Martin Macík s kamionem Liaz na Dakaru 2010

Martin Macík s kamionem Liaz na Dakaru 2010 | foto: www.kmracing.cz, Petr Lusk

Snad kluci pojedou hlavou, doufá šéf největšího českého dakarského týmu

  • 2
Ještě v roce 2010 dokončil dakarskou rallye na čtvrtém místě se svou starou liazkou, dnes předává zkušenosti, organizuje a stojí v čele Bonver Dakar Projektu, který sdružuje hned tři české týmy. "Naše šance tak výrazně stoupají," říká Martin Macík.

České kápo na dakarské rallye má pod sebou pět posádek kamionů a dva motocyklisty. Do čela Bonver Dakar Projektu, který sdružuje KM Racing Team, Czech Dakar Team a Bonver Dakar Team se Macík netlačil. Vybrali si ho jezdci, kteří mu věří.

Proč jste šéfem projektu právě vy?
Asi proto, že ten Dakar dělám tak dlouho.

Aleš Loprais o své neúčasti v projektu velkého českého týmu

Pokud říkají, že mě oslovili, nemluví pravdu. Nikdo mě od nich neoslovil.

I kdyby mě ale oslovili, tak bych do této spolupráce stejně nešel. Mám s nimi nějaké zkušenosti a doteď to není finančně vyřešené. Lidově řečeno, dluží mi.

V čem je podle vás pro české závodníky, zejména kamionisty, hlavní pomoc v tom, že jsou nyní součástí velkého týmu?
Podle mě je to v tom, že tým z nich sejme spoustu drobností, kterým se jinak při Dakaru museli vždy věnovat. My to vyřídíme za ně a oni se mohou soustředit pouze na závodění. A platí to jak pro bivak, kde se teď určitě vyspí, tak pro samotný závod, kde budou mít k dispozici více asistencí a budou jim blíž. Zároveň by měli být ti slabší schopni pomoci těm, kteří pojedou na dobré umístění.

Ušetří také nějaké peníze tím, že se přidali k vašemu projektu?
Určitě. Odhaduji, že účast na Dakaru je s námi vyjde o padesát procent levněji.

Proč s vámi nejede dlouhodobě nejúspěšnější český kamionista dálkových rallye Aleš Loprais? Je teď jediným Čechem mimo váš projekt.
Jemu jsme to nabídli dokonce jako prvnímu. Ale nechce. Nedokážu říct proč. Loprais má jednoduše jinou představu a chce si to dělat po svém. K nám se může přidat kdokoliv, Bonver projekt je otevřenou platformou.

Jaké si dáváte cíle?
Aby se všichni dostali do cíle a nikomu se nic nestalo. A příští rok si budeme už dávat nějaké výsledkové cíle. Jsem přesvědčen o tom, že velkým týmům, jako jsou Kamaz nebo jako má De Rooy, se dá konkurovat jedině s pořádným zázemím, asistencemi atd. Jednoduše postavit se jim jejich vlastními zbraněmi.

Martin Macík s kamionem Liaz na Dakaru 2010
Martin Macík s kamionem Liaz na Dakaru 2010

Martin Macík s kamionem Liaz na Dakaru 2010 v panoramatické krajině Jižní Ameriky.

Plánujete podobně, tedy s velkým českým týmem, pokračovat i v dalších letech?
Nejenže plánujeme, plán už je víceméně hotový. Letos je to hlavně test - zjistíme, jak to funguje, kde je třeba posílit, kde změnit pozice, kdo co umí a čím může být platný. Plán je dělaný čtyři pět let dopředu.

Není pro vás těžké pomáhat ostatním, když sám už nezávodíte?
Ne. Mám možná víc práce, než kdybych závodil.

Je obtížné vést tak velký tým?
Snažím se. Nejsem oblíbený, a to je asi dobře. Hlavně myslím, že mám co klukům předat.

Co jim říkáte nejčastěji?
Jezděte hlavou. Dakar je o hlavě. Ale věřím jim, mají na to. Šel jsem do toho projektu i s tím, že jsem dal všanc svůj KM Racing Team, který je jeho součástí. Takže jim musím věřit.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž