Tragická nehoda závodního vozu na RallyShow Uherský Brod 2012.

Tragická nehoda závodního vozu na RallyShow Uherský Brod 2012. | foto: HZS Zlínského kraje

Jak předejít tragédiím při rallye? Má se jezdit mimo obce, pomaleji...

  • 21
Letos při českých závodech v rallye zahynulo pět diváků a dva spolujezdci. I proto vedení Autoklubu České republiky chystá změny, aby byly domácí automobilové soutěže v příštím roce výrazně bezpečnější. Rychlostní zkoušky mají být pomalejší a pokud možno povedou mimo obce. A dojde třeba i k úpravě technických předpisů.

"Jedná se o pět okruhů, které zpracováváme, přičemž zvýšení bezpečnosti a ochrana diváků je nejdůležitější záležitost, kterou se vážně a intenzivně zabýváme," upozornil na tiskové konferenci předseda Svazu rallye Autoklubu České republiky Pavel Schovánek.

Všichni pořadatelé oficiálních soutěží dostanou k dispozici manuál, podle kterého se budou řídit. Zavedeno by mělo být i jednotné značení diváckých míst a zakázaných prostorů. Pořadatelé, kteří budou nově podél trati rozmístěni sobě na dohled, také budou, stejně jako je to při světové rallye, píšťalkou signalizovat, že přijíždí závodní vůz.

"Také navrhujeme, aby všichni pořadatelé používali vrtulník, který by kontroloval bezpečnost na trati poté, co byla erzeta odstartována. Problém je ale v tom, že je to hodně nákladné," konstatoval Schovánek, který počítá s tím, že v příštím roce bude docházet k častějšímu rušení erzet s ohledem na neukázněné diváky. "Budeme nekompromisnější," řekl.

Start sezony 2013

Nová česká rallyeová sezona oficiálně začne lednovou Jänner rallye, která se ale uskuteční v okolí rakouského Freistadtu. První soutěží na českém území bude Rallye Vrchovina na začátku dubna, v polovině měsíce se poté uskuteční Rallye Šumava Klatovy.

Autoklub zároveň chce, aby organizátoři rallye pokud možno omezili vedení tratí přes obce a jejich obydlené části. "Dobře si ale uvědomujeme, že je to v našich zeměpisných šířkách hodně složité," podotkl šéf domácí rallye. Každopádně ale budou automobily před vjezdy do obcí stejně jako na dlouhých rychlých úsecích zpomaleny pomocí retardérů.

Na zlepšení situace AČR spolupracuje i se zástupci ministerstva školství, tělovýchovy a sportu, ministerstvem vnitra nebo dopravní policií. Užší spolupráce bude i s obcemi, do jejichž území rallye zasáhne. "Teď je komunikace trochu rozpačitá, ale domnívám se, že většina obcí dojde k závěru jako před těmi neštěstími, že rallye je společenský, sportovní a zejména ekonomický fenomén. Do regionu díky ní najedou tisíce lidí," řekl Schovánek.

Upraveno bude i vydávání licencí, které budou více diferencované, a AČR se bude zároveň snažit, aby nezkušení jezdci nemohli usednout do výkonných vozů. Již od příštího roku navíc dojde k úpravě technických předpisů.

Výkonné vozy rozšířené kategorie N4 (například produkční Mitsubishi) budou muset používat zmenšený restriktor motoru, budou tak mít nižší výkon. Toto pravidlo ale nebude platit pro mezinárodní mistrovství ČR.

"Je to citlivá věc a uvědomujeme si, že ne všichni závodníci tím budou nadšeni, protože jim to komplikuje život a je to ekonomicky náročnější, ale přesto jsme se k tomu odhodlali," řekl Schovánek, který věří, že všechna přijatá opatření povedou ke zvýšení bezpečnosti při rallyeových závodech.

"Je ale taky pravda, že selhání lidského faktoru nikdy neeliminujeme. Nemůžeme slíbit, že se už nikdy nic podobného nestane. Chceme ale na všechny vytvořit maximální tlak, aby se tak nestalo," poznamenal Schovánek a apeloval i na to, aby diváci používali "selský rozum".

"Auto je nebezpečná zbraň a musím si stoupnout tam, kde jsem naprosto v bezpečí, za pevnou překážku, dál od trati. Být tak daleko, aby mě nemohlo při problémech zasáhnout. A taky respektovat pořadatele a to, co říkají," podotkl.

Zavedení takzvaných diváckých zón a zakázání přístupu fanoušků k tratím mimo ně ale Autoklub neplánuje. "O tom se mluví často a trvale. Nevyřešíme tím ale to, že v lese, přes který jedete rychlostní zkoušku, přijde houbař nebo rodina, která je na výletě, a stoupne si k trati. Nechceme se zbavovat odpovědnosti za diváky, kteří se k trati dostanou nahodile. Naše opatření musí být komplexní," vysvětloval Schovánek.

S ohledem na finance je podle něj neproveditelné, aby se na pořádání všech rallye podílel jeden velký tým lidí. "K tomu by bylo potřeba asi 200 lidí, a to se nedá zaplatit. Každý pořadatel vše řeší individuálně," dodal.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž