Alex, Alex skandovaly tisíce Italů na Monze

Monza - Před pár lety bojovali lékaři o jeho holý život. Při těžké havárii v závodech formule CART přišel o obě nohy. Přesto znovu bojuje o mistrovské body a poráží soupeře. Jezdí šampionát cestovních vozů a hodně dobře. Ani není vidět, že vůz řídí téměř jen pomocí rukou. Jeho příjmení se v Itálii stalo synonymem pro nezlomnou vůli. Jmenuje se Alessandro Zanardi.

V neděli ráno na okruh v Monze proudí zástupy fanoušků na úvodní závod Mistrovství světa cestovních vozů. Klání na slavném autodromu má zvláštní, neopakovatelnou  atmosféru. Mnozí z nich se na okruh vydali, jak dokládají četné transparenty, povzbudit svého favorita – Alessandra Zanardiho. Tento devětatřicetiletý italský jezdec si podmanil celou Itálii.

Vše začalo na podzim roku 2003, kdy se zde konal závěrečný díl seriálu cestovních vozů.  Ttým BMW oznámil, že do závodu připraví jeden vůz pro Alexe Zanardiho. Byla to veliká senzace. Zanardi, který jen o vlásek přežil hrůznou havárii v závodě formule CART na německém okruhu Lausitzring v roce 2001, nakonec musel zaplatil obrovskou cenu. Lékaři mu amputovali obě nohy až nad kolenem.

Ale vlastně měl štěstí, že hrůznou havárii vůbec přežil. Jinému člověku by se asi zcela zhroutil svět, Zanardi se nevzdal. "Budu muset ještě čekat než se rány zahojí. Zatím se podrobím rehabilitaci, ale přijde den, kdy se znovu postavím na nohy." prohlásil již několik dnů poté Zanardi.

A nejen to. Dvacet měsíců po zranění poprvé usedl do speciálně upraveného vozu formule CART, s nímž odkroužil po trati několik kol. Málo koho tehdy napadlo, že tento sympatický a stále usměvavý Ital bude ještě nejen závodit, ale dokonce i znovu vítězit ...  

Před prvním závodem uspořádal tiskovou konferenci, na které oznámil, že tento bude jeho poslední. Velmi rychle však toto předsevzetí změnil. Diváci na okruhu mu tehdy připravili neuvěřitelně vřelé přijetí. Když na startovním roštu usedal do závodního vozu a komentátor vyhlásil jeho jméno, celá zaplněná hlavní tribuna povstala a spustil se ohromující potlesk a skandování Alex, Alex... A Zanardimu jako kdyby to vlilo novou energii do žil. V závodě sice skončil až sedmý, ale prokázal že může být ostatním jezdcům rovnocenným soupeřem.

A tak o pár měsíců později oznámil, že v další sezoně bude továrním jezdcem týmu BMW. Od té doby absolvoval spoustu závodů. Vůz BMW, do kterého usedá, má  řazení a spojku vyvedeny na volant, aby jezdec mohl řadit rukama. Na podlaze zůstala pouze brzda, kterou Zanardi ovládá protézou. I přes to několikrát předvedl, že je nepříjemným soupeřem.

Dokonce se postaral o zápis do historických análů, když vybojoval první vítězství po návratu na okruhy – v loňském roce v Oscherslebenu vyhrál jeden ze závodů MS cestovních vozů. Ale zažil už i dvě těžké havárie. V Imole roku 2004 a v belgickém Spa loni, kdy se dokonce se svým vozem několikrát otočil přes střechu. Přesto i letos se vydal do bojů o další vavříny. 

"Sezóna začíná domácím závodem na Monze. Mám ten okruh moc rád a těším se na souboje před domácím publikem...,“ prohlašoval už dlouho před startem závodu. „Do nového BMW 320si jsem se hned zamiloval a doufám, že mi pomůže dosáhnout dobrých výsledků."

A vstup do letošní sezóny se mu opravdu vydařil. V sobotní kvalifikaci zajížděl na Monze skvělé časy a nakonec vybojoval pátou pozici. Z té pak vystartoval do nedělního závodu. Opět dokazoval, že z jezdeckého umění nic neztratil, ale nakonec pozici neudržel a klesl na sedmé místo. Ve druhém závodě si vše vynahradil. Od startu se zavěsil za vedoucího Brazilce Farfuse a tvrdě na něj dorážel. Jejich souboje se staly kořením závodu.

Při každém nájezdu do zatáčky tvrdě bojovali o každý centimetr dráhy. A diváci na zaplněných tribunách každý jejich průjezd, každý souboj, odměňovali bouřlivým skandováním a aplausem. Nadšení neznalo mezí – na trati spolu bojovali největší favorité na první pozici. Pak však přišlo zklamání. Po jednom z mnoha soubojů Zanardi skončil mimo trať. Zastavily jej problémy z řízením, následek jednoho z mnoha šťouchanců na trati.

Když to komentátor ohlásil divákům, tribuny zesmutněly. Smutný byl v cíli i Zanardi: "Co mám říci? Žádný závodník se dobrovolně nespokojí s druhým místem. Jestliže máte šanci vyhrát, musíte to zkusit. Bohužel dnes se mi to nevyplatilo a já tu stojím s prázdnýma rukama."

Ale i on se nakonec na Monze dočkal. Po skončení závodu a ocenění nejlepších jezdců MS, přicházejí pořadatelé na pódium ještě jednou. Vyhlašují se totiž výsledky závodu národního italského mistrovství, které se jede v rámci MS. A v této chvíli vystupuje na nejvyšší piedestal právě Zanardi. Když se o berlích vystoupá na stupně vítězů, prostranství před hlavní tribunou je zcela zaplněné. A z tisíců hrdel přítomných fanoušků se opět nese bouřlivé skandování Alex, Alex, Alex...

Úžasná atmosféra, kterou snad ani nelze popsat. Lidé mají slzy v očích. Ve chvíli, kdy dostane do rukou láhev šampusu, nezaváhá ani chvíli. Odloží francouzské hole, opře se o hrazení a provede vítězný rituál tak, jako jeho soupeři. Vychutnává si tyto chvíle.

"Pro tohle stojí za to dál závodit", řekl o chvíli později, očividně stále ještě dojatý Zanardi. Ještě chvíli rozdává na všechny strany úsměvy i autogramy, ochotně postojí ke společným fotografiím, a pak nasedne na dvoukolku Segway, se kterou se pohybuje po okruhu, a následován hroznem fanoušků pomalu míří ke svému boxu.

"Moc mu fandíme, je skvělý. Je to až neuvěřitelné, jak se dokázal se vším, co ho potkalo vyrovnat," říká dojatě jeden z fanoušků a v ruce drží velký úlovek. Vlastnoručně podepsaný výtisk Zanardiho autobiografie.

Alessandro Zanardi má závodní vůz upraven pro řízení jen pomocí rukou, neboť po úrazu přišel o obě dolní končetiny.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž