Robin Dolejš, technický ředitel Buggyry, na Rallye Dakar.

Robin Dolejš, technický ředitel Buggyry, na Rallye Dakar. | foto: archiv Buggyra, MF DNES

Na Dakaru je díky motorům i Buggyra. Žádná dovolená, hlásí Dolejš

  • 2
Roudnické "srdce" tepe na jihoamerickém Dakaru. Severočeská stáj závodních tahačů Buggyra vyrobila pro tři české kamiony Kolomého, Spáčila a Vrátného motory Gyrtech, které pohánějí jejich monstra na slavné rallye. Přímo na místě o ně pečuje Robin Dolejš, technický ředitel Buggyry.

"Bohužel jsem tady na tři agregáty sám a postrádám podporu mechaniků, na kterou jsem zvyklý ze závodů na okruzích. Takže to není žádná dovolená. Ale motory drží a jedou navíc i docela rychle," hlásí Dolejš z Rallye Dakar.

Je unavený, nespal třeba i dva dny v kuse. "Cílem pořadatele je brutální a pokud možno co nejrychlejší selekce startovního pole. Dojet mohou ti nejlepší, nejzkušenější a taky nejšťastnější. Takže se jedou dlouhé úseky s plynem na podlaze, pak bojuješ s teplotami kolem 50 stupňů Celsia. Potom přijde na řadu trialová část se spoustou kamení. Stačí jedna vteřina a je po Dakaru," zjistil. "Základním předpokladem úspěchu je štěstí a nesmrtelná technika, která dokáže přežít s minimálním servisem."

Když porovnal telemetrická data z přípravy s těmi z Dakaru, vyšlo mu, že při testování motor nedostává ani z poloviny zabrat jako při závodě. "To nejhorší nás čeká. K tomu nutno přičíst opotřebovanost lidí i techniky. Riziko lidského selhání nebo neřešitelné technické závady je den ode dne vyšší," uvědomuje si Dolejš.

Registruje, že se o motorech Gyrtech na slavné rallye povídá. "V bivaku jsou předmětem rozhovorů. Zatím jsem ale nějaký zájem neřešil, není prostě čas."

Dolejš nehučí do pilotů, aby plyn sešlápli ještě víc. Naopak. Prý všechny krotí. "Aby se někde na trati nezabili. Motor má rezervy, ale ještě s ním nemáme patřičné zkušenosti, takže je potřeba závodit s rozvahou," apeluje. "Martin Kolomý má na to vyhrávat etapy, možná i celý Dakar. Jezdí hlavou, ne na samé hraně, přestože má na to být rychlejší než stroje Iveco či Kamaz.

Přišlo mi docela vtipné, když nějaký ruský novinář psal, že jakýsi venkovan z Česka konkuruje profesionálním týmům. Komunikace s Kolomým je zcela bezproblémová, respektuje moje názory. Disciplinovaností mě mile překvapil Marek Spáčil. Navíc prokazuje i velký smysl pro fair play."


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž