Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Leo Express zkouší mezi Prahou a Ostravou i objížďky, aby se neztratil

Vlaky Leo Expressu čekají v nejbližších dnech na povolení vozit při zkušebních jízdách i cestující. Zatím probíhají zkušební jízdy na vedlejších tratích a napravují se drobné nedostatky.

Na kolejích mezi Prahou a Ostravou právě probíhá testování černé soupravy Leo Expressu bez cestujících. Jednotka s pěti vozy nazvaná Flirt během nich musí dokázat, že je plně připravená na provoz na českých železnicích. Při zkouškách, které provádí výrobce, firma Stadler, jezdí osádky budoucího majitele jak po hlavní trati, tak po všech existujících objízdných trasách, na kterých se "černá puma" může teoreticky objevit.

Nástup do vozidla je téměř bezbariérový. Mezi nástupiště a skříň se ve stanici vysunou stupačky.

Podle strojvedoucích jsou všechny objízdné trasy něčím zajímavé a výjimečné. Vzhledem k tomu, že hlavní trasa je dvoukolejná, se každý z nich svým způsobem těší na jednokolejné úseky, například kolem Chocně.

Zatím jen pro personál

Z pohledu budoucího majitele se při testech provádí výcvik strojvedoucích. Ti se musí dokonale naučit zvládat průjezd hlavní trasy. A nejen to. Musí se také prakticky seznámit se všemi možnými objížďkami, kudy se může vlak vyhnout možnému neprůjezdnému místu na hlavní trase. Strojvedoucí se tak doslova nesmí "ztratit" ani na případné objížďce.

15. října 2012

Při testech jsou v kabině vždy dva strojvedoucí. Jeden řídí vlak, druhý zejména sleduje návěstidla a "pro jistotu" je hlásí. Tím společně oba kontrolují spolehlivost opakovače návěstidla v kabině strojvedoucího.

Jízdy se také využívají k výcviku palubního personálu, který se musí naučit řešit běžné situace na palubě.

Během naší jízdy probíhal výcvik palubního personálu, který se učil řešit možné problémy s toaletou . Učili se například vyřešit situaci, když by se náhodou zasekly dveře.

Studium manuálů různých zařízení soupravy je pro stevardy denní rutina.

Už brzy i pro cestující

Švýcarský vlak také prošel důležitým testem, ve kterém Drážní úřad sleduje reakci kolejových obvodů na průjezd vlaku. Jde o to, aby se jednotka na kolejích "neztrácela", například výpravčím na monitorech nebo návěstidlům. Zjednodušeně jde o to, aby vlak za jednotkou nedostal omylem "zelenou" a nenarazil zezadu do soupravy. Při tomto testu úmyslně pískovač sype pod kola písek, který může způsobit "zmizení" vlaku, když dvojkolí elektricky nespojí kolejové obvody.

V posledních dnech Drážní úřad měřil chování zabezpečovacího zařízení ve stokilometrové rychlosti na tratích mezi Ostravou a Prahou. Pokud se ukáže, že test byl úspěšný, bude následovat zvýšení testovací rychlosti na maximálně povolených 160 km/h.

Povolení je nutné, aby mohla začít poslední fáze testů Leo Expressu, kterou netrpělivě vyhlíží nejen milovníci vlaků. Jsou to zkoušky s cestujícími. Aby mohly začít, musí však obdržet právě povolení pro testy při maximální rychlosti 160 km/h.

Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku....
Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku....

Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku. Jeden údaj je proměnný a zobrazuje teplotu nebo rychlost.

Leo Express očekává, že by toto povolení měl dostat během několika dní: "Čekáme nyní na finální povolení od Drážního úřadu, kterému postupně předkládáme nezbytné podklady k rozhodnutí, a vše připravujeme na to, abychom mohli zahájit pilotní provoz s cestujícími již od středy 7. listopadu 2012," řekl Technetu Leoš Novotný, generální ředitel a zakladatel společnosti LEO Express.

Našly se i mouchy

Jízdy na reálné trati také odhalily drobné nedostatky způsobené výrobcem. Například mezi skříněmi vozů vržou pryže. Výrobce již naplánoval harmonogram jejich výměny za jiný typ.

Souprava také má mezi vozy tzv. Jakobsovy podvozky. Laicky řečeno, mají dva sousedící vagóny společný podvozek. Nejdou sice v běžném provozu tedy od sebe oddělit, ale je lehčí v případě vykolejení také bezpečnější, protože takto spojené vozy se hůře "lámou". Podle strojvedoucích také tento typ podvozku soupravě dává vynikající jízdní vlastnosti při průjezdu oblouky. 

V blízkosti Jakobsových podvozků (jsou mezi skříněmi vozů) můžete vnímat jiný pohyb, než na jaký jste byli dosud zvyklí.

Jenže nic není zadarmo. V přímých úsecích se kvůli Jakobsovým podvozkům vlak nepatrně vlní jako had. Sinusový pohyb vzniká pouze při určité rychlosti působením dvou skříní na jeden podvozek. Leo Express po výrobci žádá, aby jev potlačil. Řešením má být nastavení hydrauliky tlumičů. Pokud to nepomůže, přijde na řadu soustruh a upraví se profil kol.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 8 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...