Silniční Brno má ve světě velké renomé

  • 2
Brno - Tento víkend hostí brněnský Masarykův okruh hlavní motoristickou událost domácí sezony - Velká cena České republiky silničních motocyklů. Desátý podnik světového šampionátu světa opět přiláká desítky tisíc fanoušků, kteří budou sledovat boje hvězd Valentina Rossiho, Daniela Pedrosy, Sete Gibernaua či Massimiliana Biaggiho, který se stal miláčkem brněnského publika.

Loni přišlo do ochozů celkem 75 000 diváků. Alex de Angelis ze San Marina je v kvalifikaci 125 ccm nejprve potěšil traťovým rekordem, ale v závodě skončil až třetí. Vyhrál Španěl Pedrosa, čtvrtlitrům kraloval Randy de Puniet z Francie a královskou třídu MotoGP ovládl fenomenální Ital Rossi, jenž druhého Gibernaua předčil v cíli o pouhých 42 tisícin sekundy.

Čechům se bodovat nepodařilo. Nejblíže bodům byl v kubatuře do 250 ccm Jakub Smrž - ještě v závěru čtrnáctý, jenže v kole před cílem upadl.

Lukáš Pešek skončil sedmnáctý, Michal Filla devatenáctý. Smutnil i Radomil Rous, který zářil v kvalifikaci, ale spadl už v prvním kole.

Daleko za vítězi byla i trojice Kaláb, Janáková, Bittman ve stopětadvacítkách. Šestnáctiletá dívka však získala primát nejmladší závodnice v historii MS.

Závodění v okolí Brna má dlouhou tradici. Koncem dvacátých let se tu jezdil závod do soběšického vrchu. Místní příznivci se s ním však nespokojili a předložili řadu návrhů na zbudování  stálé trati.

Iniciátorkou projektu byla i legendární Eliška Junková, nejlepším vzorem se zdál být Nürburgring. Brzy vznikla 29,1 kilometru dlouhá trať, jež sestávala z místních silnic.

Historie brněnského okruhu se datuje od 28. září 1930, kdy se zde představilo 31 vozů řízených největšími esy své doby. Sto tisíc nadšených diváků aplaudovalo prvnímu vítězi, jímž se stal německý pilot Heinrich Joachim von Morgen na Bugatti.

V roce 1947 byl brněnský okruh zkrácen na 17,8 kilometru a přivítal první oficiální Velkou cenu Československa silničních vozů.

Nový režim ale profesionálnímu automobilovému sportu nepřál a brzy dostaly přednost motocykly. Úvodní závod se jel roku 1950 - nejrychlejší byl Antonín Vitvar s půllitrovým nortonem. 

Motocyklová VC si záhy získala renomé - říkalo se jí východní Tourist Trophy - a na startu se pravidelně blýskala slavná jména.

Brněnský okruh si vyzkoušeli Gary Hocking, Dickie Dale, Bob Brown, Keith Campbell, bratři Harry a Eric Mintonové, z Čechů Gustav Havel, František Bartoš či František Šťastný.

Právě "Fanánek z Kochánek" vyhrál v Brně rekordních osm závodů. Známý vtipálek zde na nejvyšší stupínek vystoupil poprvé v roce 1954, kdy měl po úrazu na Sachsenringu nohu v sádře.

O sedm let později se v Brně blýskl dalším husarským kouskem, neboť vyhrál navzdory ztrátě polstrovaného sedla.

V červenci 1965 byl brněnský závod zařazen do seriálu MS. Trať byla zkrácena o čtyři kilometry, zlepšila se bezpečnost.

Úvodnímu klání kralovali Frank Perris (Suzuki 125), Phil Read  (Yamaha 250), Jim Redman (Honda 350) a Mike Hailwood (MV 500).

V 70. letech podstoupila trať další redukci, ale bylo jasné, že stavební úpravy už neudrží okruh v kalendáři MS. Derniéra GP přišla v roce 1982 a do roku 1986 se tu alespoň jezdilo ME  motocyklů.

Od roku 1962 hostil okruh i auta - v roce 1970 si ve formuli 3 dojel pro stříbro mladý rakouský talent Niki Lauda. V roce 1987 dostali fanoušci krásný dárek v podobě nového Masarykova okruhu - křest v srpnu obstaraly závody cestovních vozů, MS motocyklů i sajdkár.

Moderní kopcovitá trať se šesti levotočivými a osmi pravými zatáčkami hostí od téhož roku (s výjimkou sezony 1992) světový šampionát motocyklů. Trať má délku 5403,19 metru, převýšení je 73,63 metru a šířka dosahuje patnácti metrů.

V roce 1996 byl okruh modifikován a tři roky nato dostali pořadatelé i zvláštní ocenění IRTA za bravurně zvládnutou GP.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž