Velký šampionát se vrátil na malebný Salzburgring.

Velký šampionát se vrátil na malebný Salzburgring. | foto: Roman Klemm

Na Salzburgringu senzačně vyhrál Ital na netovárním BMW

  • 1
Salcburk (Od spolupracovníka iDNES.cz) - Na historickém Salzburgringu, který má v závodech cestovních vozů dlouhou tradici, dospěl světový šampionát k poločasu sezony. Také na rychlé trati nedaleko rakouské kulturní metropole dominovaly vozy Chevrolet Cruize, které zatím vyhrály devět z dvanácti závodů. V Rakousku se radovali Rob Huff a překvapivě i Stefano D´Aste.

Po Itálii, Španělsku, Maroku, Slovensku a Maďarsku hostoval World-Touring-Car-Championship poprvé v historii v Rakousku. Na ultra-rychlém Salzburgringu mohli fandové obdivovat Mistrovství Evropy cestovních vozů (tedy sérii, ze které WTCC vychází) až do poloviny osmdesátých let.

V posledních dvaceti letech ovšem podalpský okruh na velké automobilové podniky raději zanevřel – příliš nejistá byla jeho finanční situace a příliš velké byly se závody spjaté ekologické problémy.

Zodpovědní teď ovšem přešli do útoku: do nových boxů a okolní infrastruktury bylo investováno 2,5 milionů Euro, jen aby se mohla 1,4litrová turba v Rakousku představit. Trať údajně podepsala s WTCC smlouvu na příští tři roky.

Ze sportovního hlediska ze zdá být ve světovém šampionátu rozhodnuto. Po odchodu BMW do DTM zůstal ve WTCC jen jediný výrobce, který své vozy továrně připravuje: Chevrolet. A výsledky první poloviny sezony 2012 tomu odpovídají. Z deseti závodů před Salzburgringem jich jezdci modrých Cruze vyhrály osm, jen dvakrát se mohla radovat soukromá konkurence (Tarquini se Seatem na Slovakiaringu a Michelisz s BWW na Hungaroringu).

Na Salzburgringu mělo rozdávání dárečků skončit. V kvalifikaci si trojice vozů Chevrolet Cruze z dílen Brita Raye Mallocka zajistila v pořadí Huff-Muller-Menu tři nejlepší místa. Nejlepší časy ostatních značek si připsali bývalí piloti F1 Gabriele Tarquini a Tiago Monteiro, kteří své SEATy postavili na pozice čtyři a šest.   

První závod se stal jasnou kořistí „modrého vláčku“, který od prvních metrů dominoval. Otázkou bylo jen, v jakém pořadí piloti Chevroletu (kteří nepěstují právě vstřícný vzájemný vztah) dojedou.

Po bitvě v závětří to byl Rob Huff. Brit se prosadil před Yvanem Mullerem a Alainem Menu. Na konkurenci opět zbyly jen drobky: Tarquini s Montairem byli nakonec rádi, že zachránili pozice čtyři a pět před dalším chevroletem, soukromým vozem stáje Bamboo, s Mac Dowallem v kokpitu.

Salzburgring je sice malebný okruh, jeho rychlé pojetí a relativně maličké záchytné zóny z něj ovšem dělají i velmi nebezpečnou trať. To mělo přes víkend okusit několik jezdců.

Ve druhém závodě se stala všem pilotům Chevroletu rychlá pravotočivá Fahrerlagerkurve osudnou: I když prvních osm startovalo v opačném pořadí výsledku první jízdy, byly tovární modré Cruze brzy znovu na špičce. Po sedmi kolech selhala přední levá pneumatika MacDowala právě ve Fahrerlagerkurve a jeho vůz skončil ve svodidlech. Ve stejném kole, na stejném místě, vyletěl se stejným defektem za špičkové rychlosti i tovární vůz Menueho.

Chevrolet ale pořád ještě držel dvojité vedení a do posledních zatáček šli Miller s Hudcem s malým náskokem na vozy BMW Coronela a d´Asteho. Bylo to znovu ve Fahrerlagerkurve, kde praskla pneumatika leadera a Francouz musel do štěrku. Zbyl tedy Hurd, který ovšem utrpěl stejný defekt o několik metrů později!

Oba jezdci BMW viděli svou šanci. Zatímco Hurd blokoval Coronela, provlékl se Ital d´Aste kolem obou a senzačně vyhrál!

Na celkové situaci šampionátu tento překvapivý výsledek málo změnil. Před druhou polovinou, ve kterém mistrovství navštíví Portugalsko, Brazílii, USA, Japonsko, Čínu a Macao, je Chevrolet nadále v převaze.

Stav WTCC po šesti z dvanácti podniků:

1. Yvan Muller (Fr.) Chevrolet Cruze 206 b.
2. Rob Huff (Brit.) Chevrolet Cruze 198 b.
3. Alain Menu (Švý.) Chevrolet Cruze 175 b.
4. Tom Coronel (Niz.) BMW 116 b.
5. Gabriele Tarquini (It.) SEAT 111 b.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž