Tatra chce opět zvítězit

P r a h a - Dva tovární vozy automobilky Tatra Kopřivnice se od 6. do 23. ledna zúčastní 22. ročníku africké rallye "Dakar". Oproti uplynulému ročníku, kdy startoval se svým speciálem jen Karel Loprais pojede ještě druhá tatra, která by měla plnit funkci servisního vozu rychlejšímu autu. Oba kopřivnické vozy se dnes vydaly z Prahy po vlastní ose na start rallye.

Pro Tatru, pětinásobného vítěze rallye, bude jiný výsledek než první místo malým neúspěchem. Bedřich Sklenovský, řidič druhého vozu to potvrzuje: "Jedeme jako tým obě tatry. Bere se jen vítězství."

Oba vozy se od sebe liší v celé řadě věcí. Lopraisův speciál má díky motoru Deutz vyšší výkon, nový podvozek a lepší pérování. Druhý, tzv. "hasičský" vůz s motorem Tatra, je konstrukčně starší a o půldruhé tuny těžší, zéjména díky tomu, že veze více náhradních dílů pro obě auta.

Zatímco v tovární dvojce se oba řidiči Sklenovský a Kořený budou střídat, Loprais pojede všechny měřené úseky sám. "Karel má v některých místech větší odvahu, divil jsem se, jak se někdy pouští do zatáček," usmívá se Sklenovský.

Největším soupeřem tatrovek zřejmě budou opět ruské vozy Kamaz. "Škoda, že už nepojede Moskovskij, který jel sice rychle, ale vždy s tím někde třísknul," lituje Karel Loprais a Sklenovský přidává: "Čagin ani Kabirov nejsou už takoví blázni, tým Kamazu se zklidnil a z tohoto pohledu to bude větší konkurence."

Cílovým městem nastávajícího ročníku závodu, který nese oficiální název Rallye Paříž - Dakar - Káhira 2000, se poprvé stává egyptská Káhira. Celou trasu čítající šestnáct etap, tvoří více než 11 tisíc kilometrů a lze ji rozdělit podle charakteru krajiny zhruba do tří úseků.

"Prvních pět až šest etap závodu vede mezi křovinatými porosty po úzkých cestičkách, což tatrám, které jsou o něco širší než konkurence, nesvědčí," říká navigátor druhého vozu Josef Kalina a dodává: "Při vjezdu do pouštních oblastí si oddechneme."

Podstatnou část druhého úseku totiž tvoří poušť Tenere, náročná na podvozky a motory vozů.  V předchozích ročnících Kopřivničtí v etapách vedoucích v podobném terénu nad ostatními soupeři jasně vítězili.

Poslední díl závodu vede Saharou - se smíšenými kamenitými úseky, měkkými písky a složitou navigací. "Trasa je zde pro závodníky bezpečnější. Libye a Egypt jsou civilizované země a nehrozí zde přepadení, kterého jsme byli svědky v minulých ročnících," uzavírá Kalina.

Trasa 22. ročníku Rallye Paříž - Dakar - Káhira 2000.

Posádka prvního vozu tatry: Loprais (vlevo), Stachura a Gilar

Tatra Karla Lopraise připravená k odjezdu na rallye Paříž - Dakar - Káhira 2000

Oba vozy tatra účastníci se lednové Rallye Paříž - Dakar - Káhira 2000. Vepředu Lopraisův speciál.


Sport v roce 2024

14. 6. - 14. 7. Fotbalové EURO, Německo
29. 6. - 21. 7. Cyklistická Tour de France
1. - 14. 7. Tenisový Wimbledon

Témata: Karel Loprais