Obří zil "Viktor Čistič" v akci

Obří zil "Viktor Čistič" v akci - Obří dvoumotorový zil "Viktor Čistič" při závodech v trucktrialu v Kostelci nad Černými lesy | foto: www.trucktrial.cz

Obří odpalovač raket Scud na Dakar? Prý bez problémů

Praha - Lidé mají nejrůznější koníčky a zájmy. Existují i takoví, kteří si ve výprodeji vojenské techniky koupí za dvacet tisíc jedenáctitunové dvoumotorové monstrum na osmi kolech, z něhož se dřív odpalovaly rakety Scud, známé z války v Perském zálivu. Devět metru dlouhý a téměř tři metry široký Zil 135 LM si pořídila pro zábavu šestice mladých mužů z Újezda nad Lesy. "Byla to spíš náhoda, že jsme na něj natrefili, protože tahle auta vůbec nejsou," uvedl jeden z majitelů Michal Roček. Zil vyrobený před jednadvaceti lety v Sovětském svazu je skutečně výjimečný.

Zejména svými dvěma sedmilitrovými agregáty, z nichž každý pohání jednu stranu vozu a je chlazen padesáti litry vody a ohromným ventilátorem. Celkem tři nádrže pojmou 400 litrů benzinu Speciál.

"Dva motory mají jen tři sériově vyráběná auta na světě. Ruský obrněný transportér, pak jeden vůz z druhé světové války a zil," podotýká Roček.

Újezdská parta se původně chtěla zilem vozit jen po polích. Pak ale zjistila, že už i u nás existují závody v trucktrialu, dovednostní jízdě nákladních vozů v členitém terénu. Měsíc proto tvrdě pracovala a investovala další několik desítek tisíc korun do bezpečnostního vybavení, aby se její Viktor Čistič, jak vůz pojmenovala, mohl zúčastnit i mistrovství republiky.

Tým kolem zilu vytvořil hned dvě posádky, z jejíchž řidičů jen jeden má řidičský průkaz na nákladní auto, potrénoval na skládce hlíny a v konkurenci profesionálních řidičů Tater 813 vyrazil.

Na rozdíl od soupeřů usedli do kabiny zilu vždy tři závodníci. Třetí, uprostřed sedící člověk, totiž měl na starosti sledování monitoru, kam je převáděn obraz z kamery snímající zadní část vozu. "Kamera nám pomáhá při manévrování, a hlavně couvání," vysvětlil Roček.

Zil při svém prvním vystoupení v Kostelci nad Černými lesy v roce 2000 sklidil značný ohlas tisíců diváků. "Chtěli jsme je pobavit a snad se to podařilo."

Méně příjemnou stránkou vlastnictví megavozu, před nímž při jízdě po silnici rychle uhýbají osobní auta, je shánění peněz na jeho provoz. Třeba jen účast na jednom závodě újezdskou partu stála kolem 25 tisíc.

"Jen benzin na dva dny závodu nás přišel na patnáct tisíc, v terénu má totiž zil spotřebu šest set litrů na sto kilometrů. A taková jedna nová pneumatika by nás přišla na sedmadvacet tisíc," oznamuje Roček další údaje o supervýkonném stroji. "Zil je určitě výkonnější než tatry. Podle odborníků třeba alternátory z obou motorů jsou tak silné, že by rozsvítily menší vesničku. Rusové fakt věděli, jaké auto mají udělat."

Tým Roučkových kolegů by si prý troufl i na dlouhou dakarskou rallye. "Nic na tom není. Je to rovná cesta a zil, který může jet až stodvacítkou, na to určitě má. A kdyby někdo přišel a řekl: Tady máte šest a půl milionu, my řekneme ano, budeme vám dělat reklamu a jdeme do toho," řekl odvážně před více než rokem Michal Roček.

Obří vůz ale do Dakaru zřejmě už nikdy nevyrazí, nejezdí už totiž ani trucktrial. Zastavily ho technické potíže. "Kluci měli často problémy s hřídelema na koncových vývodech na kola," vysvětlil organizátor mistrovství republiky Petr Frýdman.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž