Kresta se brodil jako s tankem

  • 2
Praha - Připadal si jako řidič tanku. Projížděl rozvodněné brody, jeho stroj se hluboko bořil do bahna, přes větrání se mu do kabiny drala voda. Skrze husté provazce deště téměř neviděl. Už nešlo o rychlost, jen o to, aby projel. Tovární pilot Škody Roman Kresta se na Kyperské rallye pral s extrémně náročnými podmínkami. "Nic podobného jsem nezažil a doufám, že snad už nikdy nezažiju," vzpomněl pilot víkendový zážitek. Kresta svůj boj prohrál, jeho Octavia WRC zůstala osm rychlostních zkoušek před cílem světové soutěže uvězněna mimo trať.

To byly podmínky na Kypru opravdu tak hrozné?
Byl to extrém. Nedá se to přirovnat ani k nejtěžší soutěži v šampionátu k Safari Rallye. Takové brody jsem ještě nikdy neviděl. Brodil jsem se s autem jako tank.

Co bylo nejhorší?
Voda a bahno. Snad metrové díry na trati vyplnila voda, byla všude. Přelévala se přes kapotu, větráním nám natekla do kabiny, měli jsme ji na podlaze, v botách, rozmočila nám rozpis. Z písku se po smíchání s vodou stalo bahno, strašně lepkavé. Všude okolo vás ho byla dvaceticentimetrová vrstva.

Jak se stalo, že jste se ocitl mimo trať a zapadl jste?
Pořád přemýšlím, jak jsem na tak hloupém místě mohl uklouznout. Jel jsem opravdu pomalu, minimální průjezdní rychlostí. Přesto auto v půli zatáčky při přidání plynu za takřka nulové rychlosti uklouzlo. Vycouvat zpátky na trať prostě nešlo, i když jsme to zkoušeli.

Co jste dělali pak?
Čekali jsme na pomoc, až nás vytáhnou. Přitom autu se nestalo vůbec nic, bylo absolutně nepoškozené.

Není to poprvé co jste v MS musel odstoupit. Jak velké je vaše zklamání?
Zklamání z Kypru je největší, je to další světová soutěž, kterou jsem nedojel. Mohl jsem být do dvanáctého místa, měl jsem obrovské rezervy, mohl jsem jet rychleji. Byla to ale pro mě první soutěž na takovém povrchu. Měl jsem si postupně si zvykat a sbírat zkušenosti. Na druhou stranu v takové soutěži nejde jet jenom tak, že pojedete.

Vaším úkolem bylo učit se, co vám Kypr dal?
Světové rallye jsou strašně dlouhé a náročné. Získávám na nich zkušenosti, které bych v republice nikdy nepochytil. Doma znám soutěže nazpaměť. Pořád teď ještě studuji časy z Kypru, za tepla, dokud mám závod v hlavě. Všechno si vyhodnocuji, přemýšlím o tom, kde jsem mohl jet rychleji nebo lépe.

Spekuluje se o tom, že Škoda se chystá nahradit ve světových soutěžích Octavie WRC Fabiemi WRC. Můžete k tomu říct něco bližšího?
Na to nejsem schopen odpověděť, to je spíš otázka na vedení týmu. Snad jen, že příchod Fabií WRC do rallye je přáním všech fandů značky Škoda i mým.

O víkendu budete na Valašské rallye, tentokrát v nezvyklé roli diváka. Kdo si myslíte, že zvítězí?
Raději netipuji. Stejně jako Rallye Šumava může Valašku vyhrát kdokoli. I když ji mám moc rád, je to hrozně zrádná soutěž. Stačí jeden defekt a ztráta se velice těžko dohání.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž