Chtěli jsme nad Prahu, vítr nás zahnal jinam. Podívejte se, bylo to krásné

aktualizováno 
Získat povolení k letu balonem nad Prahou není úplně jednoduché. Nám se to ve spolupráci se zážitkovou agenturou podařilo. Štěstí nakonec nebylo zcela na naší straně a místo centra metropole jsme prozkoumali její okraj, ale tak to v balonovém létání prostě chodí.

Startovali jsme brzy ráno 12. září 2018. Byl to už několikátý termín startu, protože přes prázdniny byl let vždy na poslední chvíli odvolán kvůli nepřízni počasí nebo špatnému směru větru. 

Kvůli termice se obvykle startuje mezi šestou a sedmou hodinou ranní. Pokud by byl start odpoledne, létá se ze stejného důvodu mezi 17 až 19 hodinou. Před letem je vždy důležitá předpověď přízemního a hlavně výškového větru. V Praze musí vítr foukat správným směrem a rychlostí, aby se balon nedostal do letového koridoru Letiště Václava Havla Praha. 

Ve výbavě musí být odpovídající technické vybavení včetně odpovídače sekundárního radaru typu C. Těsně před letem se také žádá řídicí věž o povolení k letu. Během něho komunikujeme s radarem Praha (na řídící věži letiště) na frekvenci Approach (tj. 119,010). Nejdříve s radarem v Ruzyni a kousek za Libuší pak komunikace přešla na Kbely. Přes odpovídač posíláme data na frekvenci 1090 MHz.

Startujeme od Zbraslavi okolo Radotína, Komořan a Jižního Města až na přistání na pole u Pitkovic nedaleko Průhonic. Letěli jsme nad soutokem Vltavy a Berounky, letištěm Točná, Modřanskou roklí, Libuší, zahlédli jsme šeberovské rybníky, sídliště na Jižním Městě, Pitkovice a Průhonice. Auta na dálnici D1 vypadala z balonu jako malé hračky.  

Úplně na Prahu to nebude

Původně se mělo startovat z Letné, ale hrozilo, že podle předpovědi bude kurz větru 220 stupňů, kdy by balony tečovaly finále dráhy 24 na Ruzyni, kam nalétávají dopravní letadla. Na poslední chvíli se start posunul na Zbraslav nedaleko obce Lipence. 

Tři horkovzdušné balony vzlétly krátce po půl osmé. Pro OK 2577 to byl první a tedy křestní let. Letěly kurzem 70 stupňů, ve výšce 300 až 500 metrů nad terénem. Vítr foukal kurzem ve směru 290 stupňů. Nový balon se chvíli pohyboval i ve výšce 700 metrů nad zemí. 

Pár metrů nad zemí foukal vítr rychlostí 15 km/hod. Sto metrů nad terénem to už bylo 30 km/hod. Asi netřeba připomínat, že balon se během letu nedá příliš řídit, ale jednoduše letí podle směru větru. Pilot pouze může balon směřovat stoupáním nebo klesáním do různých letových hladin, protože v různých výškách směřují proudy větru různými směry a různou rychlostí.

Každé přistání je nouzové

Při balónovém létání je asi nejzajímavější část letu přistání. Jelikož každé se bere jako nouzové. Nejprve je potřeba najít vhodné místo, které musí být dostatečně prostorné, aby se i při silnějším větru dalo přistávat pozvolna pod určitým úhlem. 

Před přistáním je dobré schovat mobily a držet se madel uvnitř koše. My jsme nějakou dobu hledali vhodné místo, které by bylo přístupné i pro auto s vlečkou, na kterou se následně umístí koš se sbaleným balonem. Kousek za Petrovicemi jsme takový prostor našli. Dva z balonů, které vypravil server  Zážitky.cz, měly lehké přistání, třetí koš se převalil, a tak si pasažéři užili i polohu vleže. 

Rozsáhlou fotoreportáž s velmi netradičním pohledem na okolí Prahy vám přineseme v příštích dnech.

Autor:

Mohlo by vás zajímat: Černobyl

Černobylská havárie se stala 26. dubna 1986 v černobylské jaderné elektrárně na Ukrajině (tehdy část Sovětského svazu). Vzpomínka na tragédii v těchto dnech oživila televizní minisérie Černobyl.

Téma Černobyl v článcích Technet.cz:
Brzda místo plynu a plyn místo brzdy. To byl Černobyl
Havárie neskončí před rokem 2065. Černobyl polyká tuny vody a miliardy eur
Výbuch roztavil beton a tisícitunový poklop létal vzduchem. Černobyl 1986

Nejčtenější

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie vrtulníku N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5. 1977

Části zdeformované vrtule se do ulic New Yorku řítily jako smrtící neřízené projektily. Vrtulník společnosti New York...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Kilogram má novou definici. Jeho fyzická podoba ztratila 50 mikrogramů

Kopie originálu kilogram z Paříže v americké laboratoři Sandia. Podobné vzory

Od 20. května začala platit nová definice kilogramu. Ta již nebude mít fyzickou podobu, ale bude odvozená od pevné...

Jarní aktualizace Windows 10 je ke stažení. Microsoft se moc nepředvedl

Světlý motiv v jarní verzi Windows 10  2019

Microsoft uvolnil ke stažení velkou jarní aktualizaci Windows 10. Nečekejte však žádné velké změny. Většina se odehrála...

Další z rubriky

Cukrová vata z plechovky od paštiky? Kutilové se nezastaví před ničím

Pokud jste snad dosud váhali, co se všechno dá například na 3D tiskárně vyrobit...

Podívejte se na první ochutnávku zábavného festivalu nejen pro kutily Maker Faire Prague 2019. Spolu s Technetem a...

Legendární bardotka. Lokomotiva s „vyvinutým poprsím“ slaví 50 let

Barbardotka je známá svým charakteristickým zvukem mohutného šestiválce bez...

Bardotka, legendární lokomotiva, která nese číslo 749.121-0, slaví v pondělí 17. prosince 2018 padesát let v pravidelné...

Člověk zatím zvítězil, umělá inteligence však v debatní soutěži překvapila

Project Debater

Vyhraje v debatě nad náhodně vybraným tématem člověk, nebo umělá inteligence? Tato otázka visela ve vzduchu v předvečer...

Najdete na iDNES.cz