„KONĚ“ ZABRALY. Ve 35. ročníku Rallye Akropolis v Řecku se škodovka Jiřího

„KONĚ“ ZABRALY. Ve 35. ročníku Rallye Akropolis v Řecku se škodovka Jiřího Urbana projela v šotolině jen po zadních kolech. | foto: MF DNES

Urban se vrátí za volant při Rallye Legend Show a vzpomíná na Řecko

  • 0
Stál u zrodu českokrumlovské rallye. A byl prvním jezdcem, který dokázal vítězství na domácí soutěži obhájit. Jiří Urban zažil při Rallye Český Krumlov vzestupy i pády. Vyhrál v letech 1972 a 1976. V roce 1978 zase při tréninku totálně vůz Škoda 130 RS rozbil.

Získal dva tituly mistra republiky a úspěchy vozil i ze zahraničí. Jezdil za Barum Team a později byl také členem továrního týmu AZNP Mladá Boleslav. V roce 1988 si splnil sen a s vozem Škoda 130 L startoval na Rallye Akropolis v Řecku.

Soutěž světového šampionátu byla Urbanovým velkým snem. Pomohla mu tehdy nemoc Ladislava Křečka, který se z Korsiky vrátil se zápalem plic. Jiří Urban dokončil Rallye Akropolis na skvělém jedenáctém místě absolutně a zvítězil ve své skupině.

Soutěže se tenkrát jezdily v úplně jiném formátu než dnes. Nebyly omezené tréninkové průjezdy, takže se trénovalo týden, někdy i déle dopředu. Hlavním faktorem byla výdrž. "Startoval jsem s autem připraveným pro Ladislava Křečka i s jeho spolujezdcem Bořivojem Motlem. Ten jel Řecko už poněkolikáté. Ovšem rozpis jsme stejně museli psát celý znovu," řekl Jiří Urban.

Rychlostních zkoušek bylo daleko více než v současných světových soutěžích. Jen trénink byl hodně náročný. "Po průjezdu jedné rychlostní zkoušky, která měřila nějakých pětadvacet kilometrů, jsme sjeli z hor dolů k moři, kde jsme se potkali s naším týmovým kolegou Svatoplukem Kvaizarem," vzpomněl si.

Druhá posádka továrního týmu už podruhé zkoušku netrénovala a šla se koupat. Urban však se spolujezdcem raději vyrazil na trať znovu. "Nepřijel jsem tam přece na rekreaci, ale závodit. Musel jsem najet dalších sto padesát kilometrů, protože v protisměru se vrátit nemůžete. Navíc v hrozném horku. Dnes musím říci, že mi to možná zachránilo život," řekl.

Jezdec si vybavil pasáž s náročnou levou zatáčkou. Na jedné straně skála, na druhé hluboká strž. "Raději jsem poznamenal do rozpisu 'prodat'. V závodě jsem pak na tomto místě zvolnil. Spadnout do té rokle, asi by to nedopadlo příliš dobře," dodal Jiří Urban.

Rallye přinesla řadu zajímavých zážitků. "Pamatuji si, že na jedné z vložek nám docházel benzin. První část byla do kopce, na který se nám s obtížemi podařilo dojet. Naštěstí, druhá část byla z kopce a za cílem na nás čekal doprovod," vybavil si další zajímavou vzpomínku Urban.

Řecká soutěž je náročná také vzhledem k pneumatikám. Urban jich v tréninku prorazil pět, v závodě však ani jedinou. Týmového kolegu Kvaizara s mnohem většími zkušenostmi nakonec porazil. "Byl to největší úspěch mojí kariéry. Jeden z výsledků, kterého si nesmírně vážím. Krásně jsem se svezl, šotolina byla můj oblíbený povrch," uvedl Jiří Urban.

Na roky strávené v továrním týmu vzpomíná rád. Vydržel zde do éry favorita, kterého testoval. "Často to nebylo jednoduché. Technika nebyla připravena správně. Ale pořád to byla fabrika. Oproti soukromým jezdcům jsme měli úplně jiné podmínky," uzavřel jezdec z Přísečné u Českého Krumlova.

Při 40. ročníku se vrátí za volant vozu Škoda 130 RS v rámci Rallye Legend Show.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž