Aktivistky protestují proti vysokým cenám cibule (Amritsar, srpen 2013).

Aktivistky protestují proti vysokým cenám cibule (Amritsar, srpen 2013). | foto: Profimedia.cz

Cibule je luxusní zboží. Indové zahltili slevomat, kde byla zelenina v akci

  • 6
Indická pobočka slevového serveru Groupon nabídla výraznou slevu na cibuli. Poptávka předčila očekávání a během prvních 45 minut se prodaly tři tuny této v Indii nedostatkové zeleniny. Velký zájem, který dočasně ochromil celou stránku, podtrhl dlouhodobý problém s drahými potravinami.

"Užijte si tuto luxusní komoditu, která je vzácná jako drahokamy nebo kaviár," lákala indická pobočka společnosti Groupon, celosvětové jedničky mezi slevovými servery. Ne bez ironie tak lákala na slevovou nabídku na obyčejnou  cibuli.

Groupon nabídl cibuli za ceny z roku 1999 se slevou asi 86 procent.

Cena po slevě odpovídala cenám, za které se cibule v Indii naposledy prodávala v roce 1999. "Chtěli jsme nabídnout cibuli za cenu, kterou už většina z nás úplně zapomněla," uvedl Anur Warikoo, šéf indického Grouponu.

Groupon nabízí dokonce i doručení balíčků cibule v 78 městech v ceně nabídky. Zároveň přikládá i odkaz na recepty využívající cibuli, aby mohli zákazníci oprášit své "zapomenuté kulinářské dovednosti". Americká společnost na této kampani v Indii podle odhadů prodělá asi 1,18 milionů rupií. Tolik je totiž bude stát zlevněná cibule pro 21 tisíc šťastlivců, na které se dostala řada. 

Další peníze utratí Groupon za doručení cibulových balíčků. Jde o nečekaně úspěšnou marketingovou kampaň, která zvýšila povědomí o Grouponu v Indii, a to nejen mezi obyvateli Indie.

Indie a cibule

Groupon nabídl kilogram cibule za devět rupií (necelé tři koruny). Běžně je v Indii kilo cibule k dostání za asi 65 rupií (necelých 20 korun). Tato cena může z české perspektivy vypadat snesitelná, ovšem při indických platech tomu tak není. Více než čtvrtina indického obyvatelstva žije pod hranicí chudoby, v přepočtu tedy z méně než osmi korun denně.

Prudce stoupající cena potravin je v Indii velkým problémem. Právě cibule, pro tradiční indickou kuchyni vcelku běžná ingredience, se stala symbolem cenového nárůstu. Indíra Gádhíová při protestech proti vládě roku 1980 mávala svazkem cibule: "Vláda nemá právo vládnout, pokud nedokáže zkrotit ceny cibule." V roce 2010 zasáhl nedostatek cibule a její zdražení i do politických bojů během tzv. "Cibulové krize".

Indický Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nyní vyšetřuje, zda někteří obchodníci uměle nezvyšují ceny cibule hromaděním a skladováním této žádané komodity. Předpokládá se, že v nadcházejících indických volbách bude jedním z důležitých témat i dostupnost cibule.