Křížkovu loď ladil na Madeiře volejbalista

Funchal - Když minulý týden trávil celé dny na lodi, byl to často docela humorný pohled. Z maličké kajuty vykoukla hlava, pak se pomalu vysouvalo celé tělo. Jenže trvalo to déle než jste zvyklí. Teprve když se postavil, pochopili jste. Dvoumetrovou postavu Vojtěcha Komárka nelze přehlédnout.

Tenhle chlapík je pro jachtaře Davida Křížka nepostradatelný. Expert přes techniku mu na ostrově Madeira ladil loď před druhou etapou sólového závodu Transat 6,50 napříč Atlantikem.

„Je to mistr všech řemesel,“ smekl Plzeňan David Křížek. Ví, že se na Komárka musí spolehnout.

Teď už s jachtou Atlantik FT bojuje s oceánem sám, včera byl jižně od Kanárských ostrovů. Osmý v kategorii sériových jachet.

Z Madeiry do Brazílie musí urazit více než tři tisíce kilometrů. „Jsem si jistej, že David dojede.

On je svým způsobem exot. A člověk, který Atlantik přejel na gumáku, to s touhle lodí musí zvládnout určitě,“ připomněl Komárek v nadsázce jinou Křížkovu plavbu. Před sedmi lety Plzeňan zdolal oceán na ultralehkém nafukovacím katamaránu Sector. Jenže ve dvou s parťákem Martinem Ducháčem.

Lidé z Křížkova týmu

Eric Guegan (Francie)
Trenér s drsnou rukou. Když dohlížel poprvé na Křížkův závod, vylil mu z lodi polovinu zásob vody, aby jí odlehčil. Měl správný odhad.

Jure Jerman (Slovinsko)
Výtečný meteorolog. Před první etapou připravil Křížkovi předpověď počasí. Podle ní měl z Francie na Madeiru dojet za šest a půl dne. Jerman se trefil na hodinu přesně.

Milan Hájek (Česko)
Spolujezdec na lodi Atlantik FT v dvouposádkových závodech. „Nikdy se nevzdá, nikdy nepoleví. Výborný jachtař,“ smekl Křížek.

Daniel Vodička (Česko)
Skvělý navigátor a jachtař, se kterým Křížek odstartoval celý projekt. S další lodí CK Fischer se pral o nominaci. Do Transatu se ale neprotlačil.

Jan Langšádl (Česko)
Manažer. Zajišťuje i aktuální zpravodajství na Křížkových internetových stránkách www.minitransat.cz.

Teď je sám. Na šest a půl metru dlouhé lodi, ve které zná Komárek každý záhyb. „Opravit či nahradit dokážu téměř vše. Jediné, v čem se úplně nevyznám, je elektronika,“ uvedl.

Z jachty strhal i samolepky

Ještě před 10 lety hrál rodák z Třeboně volejbalovou extraligu za České Budějovice. Vystudoval diagnostiku motorových vozidel. Jenže pořád ho to táhlo k moři, sám závodně jachtaří. I proto, že jako syn špičkového biologa stravil v dětství dva roky na Kubě, u vody.

Před pár měsíci zase „mrzl“ v Antaktidě, zajišťoval logistiku v přepravě materiálu z velkých lodí na břeh.

„Teď se výrobou, opravou a servisem lodí živím. Zajímají mě detaily, různé finesy. A mezi jachtaři jsem u zdroje, potkám se s nejnovější technikou,“ vysvětlil 37letý Komárek.

Na Křížkově sériově vyráběné lodi pracoval dva roky. Uplynulou zimu z ní vybral téměř 30 kilogramů materiálu. Důvod? Čím lehčí, tím rychlejší. „Nečekal jsem, že záleží na každém deku. Ale je to tak.“ Strhal třeba čtyři kilogramy samolepek.

A stejný design vytvořil barvami. Úspora: dvě kila. „Nesmíte ohrozit strukturu lodi, její pevnostní prvky. Ale zmizely třeba různé kryty či poličky a nahradily se lany. Ta jsou lehčí,“ líčil Komárek.

Z Francie na Madeiru, do cíle první etapy, doplul Křížek ve své třídě čtvrtý. „Loď je rychlá. A na to, že je pět let stará, ve výborném stavu. A to se na ní stále závodí v extrémních podmínkách, na hranici pevnosti materiálu.“ Za 50 tisíc eur ji Křížek získal od Francouze Ponta, také on s ní zvládl tenhle sólový závod.

Teď na ní spoléhá český tým. Možná za pár let vyrazí na trasu Transatu také loď, řízená Komárkem. I on žije svůj sen - přeplout Atlantik.

„Pustil jsem se do stavby prototypu, trup je hotový. Na další plány scházejí finance. Ale ještě jsem to nevzdal,“ svěřil se Komárek. Bude druhým Čechem v tomhle dobrodružství?


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž