Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Mazání běžeckých lyží, to je alchymie, tajemství i hra, vysvětluje expert

  • 0
Zdaleka ne jen tvrdý trénink či dobrá forma jsou cestou k úspěchu. V běžeckém lyžování hraje obrovskou a při proměnlivém počasí mnohdy zásadní roli příprava lyží.

Pro servismany to obnáší celý den strávený v lyžařském areálu, desítky naježděných kilometrů, vdechování jedovatých výparů a velkou fyzickou dřinu. Pro dobrou "mázu" je potřeba mít cit, letité zkušenosti i týmového ducha.

Český servisní tým tvoří hlavní "servisák" Jan Pešina, který na svých bedrech nese tíhu konečného rozhodnutí, Vít Fousek, osobní servisman Lukáše Bauera, Jan Baranyk, specialista na tzv. prášky, Václav Korunka testující především parafíny, šéftrenér a specialista na stoupací vosky Miroslav Petrásek a v neposlední řadě testovací jezdci Tomáš Kašpar a Josef Kučera.

Týmový duch, důvěra, tolerance Práce servismanů začíná v brzkých ranních hodinách, kdy se celý tým přesune do areálu. Je potřeba zjistit vlhkost a teplotu vzduchu, kvalitu a teplotu sněhu (může být jiná na různých místech trati - v lese, na louce…), nezbytné jsou i informace o předpovědi počasí.

Poté se vytvoří testovací dvojice, které vyrážejí na trať. Jeden servisman zůstává v buňce a zapisuje výsledky testů. Pro každý test si dvojice připravují přibližně 6 párů lyží s různými parafíny (4-5 variant) a sledují rychlost a skluznost lyže.

Místa závodů Světového poháru se nemění. Servismani mají tedy podrobné zápisky s informacemi o jednotlivých tratích z předchozích závodů, podle kterých volí jednotlivé varianty mazání. První testy probíhají pouze na krátkém úseku trati.
Veškeré informace o jednotlivých možnostech se nahlásí servismanovi do buňky, který vše zapisuje.

Na závěr se vyberou dvě varianty, které znovu otestují speciální testovací jezdci. Ti už projíždí celou trať, aby zjistili, zda se vosk nesjede a vydrží po celou délku závodu.

Prvně se testují skluzné vosky (parafíny a prášky), následně se stejná procedura opakuje se stoupacími vosky. Konečné rozhodnutí padne asi 45 minut před začátkem závodu, kdy se dvě vybrané varianty aplikují na závodní lyže.

Výběr je buď na samotném závodníkovi, nebo o něm rozhodne hlavní servisman. Závodníci svým "mužům" maximálně důvěřují. Úspěch jednotlivce je zároveň úspěchem celého týmu. I nejlepším týmům se někdy stane, že promažou. V takové chvíli je důležitá tolerance.

Servis lyží je i hra - důležité je zmást soupeře Přestože je postup při mazání stále stejný a všichni mají k dispozici stejné vosky, každý servisní tým má své fígle a zvolenou "mázu" se snaží udržet v tajnosti. Existují proto různé způsoby, jak ošálit konkurenci.

Někdy se na trať vyrazí s vosky, které jsou uložené v krabičkách s označením jiného vosku, jindy závodník těsně před startem zkouší lyže na mikrokontakt a na poslední chvíli zvolí lyže s klasickými stoupacími vosky. Je to zkrátka taková psychologická válka.

Současné běžecké lyžování je logisticky i finančně nesmírně náročné. Každý tým má speciální mikrobus určený pouze na přepravu lyží - testovacích lyží bývá okolo 30 páru na klasiku a 30 párů na bruslení (čeští závodníci využívají značky Fischer, Rossignol a Atomic), navíc každý závodník dostává od sponzorů přibližně 60 párů závodních lyží na sezonu.

Veškerý servisní materiál - stoly, stojany, žehličky, škrabky, čističe, kartáče, parafíny, urychlovače, strukturovače atd. - stojí každoročně český tým statisíce korun. Příprava lyží je opravdová alchymie a každý servisman má svá tajemství.
Jejich mnohdy nedoceněné umění je však nedílnou součástí úspěchu.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž