Chtěli jsme nad Prahu, vítr nás zahnal jinam. Podívejte se, bylo to krásné

aktualizováno 
Získat povolení k letu balonem nad Prahou není úplně jednoduché. Nám se to ve spolupráci se zážitkovou agenturou podařilo. Štěstí nakonec nebylo zcela na naší straně a místo centra metropole jsme prozkoumali její okraj, ale tak to v balonovém létání prostě chodí.

Startovali jsme brzy ráno 12. září 2018. Byl to už několikátý termín startu, protože přes prázdniny byl let vždy na poslední chvíli odvolán kvůli nepřízni počasí nebo špatnému směru větru. 

Kvůli termice se obvykle startuje mezi šestou a sedmou hodinou ranní. Pokud by byl start odpoledne, létá se ze stejného důvodu mezi 17 až 19 hodinou. Před letem je vždy důležitá předpověď přízemního a hlavně výškového větru. V Praze musí vítr foukat správným směrem a rychlostí, aby se balon nedostal do letového koridoru Letiště Václava Havla Praha. 

Ve výbavě musí být odpovídající technické vybavení včetně odpovídače sekundárního radaru typu C. Těsně před letem se také žádá řídicí věž o povolení k letu. Během něho komunikujeme s radarem Praha (na řídící věži letiště) na frekvenci Approach (tj. 119,010). Nejdříve s radarem v Ruzyni a kousek za Libuší pak komunikace přešla na Kbely. Přes odpovídač posíláme data na frekvenci 1090 MHz.

Startujeme od Zbraslavi okolo Radotína, Komořan a Jižního Města až na přistání na pole u Pitkovic nedaleko Průhonic. Letěli jsme nad soutokem Vltavy a Berounky, letištěm Točná, Modřanskou roklí, Libuší, zahlédli jsme šeberovské rybníky, sídliště na Jižním Městě, Pitkovice a Průhonice. Auta na dálnici D1 vypadala z balonu jako malé hračky.  

Úplně na Prahu to nebude

Původně se mělo startovat z Letné, ale hrozilo, že podle předpovědi bude kurz větru 220 stupňů, kdy by balony tečovaly finále dráhy 24 na Ruzyni, kam nalétávají dopravní letadla. Na poslední chvíli se start posunul na Zbraslav nedaleko obce Lipence. 

Tři horkovzdušné balony vzlétly krátce po půl osmé. Pro OK 2577 to byl první a tedy křestní let. Letěly kurzem 70 stupňů, ve výšce 300 až 500 metrů nad terénem. Vítr foukal kurzem ve směru 290 stupňů. Nový balon se chvíli pohyboval i ve výšce 700 metrů nad zemí. 

Pár metrů nad zemí foukal vítr rychlostí 15 km/hod. Sto metrů nad terénem to už bylo 30 km/hod. Asi netřeba připomínat, že balon se během letu nedá příliš řídit, ale jednoduše letí podle směru větru. Pilot pouze může balon směřovat stoupáním nebo klesáním do různých letových hladin, protože v různých výškách směřují proudy větru různými směry a různou rychlostí.

Každé přistání je nouzové

Při balónovém létání je asi nejzajímavější část letu přistání. Jelikož každé se bere jako nouzové. Nejprve je potřeba najít vhodné místo, které musí být dostatečně prostorné, aby se i při silnějším větru dalo přistávat pozvolna pod určitým úhlem. 

Před přistáním je dobré schovat mobily a držet se madel uvnitř koše. My jsme nějakou dobu hledali vhodné místo, které by bylo přístupné i pro auto s vlečkou, na kterou se následně umístí koš se sbaleným balonem. Kousek za Petrovicemi jsme takový prostor našli. Dva z balonů, které vypravil server  Zážitky.cz, měly lehké přistání, třetí koš se převalil, a tak si pasažéři užili i polohu vleže. 

Rozsáhlou fotoreportáž s velmi netradičním pohledem na okolí Prahy vám přineseme v příštích dnech.

Autor:
 

Nejčtenější

Jde o sekundy. Bylo možné haváriím Boeingu 737-8 MAX zabránit?

V Etiopii se krátce po startu z hlavního města Addis Abeby zřítilo letadlo se...

Je to jenom náhoda, nebo mají stroje Boeing 737-8 MAX skutečně nějaký vážný problém? Dvě tragické havárie nového typu...

Největší výpadek kolem Facebooku končí. Způsobila jej chyba v konfiguraci

Pro Twitter je zatím situace příznivá - využívají ji pro komunikaci s uživateli...

Populární služby Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp jsou stále pro některé uživatele po světě nedostupné, nebo...

Virální fotka na Facebooku klame už řadu let. Nezachycuje, co byste řekli

Fotografie planktonu pořízená Davidem Littschwagerem v roce 2006, která v...

Po sociálních sítích se šíří fotografie zachycující neuvěřitelné bohatství života v jediné kapce mořské vody....

Neuvěřitelná fotografie. Vznikala 26 let, je krásná a vylepší letadla

Americká agentura pro letectví a vesmír (NASA) zveřejnila fotografii, která na...

Americká agentura pro letectví a vesmír (NASA) zveřejnila fotografii, která na první pohled upoutala celý svět....

Letos začíná velké vypínání televize. V DVB-T se nejdřív odmlčí Praha

Mapa pokrytí signálem DVB-T2 na konci roku 2018.

Letos se budou vypínat první vysílače, které šíří signál první generace digitálního pozemního televizního vysílání,...

Další z rubriky

Podívejte se na českou tramvaj pro Německo. Řidiči testují i polohu koštěte

Česká Škoda Transportation v Mannheimu ukázala, jak bude vypadat její nová...

Česká Škoda Transportation v Mannheimu ukázala, jak bude vypadat její nová tramvaj pro Německo. Předvedla dřevěný model...

Trpělivá dřina a hozená svorka. Co předcházelo vzniku republiky

Karel Kramář vychází ze Sněmovny po ustavující schůzi Národního shromáždění....

Vznik Československa před sto lety byl podmíněn jeho uznáním ze strany Spojenců. V tom hrála roli jak diplomacie, tak...

Nejdřív obilí, pak razítka a bodáky. Jak probíhal převrat 28. října 1918

Sejmutí rakouské orlice z jednoho z pražských domů (28. října 1918)

Převrat 28. října 1918 proběhl bleskově a až překvapivě klidně. Klíčovou roli v tom měli jeho pražští vedoucí...

Najdete na iDNES.cz