Slavnostní start Rallye Dakar se odehrál tradičně v centru města pod známým obeliskem na třídě Avenida 9 de Julio.

Slavnostní start Rallye Dakar se odehrál tradičně v centru města pod známým obeliskem na třídě Avenida 9 de Julio. | foto: AP

Jak duo domácích závodníků tak dlouho gumovalo rampu, až začala hořet

První metry a sekundy Rallye Dakar 2011 začaly běžet 1.1.2011 úderem čtrnácté hodiny, kdy se na trať spojovací etapy do Victorie vydal první čtyřkolkář. Pokud odhlédneme od PR prohlášení, tak právě kategorie čtyřkolek slibuje bitvu jako řemen.

Domácí hvězda a obhájce loňského vítězství Marcos Patronelli sice spolu se svým bratrem vyjel na startovní rampu, ale otázkou zůstává, do jaké míry ho budou limitovat očividně nedoléčené zlomené kotníky. Každopádně kdo bude chtít porazit některého z domácích závodníků, bude muset jet více než dobře a zkuste si sami položit otázku proč.

Zamotaná je i situace v motorkách, kde špička pojede čtyřistapadesátky. Z první patnáctky může zvítězit prakticky kdokoliv, hodně bude samozřejmě záležet na navigaci a případných technických obtížích. Jestliže si někdo myslí, že má VW při své možné derniéře vítězství jisté, tak si může jít vsadit, ale předtím by se měl podívat na konkurenci.

Očima novináře

Ladislav Lála (1973) absolvoval svůj první Dakar v roce 2007 coby kopilot závodní Tatry Tomáše Tomečka a hned při své premiéře dojel až do cíle. Zrušený Dakar 2008 měl jet jako navigátor Aleše Lopraise, se kterým dojel třetí v Central Europe rally a zvítězil v HunGarian Baja.

Letos tedy jede svůj čtyřapůltý Dakar. Na svém kontě má kromě bezpočet článků pro přední česká tištěná a elektronická média i dvě výpravné knihy, které přinášejí zajímavý pohled do prostředí nejtěžšího motoristického podniku na světě.

BMW letos do Dakaru nainvestovalo opravdu hodně a lze tak očekávat velkou bitvu dvou německých automobilek. Bez šancí na etapové úspěchy není ani Robbie Gordon, který se tradičně stal hvězdou startovní rampy. První skok se Američanovi nezdál dost dobrý, takže neváhal zacouvat a skočit ještě o kus dále. Černý Hummer je letos červený, nicméně nová livrej mu svědčí.

Někteří závodníci ve snaze nabídnout něco zajímavého způsobili zděšení v očích organizátorů. Duo domácích aut tak dlouho gumovalo startovní rampu, až ta začala hořet. Naštěstí byli hasiči poblíž a zbytek škody zlikvidoval management pořadatelské organizace nápojem, který dává křídla.

Ještě větší zděšení vyvolala plynová láhev v buřtoopékači na konci "cilové rovinky", která najednou zahořela několikametrovým plamenem. Zatímco diváci v nejbližším okolí utíkali ze všech sil pryč, tak naopak fotografové se hnali za senzací a odjíždějící závodníci druhého sledu je nechávali chladnými. Buenos Aires nakonec zachránilo požární auto a kvarteto čtyřkolek.

Buggina se startovním číslem 367 dělala za startovní rampou populární downuty tak dlouho, až lehce trefila jednu z bariér oddělující diváky. První diagnóza zraněného VIP zněla zlomená noha, ale nakonec to rozchodil.

Fotograf Petr Lusk včera připomínal boxera těžké váhy po direktu od pilota zelené Tatry Martina Kolomého, kterého v jedné pohádce nazval nejmenovaný pilot asistence ze Sedlčan obrem Kolomajzem. Petr nakonec vyřešil akutní problém se zuby propíchnutím ložiska pod plombou stoličky zavíracím špendlíkem a naordinoval si antibiotika. Au au.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž