Před nedávnem byla na našem serveru zveřejněna série příspěvků zástupců prodejních firem k tématu servisu notebooků. Jelikož se jedná o téma vždy aktuální, rozhodli jsme se otevřít k tomuto tématu stálou rubriku, kde budete pravidelně nacházet články k tématům souvisejícím se servisem, opravami, rozšiřováním, úpravami a jinými službami provázejícími uživatele notebooků od chvíle zakoupení nového stroje.
Notebooky na rozdíl od stolních počítačů nepatří mezi obchodní zboží, které by se dalo podomácku jednoduše opravovat, překopávat, přesvičovávat a vylepšovat bez hlubokých znalostí této techniky. Takovéto pokusy nejčastěji končí poškozením drahého kompaktního stroje a s každým neodborným zásahem se zvyšuje částka potřebná k uvedení notebooku do funkčního stavu ve specializovaném servisním středisku.
Naproti tomu se rozhodně (ve většině mi známých případů) nejedná o zařízení jednoúčelová, která by bylo nejlepší při první poruše anebo zastarání stávající konfigurace vyhodit a koupit nové.
Stejně jako je tomu u moderních automobilů, kupuje většinou zákazník notebook v konfiguraci, která je kompromisem mezi jeho aktuální potřebou výkonu a cenou (anebo také v konfiguraci, která je nejziskovější pro obchodníka, má-li zákazník dost peněz a nechá-li se přesvědčit, že pro práci v T602 se neobejde bez NB s procesorem Pentium III, 256 MB RAM, 10 GB HDD, videostřižnou a DVD jednotkou).
Na rozdíl od automobilu, s nímž nepotřebujeme každý následující rok zdvojnásobit maximální rychlost, však KAŽDÝ počítač, tedy i notebook, po čase morálně zastarává a stává se pro aktuálně používané verze aplikací čím dále méně použitelný. Chceme-li držet krok s vývojem a neposílat ještě v roce 2005 našim obchodním partnerům návrhy smluv ve formátu *.TXT s doporučenou sadou *.DST , nezbude nám, než notebook po čase rozšířit, přizpůsobit, urychlit (jedním slovem upgradovat).
V tomto bodě musím ihned odradit uživatele, kteří se domnívají, že si do notebooku koupí procesor nové generace, docvakají pár paměťových SIMMů zakoupených v prodejně naproti a CD-ROM vymění za DVD. Podobné pokusy obvykle končí tím, že je notebook v podobě hromádky plastů, stínicích plechů a poškrábaných elektronických desek nasměrován do nejbližší servisní firmy.