Marek Spáčil s Tatrou při testech před Dakarem 2011.

Marek Spáčil s Tatrou při testech před Dakarem 2011. | foto: Czech Dakar Team

Spáčil míří znovu na Dakar. A má prý nejlepší závodní Tatru v historii

  • 5
S dvěma identickými tatrovkami a s ambicemi na umístění v desítce nejlepších míří Czech Dakar Team zkušeného pilota Marka Spáčila na letošní Rallye Dakar. "Jsou to nejlepší tatry, jaké kdy byly postaveny," nemá strach říct technický ředitel automobilky Radomír Smolka, který se podílel na jejich konstrukci.

Jak letos vypadají ostře zelené Tatry, za jejichž volantem budou sedět již na pohled nezdolní bojovníci Marek Spáčil a Martin Kolomý? Nejdůležitější změnou je nahrazení před rokem nepříliš spolehlivého motoru Deutz silnějším agregátem od Caterpillaru.

Lepší kroutící moment, téměř tisíc koní a v neposlední řadě větší odolnost by měly zajistit, že ambiciózní Marek Spáčil, který už nakoukl i na třetí příčku dakarského pořadí, konečně zúročí své zkušenosti větším úspěchem.

"Motor má ještě obrovské rezervy, pojedeme s téměř továrním nastavení. Díky tomu je menší pravděpodobnost závady, protože ho nemusíme tlačit na limit a pro příští rok existuje možnost dalšího vylepšení," popisuje pilot Tatry se startovním číslem 509, které by mělo pomoci i nové odpružení a samozřejmě účinnější a silnější brzdy.

Spáčilovým cílem je umístit se mezi deseti nejlepšími a v případě možností útočit na vyšší příčky. Při pohledu na startovní listinu letošního "Dakaru" mu trochu zatrnulo.

"Mezi kamiony je stoprocentně největší konkurence v historii. Mezi nejlepší chce mnohem více lidí než dříve. Takže za úspěch budu pokládat už to, že dojedeme do cíle. Desítka by byla něčím navíc. A vzhledem k profilu letošního závodu to je téměř jako sen."

Dvě závodní a doprovodná Tatra Czech Dakar Teamu před naloděním na Dakar 2011.

Dvě závodní a doprovodná Czech Dakar Teamu před naloděním na Dakar 2011.

Marek Spáčil, šéf Czech Dakar Teamu

Marek Spáčil, šéf Czech Dakar Teamu.

Dakar zůstává výzvou

Pořadatelé slavné pouštní rallye dostáli loňským slibům a trať soutěže vedou více na sever do jihoamerického vnitrozemí, kde panují nejen tropická vedra, ale rovněž obtížnější a hůře přístupné terény. V Chile se závodníci dostanou až na hranice s Bolívií a Peru. Čeká je více nepříjemného prachového písku, více skal, více kamení. Bude méně přejezdů přes rychlé pampy.

Klasické dakarské závodění v táhlých afrických dunách s jemným pískem se tak dále mění v boj s přírodními živly, který každý den připraví neočekávaná překvapení. Posádkám nepomůže ani změna pravidel o navigaci. Posádka "uvidí" pouze 800 metrů před sebe. Ještě před rokem to byly tři kilometry. Bloudění se tak může stát pro každého na Dakaru denním chlebem a více než silné motory a řidičské umění budou rozhodovat schopnosti navigátora.

S tím si bude muset poradit i další posádka Czech Dakar Teamu vedená Martinem Kolomým, který minulý rok řídil doprovodný kamion. Teď je však závodníkem se stejnými právy a technikou jako Spáčil a stejně jako on touží po umístění mezi nejlepšími.

A to je z účasti Czech Dakar Teamu téměř vše. Složitá finanční situace způsobila, že tým sehnal pouze polovinu peněz, které by potřeboval na plnou účast včetně automobilů, motocyklistů nebo čtyřkolky.

"Krize zasáhla všechny, nejsme žádnou výjimkou. Sice jsme celý rok připravovali auta a techniku a poctivě trénovali, ale že pojedeme, jsme měli jistotu až na konci léta. V té době už naši partneři věděli, že nás budou moci podpořit. Přesto je obrovská škoda, že náš tým není velký jako před rokem. Hodně lidí mi bude na Dakaru chybět. Například Olda Bražina se připravoval od jara a před měsícem musel účast vzdát, ale není sám," popisoval Spáčil.

Nalodění tatrovek Czech Dakar Teamu v Le Havre.

Nalodění tatrovek Czech Dakar Teamu v Le Havre.

Marek Spáčil s Tatrou při testech před Dakarem 2011

Marek Spáčil s Tatrou při testech před Dakarem 2011.

Do terénu jde i okruhový závodník Vršecký

Novým členem týmu je David Vršecký známý spíše ze svého úspěšného působení na okruzích, kde s kamiony Buggyry sbírá vavříny už řadu let. "Dakar je extrémní záležitost. Kdybych jim nepřikývl ještě před prvními testy, tak bych asi nejel. Dakarské terény se s asfalty na okruzích nedají srovnávat v žádných parametrech," uvedl druhý pilot Spáčilovy Tatrovky. "Na okruhu si odjedu jízdu a mám klid, ale tady to bude nesmírně fyzicky náročné. Asi si to ani stále nedokážu vlastně představit."

Jediným motorkářem v zelené barvě bude v soutěži Jan Veselý, který před rokem dojel i se zraněním do cíle. Na lepší výsledek však nemohl pomýšlet, startoval mezi posledními a pravidelně byl předjížděn auty a nejrychlejšími kamiony. Letos má startovní číslo 68 a se strojem Yamaha chce ukázat, co v něm je.

Prvního ledna, na startu první etapy v Buenos Aires, tak budou stát tři stroje Czech Dakar Teamu. V zelené barvě se vhrne čelit nástrahám slavného dobrodružství sedm Čechů a všichni věří, že stejný počet jich bude i v cíli.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž