Sobota 25. března 2023, svátek má Marián
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. března 2023 Marián

Předehra F1 v Monaku: ulicemi knížectví burácely historické skvosty

  22:13
Před Velkou cenou formule 1 se konala klasická Grand Prix de Monaco Historique. Závodní vozy všech epoch se utkaly v ulicích knížectví často na ostří nože a nejeden z nich krotil i bývalý jezdec F1.
Grand Prix de Monaco Historique: Ve stylu Grahama Hilla: Andy Middlehurts na

Grand Prix de Monaco Historique: Ve stylu Grahama Hilla: Andy Middlehurts na Lotusu-Climax v zatáčce Portier. | foto: Roman Klemm

Jedna z bývalých hvězd, Paolo Barilla, se prosadil v podniku F3, zatímco se nejrychlejším mužem víkendu stal Brit Michael Lyons na Heskethu-Ford, když vyhrál závod zlaté epochy let 1973-1978.

Co roku 1997 začalo jako jednorázový dárek Monackého Autoklubu k 700letému výročí dynastie Grimaldiů, se vyvinulo v nejlepší podnik svého druhu evropské pevniny. Svou Grand Prix HIstorique pořádá Automobile Club de Monaco od té doby každý druhý rok těsně před velkou cenou F1 a nadšení účastníků i fandů narostlo i při jejím letošním 9. konání. Pořadatel se mohl těšit z více než 50 000 diváků.

Význam podniku ovšem stále silněji rozeznávají i velké automobilky, které v Monaku předvádějí své klenoty: předválečný Auto Union projel ulicemi tradičně geniální Jacky Ickx a i domácí výrobce Renault letos sáhl opravdu hluboko do škatule svých pokladů: Alain Prost burácel knížectvím ve svém turbo-monstru RE40 z roku 1983 a první vítěz značky, Jean-Pierre Jabouille, předvedl pionýra přeplňované éry, typ RS01/2.

Nebezpečné drama nejstarších vozů

V závodě nejstarších vozů podniku, monopostů postavených před válkou, zuřil duel Američana Paddinse Dowlinga (ERA B z roku 1936) a Brita Matthewa Grista (Alfa Romeo Tipo B z roku 1934). Oba jezdci ukázali skutečně neobyčejnou odvahu, nikde jinde není nebezpečí automobilového sportu ještě dnes tak očividné, jako v této třídě, kde nepřipásaní jezdci krotí nervózní vozy s úzkými pneumatikami. Oba hrdinové předvedli, jak rychlé jízdy je 80 let stará technika ještě dnes schopna a Gristova Alfa slavila ve foto finiši těsného vítězství.

Třída formulí postavených před rokem 1961 předvedla divákům 38 účastníků a byla tak jednou z nejobjemnějších. Závod vyhrál Roger Wills na Cooperu T51, se kterým roku 1960 závodil Bruce McLaren. Britovi při tom k dobru přišla nepovedená kvalifikace Franka Stipplera. Bývalý tovární jezdec Audi-DTM se prodíral v Maserati 250F, ve kterém roku 1958 závodil Američan Carroll Shelby, polem jako horký nůž máslem, skončil ale nakonec 3 sekundy za vítězem. V této třídě nastoupil i jeden z nejcennějších vozů podniku, Ferrari 246, které patří Tonymu Smithovi, manažerovi Phila Collinse.

Roku 1952 v Monaku nevypsali Velkou cenu pro formule 1, ale pro sportovní vozy, proto nabízí i Monaco Historique třídu sporťáků postavených v letech 1952-1955. Jaguar C Type Alexe Buncombeho byl již v kvalifikaci o 3 sekundy rychlejší, než ostatní a Brit si i v závodě dojel pro neohrožené vítězství. John Ure na Cooperu Bristol a Gavin Pickening na Jaguaru D-Type se krajana dokázali držet jen v prvním kole. V poli poražených skončila i legenda Le Mans Alain de Cadenet, který nastoupil na Jaguaru C-Type nahlášeným věhlasnou Ecurie Ecosse. S tímto vozem slavil svého času velké úspěchy Jimmy Stewart, starší bratr Jackieho.

Grand Prix de Monaco Historique: Fotofiniš ve třídě předválešných monopostů.

Podobně jako "král Monaka" Graham Hill v šedesátých letech, dominuje v Monte Carlu jeho "následník" v továrním týmu Classic Lotus. Andy Middlehurst třídu vozů vyrobených v letech 1961-65 jasně ovládl. Jediným vážným soupeřem jezdce Cliva Chapmana byl Američan Colasacco na Ferrari 1512 (roku 1964 s ním jezdil John Surtees), rudý vůz ovšem již po jediném kole postihl defekt. Za druhým Sidneyem Hoolem celý závod zuřil souboj desetičlenné skupiny o třetí místo, ve kterém se nakonec prosadil Tommaso Gelmini na voze Scirocco F1.

Těžká havárie a zdemolovaný skvost

Tým Classic Lotus, v zásadě jediná organizace, která právem toto jméno používá, měl také v závodě monopostů postavených v letech 1966 až 1972 v ohni velmi horké želízko: zkušený Japonec Kubota postavil klasický JPS-72 s velkým náskokem na pole-position a byl favoritem závodu. Jen horkokrevný mladý Angličan Michael Lyons se po startu dokázal držet pod mohutným zadním spoilerem černozlatého lotusu, jeho Surtees TS9 ale později začal trpět technickými problémy a propadl se polem.

Po špatném startu to byl především Američan Duncan Dayton na Brabhamu BT33, kdo se prodíral kupředu. Bývalý jezdec Le Mans rychle z Kubotova náskoku ujídal - na útok na špičku mu ale nezbyl čas. V předposledním kole se bohužel zase jednou potvrdilo, že kvalifikace některých jezdců spočívá především v jejich peněžence: nepozorný John Goodman na rovince (!) přehlédl, že jej právě předjíždí March 721G Richarda Smeetona a natlačil jej do boxové zídky. Srážka poslala Meinersovo Ferrari 312 B2 do svodidel, kde byl vůz nevyčíslitelné hodnoty težce zničen. Přitomný Jacky Ickx se asi nestačil divit...

Monacký závod formulí 3 vychoval hvězdy jako Alaina Prosta, Elia de Angelise nebo Toma Pryce, proto patří i tato nabitá třída pevně do programu. Nastoupili do něj hned dva bývalí jezdci F1, Paolo Barilla a Tiff Needel. Nejrychleji ovšem vyrazil David Shaw na Raltu RT1 po Nelsonovi Piquetovi - jak se ale ukázalo, odpíchl se Brit příliš brzy a byl později penalizován.

Grand Prix de Monaco Historique: Tohle nemuselo být: zničený vůz Ferrari 312B2 Johna Goodmana.

Do vedení se tak dostal bývalý pilot Minardi F1 a vítěz Le Mans, Paolo Barilla. Majitel nudlového impéria musel špičku hájit nejprve před Italem Leonem (March 783) a později před rychlou Lolou T670 Olivera Hancocka. Barilla a jeho profesionálně připravený Chevron B34 týmu Ombra ale předvedl všechny své triky a dojel si pro vytoužené vítězství. Tiff Needel, který se v Monaku na Ensignu F1 snažil až roku 1980, byl pátý.

Vrcholem víkendu je tradičně závod vozů F1 z let 1973 až 1978 a fandové se těšili na souboj Michaela Lyonse (Hesketh 308E) a Sama Hancocka (Fittipaldi F5A), které v kvalifikaci dělila necelá sekunda. Vtěsnat po startu 38 vozů - tedy téměř dvojnásobek dnešního pole F1 - do vlásenky St. Devote, je věda sama o sobě. Až na jeden McLaren M26 se to ovšem podařilo a 23letý Lyons v bývalém voze Ruperta Keegana se těšil z vedení. Ještě více jej asi těšilo, že Hancock vyrazil jen špatně, daleko za ostatními. Ani tak ale Lyons nepolevil a sázel na dráhu rekordní časy. Jedním z nejlepších výkonů celého podniku vyhrál letos za slunečna, tak jako v dešti před dvěma lety.

V cíli mladík prozradil takemství svého úspěchu: "Jde tady o to dobře nastavit vůz, se kterým můžeš klouzat mezi svodidly. Musíš ale mít sebedůvěru: když si myslíš, že auto bouchne do hrazení, tak z toho bude opravdu velká rána. Když ovšem pevně věříš, že to vyjde, tak se o svodidlo jen otřeš a budeš rychlý." Filizofie mladíka by jistě mnohým velikánům zlaté éry sedmdesátých let dělala radost. Lyons a publikum se již jistě těší na Monaco Historique 2016!

Předválečné monoposty:
1.Matthew Grist(Brit.)Alfa Romeo Tipo B P3 – 1934
2.Paddins Dowling(USA)ERA B – 1936
3.Nicholas Topliss(Brit.)ERA A - 1935
Monoposty postavené do roku 1961:
1.Roger Wills(Brit)Cooper T51 – 1959
2.Frand Stippler(Něm)Maserati 250F – 1958
3.Tony Wood(Brit.)Tec-Mec 250F – 1959
Sportovní vozy let 1952-1955:
1.Alex Buncombe(Brit.)Jaguar C-Type – 1952
2.John Ure(Brit)Cooper Bristol T24 – 1953
3.Frederic Wakeman(Brit.)Cooper T35 – 1955
Formule 1 postavené v letech 1961-1965:
1.Andy Middlehurts(Brit.)Lotus 25 – 1962
2.Sidney Hoole(Brit.)Cooper T66 – 1963
3.Tommaso Gelmini(It.)Scirocco - 1963
Formule 1 postavené v letech 1966-1972:
1.Katsuaki Kubota(Jap.)Lotus 72 – 1971
2.Duncan Dayton(USA)Brabham BT33 – 1970
3.Robert Hall(Brit.)Matra MS120B – 1971
Formule 3:
1.Paolu Barilla(It.)Chevron B34 - 1976
2.Valerio Leone(It.)March 783 – 1978
3.Oliver Hancock(Brit.)Lola T670 – 1978
Formule 1 postavené v letech 1973-1978:
1.Michael Lyons(Brit.)Hesketh 308 E – 1977
2.Patrick D´Aubreby(Fr.)March 761 – 1976
3.Nick Padmore(Brit.)Williams FW05 – 1976
Autor:
  • Nejčtenější

Česko - Polsko 3:1, fotbalistům na startu bojů o Euro pomohly bleskové góly

Čeští fotbalisté do kvalifikace o postup na mistrovství Evropy 2024 vstoupili přesvědčivým vítězstvím. V souboji dvou...

Olayinkův zkrat. Nepomůže mu zápis sudího ani chování po vyloučení

Dal pět gólů, na dalších třech se přímo podílel, nosil kapitánskou pásku. Peter Olayinka je v jarní části fotbalové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Liberec - Slavia 2:2, infarktový závěr. Oslabeným hostům sebral výhru Olatunji

Slavia se vrací na první místo. Ve 24. kole Fortuna ligy remizovala 2:2 v Liberci a je opět před Spartou, ale už jen o...

Zaskočený Santos: Nemohl jsem tomu uvěřit, Češi jsou takovým stylem proslulí

Pořád si ťukal na sluchátko v uchu, v němž měl slyšet překlad do své mateřštiny. „Nerozumím, nic neslyším,“ rozhazoval...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň - Bohemians 1:2, domácí vedli, hosté rozhodli v závěru i v oslabení

Plzeňští fotbalisté z jarní mizérie nevybředli. V 24. kole Fortuna ligy podlehli doma Bohemians 1:2, rozhodující gól...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Bautista ovládl i čtvrtý závod v MS superbiků. König dojel v Indonésií sedmnáctý

Český jezdec Oliver König začal druhý podnik mistrovství světa superbiků v indonéské Mandalice sedmnáctým místem. I...

Mexickou rallye vede po první etapě Lappi před rekordmanem Ogierem

Po první etapě vede Mexickou rallye Fin Esapekka Lappi o pět sekund před Francouzem Sébastienem Ogierem, který útočí na...

Salač byl třetí v trénincích Moto2 na úvodní závod sezony v Portugalsku

Český motocyklista Filip Salač obsadil třetí místo v trénincích Moto2 na Velkou cenu Portugalska, úvodní závod nové...

Ogier vyhrál posedmé Mexickou rallye a vévodí pořadí šampionátu

Francouz Sébastien Ogier vyhrál posedmé Mexickou rallye a vytvořil nový rekord soutěže. Po třetím dílu mistrovství...

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...