Ferrari 575 Maranello týmu Rock Media Racing Antonina Herbecka bez pravých dveří. | foto: Petr Gabriel

Jarní cena Brna: Enge vzal soupeři dveře a do cíle nedojel

  • 1
Hodně dramatický byl úvodní podnik národního okruhového šampionátu v Brně. Kuriózní nehody na trati i v boxech, ale také vzrušené emoce a slovní přestřelky, to vše se během víkendu odehrálo na trati a v zákulisí Masarykova okruhu. A v pozadí všeho byla tradiční rivalita mezi týmy s vozy Mercedes Benz a Audi. Sobotní vytrvalostní závod týmů i nedělní sprint jednotlivců vyhrál Nimč právě s Mercedesem.

Vítězství v sobotním vytrvalostním závodě i v nedělním sprintu sice vybojovaly vozy Mercedes-Benz C-Klasse AMG DTM, ale jak se zdá, ke spokojenosti to týmu Sauto.cz Racing nestačilo. Důvodem hlavně dramatický incident v boxech, po kterém musel odstoupit druhý z týmových mercedesů.

Původně poklidná zastávka v boxech, ke které s vozem zamířil v té chvíli vedoucí Stefan Mücke, totiž nabrala nečekaný spád.  Tomáš Enge, který německého jezdce vystřídal, na pokyn vyrazil ze stání. Bohužel to ale bylo přesně ve chvíli, kdy kolem boxovou uličkou projíždělo černé Ferrari týmu Rock Media Racing. Kolize, která následovala způsobila na obou vozech značné škody.

"Když jsme dokončili pit stop, byl jsem vypuštěn z boxů právě v okamžiku, kdy boxovou uličkou projížděl jeden ze soupeřů," vysvětloval Enge později. "Došlo ke kontaktu, při němž byl náš vůz lehce poškozen a po objetí jednoho kola mi odletěla kapota. S vozem by se asi dalo jet dál, ovšem hrozilo větší poškození, proto jsme skončili. Je to smůla, protože jsme jeli poměrně suverénně na první pozici, navíc naši největší soupeři s Audi měli také problémy. Bohužel, i takové věci se stávají. To jsou závody." 

Nutno podotknou, že Enge byl v této situaci zcela nevinně. Jezdec vyjíždějící z boxu nemá možnost sledovat dění okolo sebe a je tak zcela odkázán na povely, které dostává od hlavního mechanika. Ten má za úkol sledovat dění okolo vozu a vydává jezdci příkaz k odjezdu. Tenkrát však zřejmě přijíždějící vůz přehlédl a výsledkem byla zmíněná kolize.

Pozoruhodné bylo jak situaci komentoval šéf týmu Antonín Charouz. "Doplatili jsme na obrovský zájem novinářů a fotografů, protože na pit lane stálo příliš mnoho lidí. Do budoucna to budeme muset řešit s pořadateli. Mrzí mě to, protože za to nikdo z našich kluků nemohl. Ani jezdec, ani šéfmechanik černé auto prostě přes lidi nemohli vidět."

Poněkud úsměvné tvrzení od týmu, který se pohybuje na světových okruzích při věhlasných závodech, kde se musí potýkat se značně větším zájmem médii než na českém mistrovství.

A aby toho nebylo málo pustil se i do svých soupeřů. "Těší mě, jak jsme jeli v úvodu, kdy konkurenční Audi pilotoval Tomáš Kostka. Dosahovali jsme stejných časů, a kdyby se nejednalo o dlouhý závod, ale šlo by o sprint, tak bych ho předjel. V DTM to bude mít těžké, když tady závodí s pětapadesátníky," komentoval ironicky výkony svého soupeře z konkurenčního týmu, s narážkou na jeho připravované angažmá v německém mistrovství.
 
"To mě mrzí, protože si myslím že pan Charouz dobře ví, jaká je realita," reagoval na štiplavou poznámku Tomáš Kostka. "Vždyť při testech jsem zajížděl výrazně rychlejší časy než Mercedesy. Bohužel v závodě nás trápili technické potíže a auto bylo o 4-5 s. pomalejší. Problémy se pak během závodu stupňovaly a jejich důsledkem pak bylo i naše odstoupení," vysvětloval.

Nečekané a opravdu úsměvné rozuzlení měla nakonec i zmíněná kolize. Zatímco Enge musel s poškozeným mercedesem odstoupit, černé Ferrari 575 Maranello GTC, týmu Rock Media Racing bez pravých dveří statečně kroužilo po trati až do samého závěru závodu. Ve výsledkových listinách ho ale přesto nenajdete. Chvíli po skončení závodu byla totiž jeho posádka diskvalifikována. A důvod? Vskutku neobvyklý…. Jezdec Antonín Herberk nepoužil předepsané nehořlavé spodní prádlo. ¨

O další kuriózní situaci se pak postaral v nedělním závodě brněnský jezdec Dan Michl se svým vozem Opel  Michl 0804. Již ve třetím kole závodu se začala z jeho vozu odlupovat střecha, aby ho o pár kol později, přímo na startovní rovince, opustila nadobro. Z vozu se tak během okamžiku stal krásný kabriolet. I přesto ale závod dokončil na 6. místě celkového pořadí.

Světlou stránkou víkendu naopak byl úspěšný návrat Jarka Janiše. Olomoucký jezdec, kterého trápily vleklé zdravotní problémy, nedávno prodělal úspěšnou operaci a v Brně se znovu vrátil na okruhy.

Mezinárodní mistrovství České republiky v závodech automobilů na okruzích Divize 4 nyní bude pokračovat druhým podnikem ve dnech 15. a 17. května na Autodromu v Mostě. A jak se zdá, bude tam hodně horko…  

Jarní cena Brna, MMČR v automobilových závodech na okruzích: Tříhodinový vytrvalostní závod divize 4: 1. Nimč, Janiš, Charouz, Kox (ČR, Niz./Mercedes Benz DTM) 90 kol, 2. Talkanitsa, Kaufmann (Rak., Něm./Corvette) -3 kola, 3. Konopka, Studenič (SR/Porsche 997 RS) -5 kol.
Do 3500 ccm: 1. Kačírek, Suchý (BMW M3) 80 kol, 2. Vacík, Waszek (Ferrari 360) -1 kolo, 3. Mičánek, Jerman (Porsche 997) -1 kolo.
Do 2000 ccm: 1. Hladík, Duda 76 kol, 3. Horňák, Valášek -2 kola, 3. Hes, Zeman (všichni Renault Clio) -2 kola.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž