Vítěz berounského turnaje David Carter (vpravo) byl ozdobou některých dílů Czech PGA Tour, s ním celkový vítěz série Petr Nič.

Vítěz berounského turnaje David Carter (vpravo) byl ozdobou některých dílů Czech PGA Tour, s ním celkový vítěz série Petr Nič. | foto: Martin Kabát

Hele, on už je profík! aneb česká PGA Tour má za sebou dobrý rok

  • 0
Česká republika je nominována na cenu PGA of Europe pro rok 2009. Národní organizaci Professional Golfers´ Association se letos podařilo pokročit zejména s hráčskou sérií. Ta měla neočekávaně dvanáct turnajů a stala se jakousi výkladní skříní PGA Czech. "Je to shoda šťastných náhod, ale je tam i velký kus práce, z nebe to nespadlo," hodnotí prezident Petr Nitra.

Nezapomíná dodat, že turnajový seriál je sice nejvíc vidět, ale nestojí mimo ostatní dění. "Jsme zodpovědní za profesionální rozvoj golfu v České republice," pokračuje Nitra. "Jsme povinní dělat výuku, na prvním místě je vzdělávání trenérů, aby mohli ve své zemi golf propagovat, učit, aby vznikala mládež. Další povinností je Order of Merit." K sestavení tohoto žebříčku profesionálních hráčů stačí dva až tři turnaje do roka.

Plán na letošek byl dát jich dohromady osm. V minulých letech výbor PGA Czech přenechal organizaci série promotérské organizaci. "Dvakrát jsme to udělali a dvakrát spadli na nos. Byla to naše chyba, ale poučili jsme se," uvádí prezident. Řídicí organizace se vydala cestou spolupráce s větším množstvím promotérů. Někteří zorganizují víc turnajů, někteří jeden.

Grand Finale Czech PGA Tour 2009 - Kaskáda.

Většinou se jedná o samotná hřiště a resorty, kde se turnaje konají. "Podařilo se nám přesvědčit promotéry, že když se s ními spojí, nebudou tratit," říká šéf Czech PGA Tour Karel Skopový starší.

A hned dodává, že zájem je větší i díky plzeňskému Prazdroji jako generálnímu partnerovi, s jehož přispěním se podařilo dostat český profesionální golf do televize. Sestřihy turnajů vysílala stanice Nova Sport. "Náš produkt je pro resorty zajímavý. Přes televizi a média jsou vidět. Kdo by kdy řekl, že na Nové Americe budou nejlepší greeny? Jiné hřiště má zase nejlepší design, dobré zázemí, catering. Ne všichni na to slyší, ale zájem je velký," shrnuje Skopový.

Grand Finale Czech PGA Tour 2009 - Kaskáda.

Většina z dvanácti turnajů Pilsner Urquell Czech PGA Tour měla dotaci od 300 do 400 tisíc korun, Official Partner Trophy v Berouně a Grand Finale v Kaskádě u Brna se dostaly na 600 tisíc. Nitra to komentuje: "Sponzorů, kteří dají půl milionu a řeknou - udělejte si turnaj, těch ubývá. Naši partneři očekávají, že jejich profit bude větší než kolik investují. To je legální ekonomické myšlení. Jim nezáleží na výši prize money, ale na kvalitě značky, s níž se spojují. A PGA, to je ta prémiová značka, kterou my jim nabízíme."

Oba muži souhlasí, že na malém českém trhu je všechno hlavně o osobních vazbách. Při shánění peněz i jinak. "I proto je důležité, aby lidi o našich hráčích věděli. Túra je dnes vidět, mluví a píše se o ní. Někdo si třeba řekne - hele s tím jsem stál na drivingu a on už je mezi profíkama," stáčí Skopový řeč na hráče.

Letos do seriálu zasáhlo 146 hráčů či hráček. Většinou domácích profesionálů, ale i amatérů, zahraničních golfistů, deset z toho počtu bylo žen. Jen desítka hráčů se v Česku neživí výukou golfu, dali se na dráhu pod označením playing pro. Mezi nimi se také odehrávala bitva o prvenství. "Nemají jednoduché, z naší tour se neuživí, nemáme na každém turnaji milion. Ale je důležité, abychom jim vytvořili herní prostředí, aby rostli," dodává Skopový senior.

Bude mít česko světového hráče?

Petr Nitra:

Tu otázku dostávám často. Mezi naší túrou a špičkou je tenoučký led, nerozhoduje jen technika, ale psychologie. Jsem přesvědčen, že v příšté sezoně někomu podaří to prolomit a pak hned třeba tři kluci půjdou okamžitě dopředu. Je to už jen otázka měsíců, ne let. Jeden tam musí spadnout a pak se to roztrhne, jako to byo ve Švédsku.

PGAC Official Partners´ Trophy 2009 - Beroun, Ondřej Lébl a Petr Nitra.

Na European Tour, kde má kartu 180 hráčů, prvních 50 z toho žije, dalších 50 je na svých a ostatní na tom prodělávají. Tlak na tu túru je asi 2500 hráčů, kteří jsou skoro na stejné úrovni. Rozdíly v hráčské výkonnosti jsou jedna až dvě rány na kolo. A to je rozdíl mezi nejlepším z naší tour a posledním z European Tour. Jsem přesvědčen, že u nás někdo strhne lavinu, že naši hráči do ní půjdou. Ale to neznamená, že se tím budou živit, dál budou vázaní na sponzory.

Naší povinností je podpořit mladší hráče, otevřít jim cestu, umožnit vycestovat. Máme vytipované hráče, kteří by spadali do playing pro teamu, ale v golfu je všechno o individuálním přístupu. My je podporujeme tím, že mohou hrát skoro každý týden. Pak je to o psychice, o sponzorství. Hlavní je talent a píle, všechno tomu věnovat. Naši kluci tomu zatím dávají 90 procent a těch 10 procent je ten rozdíl.