Rallye Dakar

Rallye Dakar | foto: MS-rallytruck

Pojede se Rallye Dakar v Austrálii?

  • 4
Zapomeňte na Argentinu. Zapomeňte i na návrat do Afriky. Příští ročník dakarské rallye se totiž klidně může přestěhovat zase na jiný kontinent. Třeba do Austrálie. Anebo do Severní Ameriky. "Zaslechl jsem, že tamější státy mají o závod zájem. A dokážu si představit, že se rallye zase podívá jinam," tvrdí motocyklista Dušan Randýsek.

Na letošním Dakaru sám startoval, ve čtvrté etapě si však natřikrát zlomil nohu. Vůbec to nemusí být utopie. Vždyť ještě před více než rokem se zdálo nemyslitelné, aby tento slavný závod nekončil v Africe, a třeba vítěz čtyřkolek Josef Macháček napůl v žertu a napůl vážně říká: "Když se Dakar pojede v Austrálii, budu první přihlášený. Jinde ale nejedu."

Popravdě, 31. ročník nejspíš zase začne v Jižní Americe. Byť to zatím z organizátorů nikdo nepotvrdil, existuje mnoho důvodů, proč se konvoj do Argentiny a Chile vrátí.

Zaprvé: bezpečnost. Z Afriky musel závod zmizet kvůli hrozbám terorismu. V nekontrolovatelné pustině mohli atentátníci kdykoliv zaútočit, nešlo ochránit celou trať. V Americe to bylo jiné. Policisté i vojáci stáli s nadsázkou na každém rohu. "V Africe jsem propadal depresím, je to jen poušť a písek. Tady když občas na někoho narazíte, cítíte se bezpečněji," tvrdí Macháček.

Druhým důvodem jsou diváci. Když závod startoval, v Buenos Aires lemovaly cestu tisícovky fandů. "Já měl pocit, že jich je tady snad miliarda. Lidé jsou neskuteční, chtějí se fotit, chtějí od vás čepice, ženský klidně sundávají trička," líčil pilot Miroslav Zapletal.

Navíc má závod podporu zdejších vlád, chilská prezidentka jeden den vyrazila navštívit bivak. A pak je tu další věc, co mluví pro jihoamerickou rallye – její náročnost.

Do cíle dorazila jen polovina přihlášených posádek, musely se rušit rychlostní zkoušky, zase umírali lidé. "Bylo to nebezpečnější než v Africe, mělo to pořád dakarské kouzlo. Mně se to líbilo," říká Dušan Randýsek.

Přesto díky obtížnosti a novému prostředí často chybovali organizátoři. Třeba motocyklista Terry, jenž zemřel při rallye na zástavu srdce, prý podle francouzských médií vyslal nouzový signál, který zachytila pařížská centrála. Do Argentiny byly však informace předány až s dvanáctihodinovým zpožděním.

Jindy pořadatelé narychlo zkracovali trať nebo podivně mluvili o následujících etapách. Když byla těžká, tvrdili opak. "Vzali model z Afriky a chtěli ho zasadit do zdejších podmínek. A to nejde. V Africe překážku klidně objedete a pak se vrátíte zpět do přímky, která vede ke kontrolnímu bodu. Tady když překážku objedete, skončíte úplně v jiném pohoří," popisuje Randýsek.

Jenže etapy se rušily i v Africe nebo se kvůli bezpečí stroje a posádky nakládaly do letadel a přemisťovaly jinam. To v Argentině a Chile nehrozí. I když v Austrálii taky ne.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž