S FORMULÍ 1. Čeští bobisté (zleva Dominik Dvořák, Dominik Suchý, Jan Šindelář a...

S FORMULÍ 1. Čeští bobisté (zleva Dominik Dvořák, Dominik Suchý, Jan Šindelář a Jakub Nosek) pózují se svým novým čtyřbobem. | foto: ČTK

Už žádný second hand. Čeští bobisté mají formuli 1 a cílí na hry v Pekingu

  • 8
Nákup z druhé ruky? To byla u českých bobistů dlouhá léta běžná praxe. Kvůli nedostatku financí závodili v otlučených čtyřbobech sehnaných od jiných reprezentací, už jen vinou zastaralého materiálu se nemohli měřit se světovou špičkou. Ta doba je nyní minulostí. Posádka v čele s pilotem Dominikem Dvořákem disponuje jedním ze tří nejlepších bobů na světě.

Výsledkové listiny z bobařského Světového poháru letos vypadají jinak.

Česko začíná sbírat dříve takřka nemyslitelná umístění v nejlepší desítce a přestává být druhou ligou. Kvarteto Dominik Dvořák, Dominik Suchý, Jan Šindelář a Jakub Nosek navíc má potenciál se ještě zlepšit. 

A konkurence si toho všímá. „Němci nás už na dráze zdraví, to se dřív nestávalo,“ smál se Šindelář na středeční tiskové konferenci v pražském Olympu.

Díky tomu, že bobisté před novou sezonou zcela přešli právě pod Olymp, Centrum sportu ministerstva vnitra, získali výraznější finanční podporu a mohli si dovolit lepší, kvalitnější přípravu i nákup špičkového bobu značky Wallner (zhruba za tři miliony korun). 

Jako Lamborghini

Jak výjimečný je? „Je to Lambo,“ sáhl k příměru ke známým italským automobilům Martin Bohman, předseda Českého svazu bobistů a skeletonistů. „Formule jedna mezi boby,“ přidal se jeden z reprezentantů.

„Troufám si říct, že jde o jeden ze tří nejlepších čtyřbobů na světě. Stejný má olympijský šampion Francesco Friedrich, druhý Rusové a ten třetí my,“ vypočítával Bohman.

„Lambo“ je kvalitnější zpracováním, aerodynamikou i použitými materiály na rám a kapotu. „Kastle se teď dělají z karbonu a kevlaru, dříve byly laminátové,“ přibližuje dvaadvacetiletý pilot Dvořák.

Stačí jen jedna kapka z moře

„Teď máme díky Olympu konečně špičkový stroj a jsem rád, že kluci hned kvalitu zúročili. Je vidět, že stačí relativně malá kapka z toho obrovského moře peněz, které se ve sportu točí, a okamžitě se posouváme o několik tříd výš. Je to fantastické,“ tvrdí Martin Bohman.

Chvalozpěvy na nový čtyřbob přerušil polský kouč české posádky Dawid Kupzcyk. Svými slovy se snažil odvrátit pozornost od techniky a naopak vyzdvihnout náročný trénink, který Dvořák a spol. podstupují.

„Naše zlepšení není jen o materiálu. Je za tím i tvrdá dřina. Ono se řekne, že jsme zimní sport, ale kluci tvrdě makají už někdy od dubna. Jsme na dobré cestě a může to jít ještě líp,“ je přesvědčený. Veškeré své metody ještě Kupczyk zapracovat do přípravy nestihl. 

„Jsme tak v půlce toho, co dokážeme udělat. Všechno nejde hned.“ Věří v postupný proces, je na začátku čtyřleté cesty.

Cesty, nebo chcete-li olympijského cyklu. Právě na olympiádě v Pekingu má vygradovat výkonnost Dvořákovy posádky. „Chceme tam udělat velký úspěch,“ zaznělo na tiskové konferenci od zástupce Olympu.

Samotný tým zatím vyhlíží bližší cíle. Dvořák se chce se svými parťáky blýsknout za týden na Světovém poháru v německém Altenbergu, jen pár kilometrů od českých hranic. 

Předseda Bohman zase už vyhlíží březnové mistrovství světa v kanadském Whistleru. „Byl bych rád, kdyby kluci skončili do desítky,“ nastavil laťku. Týmu věří. Pochvaluje si, že z velmi úspěšné juniorské generace v čele s Dvořákem vyrostla esa pro seniorskou reprezentaci.

Jedna z tréninkových jízd:

Právě Dvořák je coby pilot klíčovým mužem - i při seznamování s novým bobem, s nímž Češi dosud absolvovali jen 20 jízd. „Byla to pro mě náročná změna. Je to podobné, jako když si koupíte nové auto. Tam si musíte nastavit zrcátka, sedačku a tak, v bobu jsem si zase musel osahat nové gumy, kterými řídím. Jiné je i naskakování, kastle je trochu širší,“ přibližuje.

Stále pomalé starty

„Starý bob bylo to, co nás nejvíc brzdilo. Když máme top materiál, je to obrovský posun. Pro nás je to pecka,“ pochvaluje si, byť přiznává, že seznamování s „Lambem“ neprobíhalo hladce. Nedávno ve Winterbergu bob překlopili.

„Ty gumy byly tvrdší, než jsem čekal, takže první jízdy byly boj o přežití. Nakonec jsem je vyměnil za ty staré,“ dodal.

Brzdař Nosek ocenil na Wallneru lepší úchyty, čtyřbob se lépe roztlačuje, což je klíčové. Starty rozhodují, určují, jak rychle se bude posádka řítit ledovým korytem. Českým borcům i přes změnu materiálu už docela jdou, Kupczyk jako správný trenér ale ještě není zcela spokojený. „Je to pořád pomalé,“ řekl účastník pěti olympiád s lehkou nadsázkou.

Prostor pro zlepšení přijde už příští víkend v Altenbergu.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž