STUPNĚ VÍTĚZŮ. Tři nejlepší z Velké ceny Bahrajnu: zleva druhý Kimi Räikkönen,

STUPNĚ VÍTĚZŮ. Tři nejlepší z Velké ceny Bahrajnu: zleva druhý Kimi Räikkönen, vítěz Sebastian Vettel a třetí Romain Grosjean. | foto: Reuters

V Bahrajnu suverénně kraloval Vettel, za ním se vezly lotusy

  • 42
Jezdce Ferrari odstavily technické problémy, Mercedesu vítěze kvalifikace Nika Rosberga scházela rychlost, a tak Sebastian Vettel ze stáje Red Bull neměl při Velké ceně Bahrajnu soupeře. Za ním se ze zadních pozici protáhli vpřed Kimi Räikkönen a Romain Grosjean s vozy Lotusu.

Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Romain Grosjean. Tak vypadaly stupně vítězů Velké ceny Bahrajnu v roce 2012, a tak vypadají také o rok později. Lotusu evidentně pouštní závod sedí a Vettel je s pískem kolem asfaltu zdá se k neporažení.

Závod jsme sledovali on-line

"Rychlost byla dobrá, auto vynikající. Mohl jsem jet naplno v každém kole a třeba také šetřit pneumatiky. Jsem se závodem maximálně spokojený," uvedl usměvavý vládce formule 1 posledních let.

"Nico Rosberg byl poměrně silným soupeřem, na rovince byl rychlý. Když jsem s ním bojoval, dostal se přede mně Fernando Alonso, ale také s ním jsem si později poradil," vzpomínal Vettel na jediné drama, které v Bahrajnu letos zažil, kdy těsně po startu bojoval kolo na kolo hned se dvěma soupeři. "Poté to byl kontrolovaný závod, udržovali jsme si náskok. Ani jsme nečekali, že budeme tak rychlí."

Německý trojnásobný mistr světa zvýšil vedení v čele šampionátu, za ním se na druhou příčku vytáhl Kimi Räikkönen. Fin startoval ze čtvrté řady, ale díky strategii pouhých dvou výměn pneumatik povyskočil až na pódium.

"Sobota nebyla úplně ideální, ale zafungovala nám naplánovaná strategie dvou zastávek v boxech. Získal jsem hodně míst, auto začalo na konci fungovat a vyšlo to," popisoval suše Kimi Räikkönen, jak se po devátém místě v kvalifikaci posunul na druhé místo v cíli.

Třetí muž na pódiu ostříkaném nealkoholickým "šampaňským" Romain Grosjean měl větší radost než ti dva dohromady. Pro něj to byly první stupně vítězů sezony, navíc po úvodních třech závodech čelil velké kritice.

"První tři závody byly horší, nebylo úplně jednoduché najít to, co mě schází. Ale nakonec se to povedlo vyřešit," pochvaloval si francouzský jezdec. "Začali jsme závod s trochu jinou strategií, startoval jsem na odlišné sadě pneumatik, ale vyšlo to. Jsem rád, že tady stojím stejně jako v minulém roce."

Vettel slavil první zasloužené vítězství sezony

Sebastian Vettel si v Bahrajnu dojel pro druhé vítězství v sezoně a dál vládne šampionátu. Po průjezdu cílem opět předvedl do vysílačky, že umí ječet jako vyděšená školačka, a na stupních vítězů rozdával úsměvy na všechny strany. Vůbec tam byla úplně jiná atmosféra než po jeho premiérovém letošní triumfu v malajsijském Sepangu, kde výhru "ukradl" týmovému kolegovi Webberovi.

V kvalifikaci letos v Bahrajnu Vettel nečekaně prohrál s Nikem Rosbergem, ale v závodě pro něj jezdec Mercedesu nebyl soupeřem. Úřadujícímu mistru světa sice trvalo dvě kola, než se vypořádal s ním i Fernandem Alonsem, ale poté se začal všem soupeřům pohodlně vzdalovat. Nikdo na něj neměl, nikdo mu nestačil a v závěru závodu nemusel jet vůbec naplno. Desetivteřinový odstup od druhého Kimiho Räikkönena rozhodně není reálným obrazem vývoje závodu.

Fernando Alonso z Ferrari při tréninku na Velkou cenu Bahrajnu.

Nico Rosberg z Mercedesu při tréninku na Velkou cenu Bahrajnu.

Kimi Räikkönen z Lotusu při tréninku na Velkou cenu Bahrajnu.

Finský jezdec v průběhu Grand prix totiž nebojoval o vítězství s Vettelem, ale s dalšími jezdci o stupně vítězů. Po startu z osmé příčky ani nic jiného nemohl očekávat. Finovi pomohl fakt, že stroj Lotusu je hodně ohleduplný k pneumatikám, takže mohlo zvolit strategii pouhých dvou zastávek v boxech. To, navíc s rezervou, ideálně realizoval.

Přitom vítězi letošní Velké ceny Austrálie se nijak zvlášť nepovedl start. Sice poskočil na osmou příčku, ale dravý Pérez s vozem McLarenu ho vzápětí předjel a odsunul na devátou příčku. Pár soupeřů Kimi předjel, ale posouval se vpřed hlavně díky své strategii. V 17. kole jako poslední jezdec z celého startovního pole zamířil pro druhou sadu pneumatik. V té chvíli byl již na druhé příčce.

Díky strategii nechal po další výměně pneumatik všechny soupeře až na Vettela za sebou, a tak jeho jediným soupeřem v boji o druhou příčku byl Paul di Resta se shodnou taktikou. Monopost stáje Force India však není k pneumatikám zdaleka tak citlivý jako ten Lotusu, takže v závěru britský jezdec ztrácel tak výrazně, že se před něj posunul nejen Räikkönen, ale také jeho týmový kolega Grosjean, který jel strategii tří zastávek u mechaniků. Di Resta se tak svých vysněných premiérových stupňů vítězů nedočkal.

Propadák Ferrari

Fernando Alonso si v pátém kole poradil s pomalejším Rosbergem a vydal se stíhat vedoucího Vettela. Vypadalo to na jejich souboj o vítězství, ale španělský jezdec tentokrát neměl šanci bojovat se svým velkým sokem posledních sezon. Pohyblivé plásty zadního křídla, systém známý pod názvem DRS, zůstaly v poloze otevřeno, což je za prvé proti pravidlům, za druhé to zpomaluje auto v zatáčkách. Dvojnásobný mistr světa musel do boxů už v osmém kole, tedy dříve než plánoval, a kromě nasazení nových pneumatik mu mechanici ručně zavřeli zadní křídlo.

VÍTĚZ. Sebastian Vettel se na pódiu raduje ze svého triumfu ve Velké ceně Bahrajnu.

DO ZATÁČKY. Nico Rosberg vede startovní pole při Velké ceně Bahrajnu.

ZA SEBOU. Sebastian Vettel na trati Velké ceny Bahrajnu před Nico Rosbergem a Fernandem Alonsem.

NEJRYCHLEJŠÍ. Pole position v Bahrajnu získal Nico Rosberg z Mercedesu.

Problém se však opakoval a Alonso byl za chvíli v pit lane znovu. Začínal závod v 9. kole z chvostu startovního pole a s celkovými čtyř zastávek v boxech skončil osmý, když těsně před cílem se zcela sjetými pneumatikami přišel o dvě místa.

Tragický závod Ferrari dokonal výsledek Felipeho Massy, který nezískal ani bod. Kvůli dvěma defektům obsadil Brazilec až patnácté místo se ztrátou minuty a půl na vítěze Vettela.

Kořením závodu však nebyly problémy Ferrari, ani vítězství Vettela, ale souboje o páté až deváté místo. Jezdci Mercedesu a McLarenu byli v Bahrajnu na stejné úrovni a rvali se o pozice téměř po celou délku závodu. Dvě "DRS rovinky" umožňují na pouštním okruhu předjíždění a Rosberg, Hamilton, Pérez a Button toho naplno využívali. Obzvlášť pikantní byli souboj mladého Mexičana s týmovým kolegou Buttonem. Zkušený Brit jen nadával do vysílačky, ať už s ním klukem už něco udělají. Ale Pérez jen plnil příkaz vedení - přidat na bojovnosti.

Mexičanovi se snaha nakonec vyplatila, když v samotném závěru za sebou nechal nejen Buttona, ale také Rosberga, Alonsa a Webbera s vozem Red Bull, před kterého se dostal těsně před cílem. Nic mu nevadilo, že v souboji s Buttonem přišel o kus předního křídla. Jen s Lewisem Hamiltonem si Pérez neporadil. Nováček v Mercedesu se v Bahrajnu ukázal ve skvělém světle. Sice po trestu za výměnu převodovky startoval devátý, zatímco jeho týmový kolega Rosberg byl na startu první, ale v cíli čtyři místa před ním. Postup na pátou příčku před startem sám nepředpokládal.

Mistrovství světa formule 1 pokračuje za tři týdny Velkou cenou Španělska v Barceloně.

Výsledky Velké ceny Bahrajnu formule 1:
1.VettelRed Bull-Renault1h36:26.945 min.
 2.RäikkönenLotus-Renault+ 9.1s
 3.GrosjeanLotus-Renault+ 19.5s
 4.Di RestaForce India-Mercedes+ 21.7s
 5.HamiltonMercedes+ 35.2s
 6.PérezMcLaren-Mercedes+ 35.9s
 7.WebberRed Bull-Renault+ 37.2s
 8.AlonsoFerrari+ 37.5s
 9.RosbergMercedes+ 41.1s
10.ButtonMcLaren-Mercedes+ 46.6s
11.MaldonadoWilliams-Renault+ 1:06.4 min.
12.HülkenbergSauber-Ferrari+ 1:12.9 min.
13.SutilForce India-Mercedes+ 1:16.7 min.
14.BottasWilliams-Renault+ 1:21.5 min.
15.MassaFerrari+ 1:26.3 min.
16.RicciardoToro Rosso-Ferrari+ 1 kolo
17.PicCaterham-Renault+ 1 kolo
18.GutierrezSauber-Ferrari+ 1 kolo
19.BianchiMarussia-Cosworth+ 1 kolo
20.ChiltonMarussia-Cosworth+ 1 kolo
21.van der GardeCaterham-Renault+ 2 kola
22.VergneToro Rosso-FerrariDNF - 16 kol
Pořadí mistrovství světa jezdců:
 1.Vettel77
 2.Räikkönen67
 3.Hamilton50
 4.Alonso47
 5.Webber32
 6.Massa30
 7.Grosjean26
 8.Di Resta20
 9.Rosberg14
10.Button13
11.Pérez10
12.Ricciardo6
13.Sutil6
14.Hülkenberg5
15.Vergne1
Pohár konstruktérů:
1.Red Bull-Renault109
2.Lotus-Renault93
3.Ferrari77
4.Mercedes64
5.Force India-Mercedes26
6.McLaren-Mercedes23
7.Toro Rosso-Ferrari7
8.Sauber-Ferrari5

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž