Loprais osvědčený vůz nevymění

K o p ř i v n i c e - Sotva se uviděli, zamířili k sobě a podali si ruce. Vítěz a poražený, Karel Loprais a Tomáš Tomeček, závodníci, kteří jsou oddáni kamionům značky Tatra. Karel Loprais s Tatrou T 815-2 ZE R55 tento měsíc vyhrál Rallye Paříž-Dakar pošesté, Tomáš Tomeček s Tatrou T 815 290R75/01 HAS Dakar závod vinou poškozené přední nápravy nedokončil. Oba už ale pomýšlejí na další závody. Jejich metou opět zůstává především Dakar. "Přesto bych chtěl letos zkusit ještě jednu dvě další soutěže," podotkl Tomáš Tomeček. "Vše ale bude záležet na ekonomických možnostech." Jen startovné na Dakaru letos stálo závodní posádku v přepočtu přes 1 200 000 korun.

Rovněž členové Tatra Marathon Teamu pomýšlejí také na jinou rallye než pouze na Dakar. Loni už byli v Dubai. "Dva závody během roku se dají finančně utáhnout," tvrdí manažer Tatra Marathon Teamu Milan Loprais. "Tři by už bylo hodně. My si navíc na závody půjčujeme odborníky z Tatry, ať už Martina Kahánka, Petra Hamerlu či Petra Gilara, a vytrhnout je z jejich zaměstnání není jednoduché."

Podle Milana Lopraise vozy mezi jednotlivými soutěžemi potřebují i dostatečný časový odstup. "Čtrnáct dnů po Dubai jsme v závěru minulého roku odjížděli na Dakar, a to je příliš málo času na to, aby se auto pořádně rozebralo a znovu připravilo na soutěž," řekl Milan Loprais.

Karel Loprais tak jel v Dubai s jiným vozem a do Dakaru s osvědčenou Pumou. Stavbu nového vozu Tomáš Tomeček i Karel Loprais zatím odmítají. Loprais jel se svou Pumou Dakar už čtyřikrát, z toho třikrát vyhrál a jednou byl druhý. "Víc startů měl snad jen náš starý hasičák, který před třemi roky ukradli banditi," připomněl Karel Loprais.

Problémem nových vozů bude v příštích letech i jejich homologace. Závodní kamiony by se totiž ještě více než dosud měly blížit těm sériově vyráběným. Změny tak čekají vozy jen ve snižování váhy a zvyšování výkonu. To se chystá před příští soutěží udělat se svým kamionem Tomáš Tomeček.

Také členové Tatra Marathon Teamu by svým vozům rádi ulehčili. "Moc se už ale ubírat nedá," upozornil řidič doprovodné tatry Bedřich Sklenovský. "Váha už je na hranici. Snad by se daly udělat jen díry do rámu, ale to je zcestné, a použití lehčích materiálů je nereálné, protože jsou příliš drahé. Spíš musíme víc přemýšlet, jaké náhradní díly s sebou povezeme."


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž