IT technologiemi a chlazením.

Tento nový typ přiblížení nyní prochází sérií předváděcích letů, po jejichž dokončení a ověření reálného přínosu, se očekává zahájení jeho provozu i na dalších letištích. V rámci předváděcích letů funguje i v Brémách a Frankfurtu. Certifikaci pro provoz GBASu má i letiště v Malaze a další letiště po světě.

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 26 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Facebooku se AI vyplatí až za roky a Microsoft do ní šel kvůli Googlu

v diskusi je 1 příspěvek

3. května 2024

Kdo nemá generativní umělou inteligenci, jako by nebyl. Alespoň to tak vypadá u největších...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 1 příspěvek

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi jsou 2 příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...