2000: Ofenzíva banditů a extrémní rychlost

Praha - V roce 2000 se start přesunul do Dakaru a cíl do Káhiry. Soutěž se po osmi letech vrátila do Libye, měla po letech opět překročit poušť Tenéré, egyptské duny měly být ty nejkrásnější na světě...Experiment se nezdařil. První třetina soutěže byla kličkováním mezi stromy za obrovského vedra a v hustém prachu. Zejména kamióny během ní trpěly a závodit se tu příliš nedalo. Když se konvoj dostal do nigerského Niamey, přišla zpráva o připravované ofenzívě banditů proti soutěžícím, a to právě v Tenéré, kde byl předpoklad dojíždění až za tmy. Pořadatelé celou věc vyřešili leteckým přesunem obřími letadly AN 124 do Libye.

Tamní etapy však byly mnohem víc nebezpečné než náročné, jednalo se o rovné pláně, kde hlavní zbraní byla maximální rychlost. Výsledkem byly extrémně vysoké jízdní průměry a několik těžkých havárií, na něž doplatili například čtyři z favoritů Shinozuka, Prieto, De Mevius a Souza, kteří museli být převezeni do nemocnice. Heinz Kinigadner svůj Dakar ani tentokrát nedokončil, odstoupil ze druhého místa po pádu ve vysoké rychlosti, následkem bylo několik zlomenin. Sportovní hodnotu nabídlo až pár posledních etap v Egyptě, ale ve srovnání s velkolepými vyhlídkami, které soutěž před jejím začátkem provázely, to bylo zoufale málo.

Česká účast byla po letech velmi bohatá a týkala se všech tří kategorií. Tatra Marathon Team vyslal dvě posádky: Loprais, Stachura a Gilar (407) měli bojovat o vítězství, zatímco Sklenovský, Kalina a Hamerla (414) je měli jistit zezadu. Do Afriky se v brazilském týmu BR Lubrax vydal opět Tomáš Tomeček, který Tatru před soutěží zrepasoval a vybavil o 100 koní výkonnějším motorem. Jeho posádku kromě De Azeveda doplnil ještě mechanik Petr Vodák.

V kategorii motocyklů jsme měli Ivo Kaštana (104, Honda 400), Josefa Macháčka (201, quad Yamaha), a Oldřicha Bražinu (193, KTM). V kategorii automobilů se vrátili Bílek s Ligockým (394) na krásné kreaci Dodge Ram. Potenciál stroje však nevyužili a poté, co po čtyřech etapách zničili motor, věnovali automobil policii v Bobo Dioulasso. Konkurence našich kamiónů byla obligátní: Kamazy, tentokrát s Čaginem a Kabirovem, Hino Sugawary, Iveco Biasiona...

V kategorii automobilů se rozložení sil nezměnilo, i tentokrát se čekalo na souboj Schlesser vs. Mitsubishi, do něhož mohl zasáhnout šestinásobný vítěz Dakaru Peterhansel na stroji Mega Desert. Kategorie motocyklů měla být soubojem značek BMW a KTM, když materiální výhodu měli na své straně Rakušané, ale ani tentokrát jim nepomohla.

Soutěž kamiónů začal nejlépe Tomeček,ale pak se do vedení dostal Čagin a udržel jej až do konce. Lopraise zaskočilo v úvodu bloudění a drobná závada na pérování. Za normálních okolností by se nic nedělo, ale tento souboj Tatry a Kamazu rozhodovaly doslova minuty a vteřiny. V době přerušení soutěže Rusové svá auta opravili a libyjské etapy vyhovovaly jejich větší rychlosti. Navíc si Rusové počínali mnohem taktičtěji než v minulých letech. Lopraisovi i Tomečkovi se sice dařilo ztrátu pomalu eliminovat, ale bylo to málo. Skvěle zajel zejména Tomeček, jenž se celou soutěž držel na druhém místě. Závod byl velmi vyhecovaný a rozdíly na čele v cíli etap se nezřídka pohybovaly v řádech desítek sekund. Nakonec se štěstí přiklonilo k Rusům. Tomeček musel v předposlední etapě opravovat řízení a Kabirov se mu přiblížil na několik sekund. Tuto ztrátu v závěrečném speciálu eliminoval, a tak Tomeček po brilantním výkonu nakonec přišel o stupně vítězů o pouhých 5 sekund. Loprais se brilantním závěrem vyhoupl na druhé místo. Rusové však vyhráli zaslouženě, po celou soutěž byli "o prsa" rychlejší, dobře si vedli v taktice a vyhnuly se jim (na rozdíl od Tater) technické problémy. Našim posádkám moc chyběly technické etapy v poušti Tenéré.

Kategorii automobilů opět vyhrál Schlesser, jehož souboj s Peterhanselem byl velmi dramatický. Bývalý motocyklista se moc snažil, ale zkušený Jean-Luis si vítězství nedal vzít. Soutěž motocyklistů byla velmi dramatická. Všichni jezdci KTM si nakonec vylámali zuby na Sainctovi s BMW. Obhájce prvenství se na první místo dostal až ve druhé polovině soutěže. Kinigadner těžce havaroval a Roma, se kterým se Sainct bil o každou vteřinu, nakonec doplatil na defekt motoru. Značka KTM se nakonec nedostala ani na stupně vítězů, protože za Sainctem dojeli jeho týmoví kolegové. Všichni naši motocyklisté do cíle dojeli, navíc Josef Macháček zvítězil v kategorii quadů.

MOTO: 1. Sainct (F) 49:04:32, 2. Gallardo (E) +32:48, 3. Lewis (USA, vš. BMW) +53:28, 29. Kaštan (CZ/Honda) +12:29:58, 47. Bražina (CZ/KTM), 67. Macháček (CZ/Ymaha) +19:50:45

AUTO: 1. Schlesser, Magne (F/Schlesser) 45:02:18, 2. Peterhansel, Cottrett (F/Mega) +12:14, 3. Fontenay, Picard (F/Mitsubishi) +27:36

CAM: 1. Čagin, Jakubov, Savostin (RUS, Kamaz) +58:21:42, 2. Loprais, Stachura, Gilar (CZ/Tatra) +16:10, 3. Kabirov, Běljajev, Golub (RUS, kamaz) +1:23:36, 4. Tomeček, De Azevedo, Vodák (CZ, BR/Tatra) +1:23:41, 6. Sklenovský, Hamerla, Kalina (CZ/Tatra) +5:13:22.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž