Soukromá firma LEO Expres plánuje nasadit své vlaky jako třetí dopravce mezi Prahou a Ostravou. Do silné konkurence chce vstoupit současným splněním dvou poněkud protichůdných tendencí: snížit na smysluplné minimum veškeré náklady spojené s provozováním vlaků a zároveň provozovat moderní vlak s veškerým pohodlím.
Společnost si soupravy objednala ve Švýcarsku, kde si vyhlédla oblíbenou soupravu Flirt. Při výběru byla rozhodující schopnost společnosti Stadler výrazně modifikovat stávající produkt i v malé, speciálně vybavené sérii za přijatelné náklady.
Černé vagóny zamíří také do Berlína
Při naší návštěvě v továrně Stadler jsme viděli první nalakovanou skříň hlavového (čelního) vozu soupravy LEO Express. Zatím samozřejmě bez log přepravce.
Švýcarský Stadler dosud vyrobil 669 Flirtů. Český vlak představuje ve výrobním portfoliu tak velké změny, že soupravu Flirt LEO Expressu představí výrobce jako absolutní novinku rodiny Flirt na nejbližším nejprestižnějším evropském veletrhu železniční techniky Innotrans v Berlíně.
Vlastnosti první skřínědélka: 20 200 mm šířka: 2 880 mm výška: 3 000 mm hmotnost: 5,6 tun počet dveří: 2 počet oken: 11 doba výroby: tři týdny (bez lakování) |
Základní změnou je přepracování "regionálního" Flirtu do podoby vlaku vhodného pro dálkovou přepravu.
Při pohledu z venčí zaznamenáte, že "česká jednotka" má jednokřídlé dveře (regionální Flirty mají dvoukřídlé) či že v soupravě třetí, tedy prostřední vůz, je úplně bez dveří.
Při prohlídce interiéru najdete pohodlná sedadla pro dlouhotrvající jízdu a velké police pro zavazadla. Pozitivní je, že ve všech třídách budou u stolků elektrické zásuvky pro notebooky. A také bezdrátový internet.
Dálkové vlaky najedou oproti regionálním více kilometrů, proto musí mít odpovídající životnost a spolehlivost. Švýcarský výrobce i u přepracovaných souprav garantuje 98% disponibilitu. To je relativní číslo, které znamená, že uvedené procento vlaků je okamžitě k dispozici.
Chybějící lokomotiva spoří náklady
Pětičlánkový vlak má jen šest podvozkůKrajní podvozky jsou hnací a čtyři střední podvozky jsou Jakobiho konstrukce (kromě propojení obou dílů umožňují i jejich vzájemné natáčení). Jakobiho podvozek je tedy společný pro dva vozy. |
Podle Leoše Novotného, majitele firmy, má český Flirt (ve srovnání s reálnou konkurencí v ČR) poloviční náklady na provoz. Provozní náklady totiž tvoří tři položky.
Náklady na údržbu: cenu pevně dlouhodobě garantuje výrobce na ujetý km. Náklady na dopravní cestu: vlak má o sto tun menší hmotnost než vlaky konkurence. Zjednodušeně nemá téměř 90 tunovou lokomotivu a má méně podvozků. Náklady na energii jsou také poloviční, a to díky nízké hmotnosti a malému valivému odporu, dosaženého pomocí Jakobiho podvozků mezi vozy.
Díky počítačové simulaci majitel ví, že z Prahy do Ostravy dorazí Flirt o tři až pět minut za Pendolinem. To nad Flirtem (majícím z českých souprav největší zrychlení) vítězí při jízdě v obloucích díky své naklápěcí skříni. Jenže po modernizaci je trať do moravskoslezské metropole napřímena a konkurenční výhoda Pendolina je proto minimální.
Virtuální prohlídka českého Flirtu
Trumfem je podle Novotného připojení na internet, které je do souprav montováno v okamžiku výroby a má tak malé náklady na zabudování.
Česká verze Flirtu má celkovou délku 90 metrů (přes spřáhla), maximální cestovní rychlost 160 km/h a podobné rozdělení tříd, jako rakouský Railjet, který chtějí pořídit České dráhy. Ve všech vozových třídách mají cestující odkládací stolečky (sklopné nebo pevné) a zásuvky pro připojení notebooků. Samozřejmostí je klimatizace interiérů a kabin strojvedoucího.
Interiér má velkoryse řešené zavazadlové regály a police, které umožňují snadnou dopravu rozměrných zavazadel (což je největší "bolest" Pendolina).
Ve vlaku najdete celkem tři WC, dvě jsou standardní, třetí je bezbariérové v oddílu pro cestující se sníženou mobilitou.
Nejluxusnější je Premium třída, která má šest polohovatelných sedadel.
O stupeň menší pohodlí bude v Bussines třídě, je v ní celkem 19 míst. V řadě jsou tři velmi pohodlná sedadla.
Druhá třída nese označení Economy a je v ní celkem 212 míst v průchozích oddílech.
Fotostřípky z výroby
Skříň vlaku je vyrobena ze svařených protlačovaných hliníkových profilů, které se svaří do celku. Ten tvoří např. boční stěnu. Do něj se kvůli produktivitě práce vyřežou otvory pro okna a dveře) nezhotovují se tedy na míru při stavbě skříně).
Výroba podlahy
Počet vozů | 5 |
---|---|
Rozchod | 1 435 mm |
Délka přes spřáhlo | 90 178 mm |
Šířka vozidla | 2 880 mm |
Výška | 3 000 mm |
Hmotnost | 150 tun |
Napájecí napětí | 3 kV DC |
Trvalý výkon | 2 000 kW |
Maximální výkon | 2 600 kW |
Rozjezdová tažná síla | 200 kN |
Průměr hnacích dvojkolí | 870 mm |
Průměr běžných dvojkolí | 750 mm |
Místa k sezení | |
Premium třída | 6 |
Business třída | 19 |
Economy třída | 212 (1 sklopné) |
Internet | wi-fi ve všech třídách |
Klimatizace | všechny oddíly pro cestující + stanoviště strojvedoucího |
Uspořádání náprav | Bo´2´2´2´2´Bo´ |
Počet objednaných souprav | 5 |
Základní barva | 40 - 60 mikrometrů |
---|---|
Vyrovnávácí tmel bílý | max. 500 mikrometrů |
Plnidlo | 60 - 80 mikrometrů |
Základní černý lak Feycoprotect 7095, RAL9005 | 40 - 60 mikrometrů |
Krycí bezbarvý lak | 40 - 60 mikrometrů |
Poznámka | na nátěrový systém budou umístěny designové prvky pomocí fólií |